Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

10 nieuwe EU-regels die gelden voor de internetconsument

  • Door
  • Edwin Feldmann
  • geplaatst op
  • 11 oktober 2011 08:04 uur

De nieuwe Europese richtlijn die consumenten bij het winkelen op internet nog beter moet beschermen, is maandag van kracht geworden.

De nieuwe richtlijn die sinds 10 oktober 2011 geldt, moet het online kopen voor consumenten op tien manieren verbeteren:
1. Eventuele verborgen kosten moeten voortaan helder en begrijpelijk worden gepresenteerd.

2. Hierdoor neemt de prijstransparantie op internet toe (niet alleen de kosten voor een online dienst, maar ook de kosten van eventueel bijkomende toeslagen worden inzichtelijk)

3. Het is voortaan verboden om vooringevulde keuzevakjes te presenteren. Wie bijvoorbeeld een online vliegticket boekt, moet zelf de keuze kunnen maken of hij een annuleringsverzekering wil of niet. Dat keuzevakje mag niet al aangevinkt zijn.

4. De consument krijgt 14 (kalender)dagen bedenktijd bij zijn online aankoop, in plaats van de huidige zeven dagen. Als een aanbieder zijn klant hier niet goed over informeert, kan dat termijn zelfs tot een jaar worden verlengd. Deze bedenktijd geldt overigens ook voor sites als eBay, mits de producten van een professionele verkoper zijn gekocht.

5. Betere regels rond het ruilen van producten. De klant kan het product zonder opgaaf van redenen binnen 14 dagen terugsturen. De kosten voor het terugsturen en het risico op beschadiging van het product is voor de aanbieder.

6. Er komt een soort Europees formulier om lopende contracten te beëindigen.

7. Er komt een einde aan het berekenen van hoge extra kosten voor het afrekenen met een creditcard en andere betaalmethoden. Alleen de exta kosten die de verkoper maakt, mogen worden berekend. Ook mogen verklopers geen dure servicelijnen meer gebruiken als enige contactmogelijkheid voor hun klanten.

8. Als verkopers willen dat klanten de kosten van het retour sturen zelf betalen, moeten ze dat expliciet en duidelijk melden.

9. Betere informatievoorziening bij het kopen van digitale producten. De nieuwe regels houden onder meer in dat consumenten hun aankopen van muziek- of videodownloads moeten kunnen annuleren tot het moment dat de download daadwerkelijk start. Ook moet er volledige en veel duidelijkere informatie worden gegven over de compatibiliteit van hardware en software en applicaties die online gekocht kunnen worden.

10. Dankzij de nieuwe regels zal het voor bedrijven gemakkelijker worden om in heel Europa te handelen.

De 27-lidstaten hebben nog twee jaar om de nieuwe EU-regels in nationale regelgeving om te zetten en in te voeren.

patrick, 11 oktober 2011 10:35 am

10. Dankzij de nieuwe regels zal het voor bedrijven gemakkelijker worden om in heel Europa te handelen.

11. Voor de consument gaat het allemaal wel duurder worden want de bedrijven willen niet minder gaan verdienen dus gaan de extra kosten gewoon in de product prijs (ver)stoppen.

Robin, 11 oktober 2011 1:04 pm

1. Eventuele verborgen kosten moeten voortaan helder en begrijpelijk worden gepresenteerd.

Hmmm dan zijn ze niet meer verborgen toch...

Peter, 11 oktober 2011 1:37 pm

1. Eventuele verborgen kosten moeten voortaan helder en begrijpelijk worden gepresenteerd.
2. Hierdoor neemt de prijstransparantie op internet toe (niet alleen de kosten voor een online dienst, maar ook de kosten van eventueel bijkomende toeslagen worden inzichtelijk)


Dat is toch gewoon één punt?

Martijn Veldhuizen, 16 oktober 2011 8:36 pm

7. Er komt een einde aan het berekenen van hoge extra kosten voor het afrekenen met een creditcard en andere betaalmethoden. Alleen de exta kosten die de verkoper maakt, mogen worden berekend. Ook mogen verklopers geen dure servicelijnen meer gebruiken als enige contactmogelijkheid voor hun klanten.

Zeer positieve ontwikkeling. Weg met de 0900 nummers !

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.