Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Ultimatum aan Webreus in het belang van het .nl-domein

  • Door
  • Veenman
  • geplaatst op
  • 29 juli 2011 08:08 uur

Het geplaagde hostingbedrijf Webreus heeft niet alleen de woede van zijn klanten over zich afgeroepen, maar afgelopen woensdag werd het bedrijf door de SIDN ook een ultimatum gesteld. Op donderdag werd door de SIDN een tweede bericht op de besloten registrar website geplaatst, waarin werd aangegeven dat de ‘werkwijze’ van Webreus zodanig was aangepast dat aan het ultimatum was voldaan.

De reden voor de SIDN om het ultimatum te stellen was dat Webreus compleet onbereikbaar was, zo laat SIDN-woordvoerster Lycke Hoogeveen in een reactie tegenover ISPam.nl weten. In principe is het geen zaak van de SIDN als er iets mis gaat bij een hoster of registrar. Dat er iets fout gaat bij een verhuizing of tijdens onderhoud dat kan gebeuren, aldus Hoogeveen. Echter zodra een registrar in zo’n geval totaal niet communiceert en onbereikbaar is voor zowel klanten als de SIDN, dan ontstaat er een onacceptabele situatie. Daarmee komt óók het .nl-domein in gedrang en dat was de reden om op te treden.

Ook ontkent Hoogeveen dat het ultimatum iets te maken had met het niet verstrekken van tokens aan klanten die hun .nl-domeinnaam bij Webreus willen verhuizen. Over de inhoud van het ultimatum dat aan Webreus is gesteld, wil Hoogeveen geen mededelingen doen, gezien dat een zaak is tussen de SIDN en Webreus.

Het bericht over het ultimatum dat de SIDN aan Webreus had gesteld:

.nl-registrar Webreus is sinds maandag 25 juli telefonisch onbereikbaar voor haar klanten. E-mailberichten gestuurd aan Webreus worden slechts sporadisch afgehandeld en bovendien is een deel van de websites en e-mailinboxen van klanten van Webreus onbereikbaar. SIDN heeft alles in werking gesteld om telefonisch contact te krijgen met Webreus om inzicht te verkrijgen in de achtergrond van de huidige problemen, maar is hierin tot op heden niet geslaagd. De SIDN vindt de werkwijze van Webreus momenteel onacceptabel en daarom heeft Webreus een ultimatum gesteld, waarbinnen de situatie verbeteren moet. Verbetert de situatie binnen de gestelde periode niet, dan zal de SIDN, in het belang van de betrokken .nl-domeinnaamhouders, gepaste maatregelen nemen.

Het tweede bericht van de SIDN over het ultimatum aan Webreus:

Inmiddels heeft Webreus, de .nl-registrar die de afgelopen dagen volop in de media was, haar dienstverlening aangepast. Woensdag 27 juli stelde de SIDN Webreus een ultimatum waarbinnen de ongewenste situatie verbeteren moest en de bereikbaarheid voor klanten en de SIDN hersteld moest worden. Tijdens het contact tussen de SIDN en Webreus zijn er afspraken gemaakt voor de toekomst om dergelijke ongewenste situaties te voorkomen.

  • Pingback: SIDN mengt zich in Webreus-discussie

  • Sander, 29 juli 2011 4:53 pm

    Dat ISDN een ultimatum heeft gesteld kan ik mij goed voorstellen aangezien webreus aangaf dat ze meer dan 7 dagen telefonisch niet bereikbaar waren en daarnaast via de e-mail niet meer reageerden.

    Jeroen, 3 augustus 2011 10:29 am

    @Sander: ISDN? doe mij maar POTS :p

    Feedback!
    Fill out my online form.
    Laatste reacties

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.