- Door
- Edwin Feldmann
- geplaatst op
- 30 augustus 2011 08:06 uur
Internetters kunnen vanaf vandaag bij veel online advertenties informatie krijgen over hun privacy. Dat is het gevolg van het zogenoemde ‘volg-me-niet’-register dat vandaag actief is geworden.
Het register houdt in dat vanaf 30 augustus een zogenaamd ‘informatie-icoon’ bij elke advertentie wordt getoond. Dit icoon leidt naar een landingspagina met daarop het privacybeleid van de desbetreffende organisatie. Vanuit deze pagina kan er worden doorgeklikt naar www.youronlinechoices.eu/nl waar de consument kan zien welke partijen cookies op zijn computer plaatsen. Ook kan de gebruiker daar de betreffende cookies aan- of uitzetten.
Zelfregulering
Het volg-me-niet-register is een initiatief van de sector, onder leiding van het IAB Nederland, om via zelfregulering de privacy van internetgebruikers te beschermen.
Aan dit plan is de afgelopen maanden gewerkt door grote internetexploitanten als Sanoma Media, Microsoft, De Persgroep Nederland, Google, Telegraaf Media Nederland, Ster, Publieke Omroep, WebAds, Wegener, IDG, RTL, IMNetworks en IAB Nederland. Zij vertegenwoordigen gezamenlijk meer dan driekwart van het Nederlandse internetbereik, schrijft Marqit.
Het volg-me-niet-register is ontstaan als reactie op de onduidelijke cookiewetgeving die de Tweede Kamer in juni heeft aangenomen. Om aan te tonen dat het gebruikersgemak niet lijdt onder de ‘ondubbelzinnige toestemming’ die gebruikers moeten geven, hebben de internetexploitanten besloten het volg-me-niet-register versneld in te voeren en de internetgebruiker controle te geven over zijn privacy. Het is volgens de sector een ‘aanvulling op de wet’.