Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Detail of imago? (Column)

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 27 oktober 2011 08:02 uur

Kort achter elkaar zijn er in ieder geval vier aankondigingen geweest van nieuwe datacenters. Dat is een goede aanleiding de ontwikkelingen op dat terrein eens aan een beter onderzoek te onderwerpen. Dat is wat betreft de gehanteerde communicatie niet moeilijk, want inmiddels weet de sector PR naar behoren in te zetten.

Als je de persberichten naast elkaar legt valt een aantal zaken op, helemaal als je ze vergelijk met teksten die enkele jaren geleden nog werden verstuurd. De datacenterexploitanten gaan steeds meer gebruik maken van technische details en specificaties om de diensten onder de aandacht te brengen. Was het tot een paar jaar geleden voldoende om te zeggen dat er X vierkante meter ruimte was en Y hoeveelheid stroom. Tegenwoordig wordt er veel aandacht besteed aan het soort stroom en zelfs het aantal vierkante meters wordt beter uitgelegd. Ook door andere opsommingen worden de persberichten van de datacenterexploitanten steeds meer een brochure vol technische details waar de gemiddelde journalist of blogger niet direct op zit te wachten.

In de brochures bestemd voor prospects zien we eveneens die trend, steeds meer details uitgewerkt tot enkele posities achter de komma. Van enige afstand wordt het verschil tussen een verzekeringspolis, de abonnementsvoorwaarden van een mobiele operator en de factsheet van een datacenter steeds kleiner.

Die ontwikkeling verklaren is minder simpel. Natuurlijk is de verduurzaming in de sector (denk aan de MJA) aanleiding geweest voor de aanbieders ook dat aspect in te zetten als USP. Maar inmiddels heeft de hele sector dat, dus waarom wordt er nog zoveel aandacht aan besteed? In de automobiel sector wordt toch ook allang niet meer geschreven dat de modellen allemaal zijn uitgerust met 4 wielen hebben en een stuur.

Een ander aspect dat veelvuldig bijzonder gedetailleerd wordt beschreven zijn de SLA’s. Begrijpelijk dat men zich in dat opzicht positief wil onderscheiden van de concurrentie. Maar zal een prospect nu echt meer onder de indruk zijn van een SLA van 99,997% dan de 99,9% bij de concurrentie?

Verzekeringsmaatschappijen en mobiele operators hebben zoals gezegd voorwaarden die iets gemeen hebben met de factsheets van datacenters. De achterliggende dienstverlening is natuurlijk totaal anders, maar het loont echt de moeite beter te kijken naar wat zich daar afspeelt. De markt voor inboedelverzekeringen en mobiel bellen is namelijk al jaren verzadigd. De diensten lijken enorm vele op elkaar en voor de gebruiker zijn er slecht zeer weinig punten zichtbaar waarop de partijen zicht onderscheiden. Het zijn dus commodities. Net als water uit de kraan of stroom, het moet het doen en meer is er niet.

Om klanten aan zich te binden zijn dit soort aanbieders overgegaan om naast de verschrikkelijk gedetailleerde voorwaarden veel energie te stoppen in het uitbouwen van een imago. Voor alle duidelijkheid, dat geldt niet alleen voor de diensten van deze partijen in de B2C. Ook in de B2B wordt steeds meer en succesvoller de zachte waarden aangevoerd als koop of retentie argument.

Datacenterexploitanten maar ook hosters die nadenken over de langere termijn doen er goed aan eens na te denken hoe ook zij dit punt gaan invullen, want een steeds verder uitdijend technisch verhaal zal op termijn nooit onderscheidend genoeg kunnen zijn. Zeker nu zaken als verzadiging en afvlakkende groei zich manifesteren.

Nog geen reacties

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.