- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 10 augustus 2011 17:58 uur
Vanmiddag verscheen op Geenstijl het bericht ‘dat er niks verandert‘ voor KPN Email Only Plus klanten. Alles blijft hetzelfde, e-mailadressen, wachtwoorden en routerinstellingen. Alleen de prijs verandert van 2,95 euro per maand naar 7,00 euro per maand. In een reactie tegenover ISPam.nl laat KPN-woordvoerder Steve Hufton weten dat de situatie genuanceerder is.
Tot nu toe waren er 11 soorten e-mailproducten met verschillende prijzen, waarvan de goedkoopste 1,88 euro per maand kost (één mailbox) en duurste 25,00 euro per maand (vier mailboxen). Deze 11 e-mailproducten brengt KPN nu terug tot 2 nieuwe e-mailproducten: KPN e-mail only basis met 1 mailbox en plus met 4 mailboxen, die respectievelijk 3,50 euro en 7,00 euro per maand kosten.
Als gevolg van deze consolidatie zullen bepaalde klanten meer en andere klanten minder gaan betalen. “Dat is niet anders”, stelt Hufton, “KPN kan geen 16,5 miljoen abonnementen hanteren.” Hoe groot het percentage klanten is dat meer zal gaan betalen of hoeveel klanten het in totaal betreft, kan Hufton niet zeggen. Wel stelt hij dat KPN door de consolidatie onder aan de streep er niet beter van wordt.
Ook geeft Hufton aan dat KPN actief naar klanten communiceert dat indien zij het niet eens met de prijsverhoging zijn, dat zij kunnen opzeggen. Echter nemen klanten het e-mail only product juist af, omdat dat de enige manier is om hun KPN e-mailadres te kunnen gebruiken. Hierop reageert Hufton met de mededeling dat dit nou eenmaal niet anders is.