Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Trends bijzondere klantwensen (Column)

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 24 mei 2011 08:00 uur

Hosters, en vooral de grotere aanbieders in de markt, dingen met enige regelmaat naar orders van grote ondernemingen en overheden. Als dit soort partijen iets gedaan wil krijgen, zeker bij grotere bedragen, gaat dat niet via het vragen om een offerte. De aanbieder kan geen offerte sturen, nabellen en zo proberen de order binnen te halen. Overheden zijn namelijk wettelijk verplicht opdrachten boven een bepaald bedrag via een aanbesteding onder de aandacht te brengen bij marktpartijen. Die methode wordt ook toegepast door grotere bedrijven, helemaal als het beursgenoteerde of internationaal opererende ondernemingen zijn.

De bedoeling hiervan is tot een beste prijs/kwaliteit verhouding te komen en aanbieders open een eerlijk met elkaar te laten concurreren. Dat klinkt op papier lovenswaardig, maar in de praktijk levert het vaak problemen op. Zeker in de hostingsector waar direct contact een grote rol speelt en over technische details tot letterlijk in de kleine uurtjes kan worden gediscussieerd is deze manier van werken niet populair. Ten eerste omdat de klantwensen feitelijk al vastliggen. Komen met een aanbod voor linuxhosting als de klant expliciet om een Microsoft platform vraagt maakt dat het aanbod onverbiddelijk terzijde wordt geschoven. Op de tweede plaats geldt dat een eenmaal ingediend voorstel niet meer kan worden gewijzigd, een vergissing of fout valt niet meer te herstellen.

Het is dus zaak elk voorstel nauwkeurig door te nemen en zo min mogelijk af te wijken van de gestelde eisen. Dat is inmiddels een vak op zich geworden en daarom zie je bij de grotere hosters ook vaak specialisten voor het behandelen van aanvragen van deze veel eisende klanten.

Door de onderlinge verwevenheid van bedrijven en de daaruit voortvloeiende ketenafhankelijkheid worden steeds vaker eisen gesteld die gebaseerd zijn op de eisen uit aanbestedingen van overheden of die grote beursgenoteerde ondernemingen. Dit leidt tot veel onvrede, omdat banale zaken als de inkoop van een server voor partij A wel moet passen in de deal die hij als onderaannemer heeft via B met overheidsdienst C.

Ondanks die onvrede doen hosters, ook de kleinere partijen, er goed aan serieus met dit soort aanvragen om te gaan. Vaak hoor ik nog dat men liever dit soort verzoeken ongezien retourneert, want de gewone business levert immers nog voldoende op. Jammer, want je zult er hoe dan ook meer mee te maken gaan krijgen door die steeds verder uitdijende ketenafhankelijkheid. Beter dat je nu vast kennis neemt van het spel en de regels, dan over enige tijd met lege handen te staan.

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.