Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

‘Serviceproviders niet blij met Microsoft Office 365’

  • Door
  • Edwin Feldmann
  • geplaatst op
  • 11 maart 2011 08:04 uur

Veel serviceproviders zijn niet gelukkig met de cloudgebaseerde diensten als BPOS en Office 365 van Microsoft. De diensten zijn vaak directe concurrenten van zakelijke hosted diensten die de provider zelf aanbiedt.

Dat zegt Pim Bultman, hostingmanager Benelux bij Insight Nederland tegenover ISPam.nl. Insight hield donderdag in Lelystad een congres voor softwarefabrikanten en serviceproviders. De kritiek op de Microsoft-diensten hoort Bultman van diverse partijen in de hostingmarkt waarmee hij spreekt.

Microsoft richt zich direct op de eindgebruiker met de dienst BPOS en diens opvolger Office 365. “Dit maakt het lastig voor andere partijen om met Microsoft te concurreren”, aldus Bultman. “Als je je als isp blijft richten op zakelijke diensten die een exacte kopie zijn van Microsoft BPOS of Office 365 ga je het op termijn verliezen. Isp’s zullen daarom moeten differentiëren in hun aanbod.”

De dienst Microsoft Office 365 wordt dit jaar nog in Nederland geïntroduceerd. Het is een verzameling van webdiensten waaronder Office, Sharepoint, Exchange en Lync. Office 365 is een opvolger van de huidige Business Productivity Online Services (BPOS).

Volgens Bultman zullen isp’s het komende jaar diverse diensten van verschillende partijen afnemen en dat aan hun klanten aanbieden. “Ze zullen steeds meer gaan samenwerken of zich juist gaan richten op een specifieke sector, zoals de zorgsector”, voorspelt hij.

Hhardware
Overigens gaat Insight vanaf de zomer, naast software en licenties, ook hardware leveren, zo weet Bultman te melden. “Dit gebeurt nu al in de Verenigde Staten, Canada en Groot-Brittannië. Vanaf komende zomer zullen wij ook desktops, servers en andere hardware leveren.”

Victor van Zuydewijn, 11 maart 2011 8:32 am

Je moet ervoor zorgen dat je meerwaarde biedt aan de klant. Ik snap best dat veel service providers daar bang voor zijn. Tot nu toe waren ze (voor veel bedrijven) een noodzakelijk kwaad. Nu is er een echt alternatief en wordt men bang...

Disclaimer: Ik heb het niet zo op bedrijven die bang zijn voor veranderingen. Het getuigd van weinig moed, visie en vertrouwen in eigen kunnen.

Arjan, 11 maart 2011 9:49 am

De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet..... Zelf met een vingertje naar Microsoft wijzen maar ondertussen markt van eigen klanten/partners wegmaaien door ook hardware te gaan leveren.

Wouter, 11 maart 2011 11:27 am

Arjan: Ik neem toch aan dat Insight niet rechtstreeks aan eindklanten gaat leveren. Anders heb je inderdaad gelijk.

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.