- Door
- Edwin Feldmann
- geplaatst op
- 29 april 2011 08:04 uur
De verschuiving naar clouddiensten is in 2010 echt goed ingezet. Webhosting draait steeds meer om het verlenen van en toegang geven tot diensten dan om het leveren van technische oplossingen.
Dat beeld komt naar voren uit de Hosting Survey 2011 die Blauw Research uitvoerde in opdracht van de DHPA (Dutch Hosting Provider Association) en Mazars.
Hostingproviders voegden in 2010 cloudhosting het vaakst toe aan hun dienstenpakket. Dit geldt voor bijna een vijfde (19%) van de providers. In 2011 verwacht nog eens bijna een kwart van de hostingproviders dit te doen, zo conlcuderen de onderzoekers.
Cloudhosting is, na shared hosting en managed hosting, de meest aangeboden dienst bij hostingproviders. Ongeveer één op de tien verkochte diensten is een clouddienst.
Om de overgang naar de cloud te maken innovatie als één van de belangrijkste factoren genoemd. Van de deelnemende hostingproviders geeft 87% aan dat innovatie een belangrijke aanjager is voor groei en concurrentiekracht. De meeste innovatie bij hostingbedrijven is gericht op beveiliging en duurzaamheid.
Verder blijkt dat relatief weinig hostingbedrijven in het bezit zijn van een ISO-certificering. “Hoewel hostingproviders het belang van certificering inzien, beschikt slechts 19% over de ISO27000- en 14% over de ISO9001-certificering”, stelt het onderzoek.
Tweede onderzoek
Het is de tweede keer dat het onderzoek is gehouden. Vorig jaar bleek uit het onderzoek dat er een gat zat tussen de behoefte aan personeel met specifieke vaardigheden in de hostingsector en de inhoud van technische opleidingen.
Dit jaar richtte het onderzoek zich op andere onderwerpen. De online enquête werd tussen 11 januari en 9 maart van dit jaar uitgevoerd onder zo’n honderd hostingbedrijven als Cisco, Eurocloud, F5 Networks, IBM, KPN, Microsoft en Novell. De presentatie van de volledige resultaten van het hostingonderzoek zal gebeuren tijdens de DHPA Techday op vrijdag 13 mei.