Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Arbeidsmarkt en de houdbaarheid van kennis (Column)

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 8 december 2011 08:01 uur

Op reünies en bijeenkomsten met oud-collega’s komt altijd het onderwerp ‘die goede oude tijd’ ter sprake. Binnen no time zingen dan sterke verhalen van de salesafdelingen of de helpdesk door de ruimte. Vaak hoor je dan ook opmerkingen over modemstrings en handshake-problemen, soms zelfs vergezeld van geluiden die dit nabootsen.

Voor oud-collega’s die korter dan tien jaar in de internetsector werken, is dit in de regel lastig te volgen. De lol van de sterke verhalen begrijpen ze wel, maar de beschreven technieken doet echter geen blijk van herkenning ontstaan. De meest mondigen stellen ook de vraag, wat het nou nog waard is al die kennis uit de vorige eeuw. Een terechte vraag, want inbelnetwerken bestaan tot zover ik kan overzien niet meer in dit deel van de wereld.

De vraag over oude kennis triggert mij dan weer met enige regelmaat de vraag andersom te stellen. Dan vraag ik een jongere medewerker bij een internetbedrijf hoe hij zijn kennis bijhoudt. En dat wil ik dan weten voor de medewerker in kwestie maar ook voor het hele bedrijf.

De antwoorden die daarop volgen, baren me niet zelden grote zorgen. Want als er een sector is waar alles draait om nuttige en inzetbare kennis dan is het wel de it-sector. Je zou dus verwachten dat kennis vergaren hier een permanente bron van aandacht is en tot zover ik kan overzien is dat niet overal het geval.

Toegegeven, het is niet altijd even makkelijk tijd in te ruimen voor studie. In de regel is het op de werkvloer te druk en na werktijd moet er ook tijd over blijven voor een sociaal verantwoord leven. Door de hoge werkdruk is het voor managers evenmin eenvoudig mensen lang op cursus te sturen. Elk uur verlies aan sales of klantondersteuning is zeker in deze woelige tijden amper in te halen.

Waar dit helaas toe leidt is een arbeidsmarkt waarin de ervaren medewerkers wel beschikken over kennis waarvan de uiterste houdbaarheidsdatum is verstreken, maar steeds minder minder weten van actuele en vooral toekomstgerichte issues. Tel daarbij op dat er steeds minder jonge mensen met verse kennis de arbeidsmarkt op komen in Nederland en het probleem waar de hele sector mee te maken heeft, is duidelijk.

Het probleem is overigens niet nieuw, al sinds 2003 probeert politiek Den Haag samen met werkgevers en vakbonden hier een oplossing voor te vinden. Maar een oplossing is nog steeds niet in zicht. Dat is niet alleen slecht voor de concurrentiepositie van het land op de langere termijn. Minstens zo belangrijk is dat het frusterend wordt voor de medewerkers in de sector zelf. Hoogste tijd dus serieus werk te maken van (bij-)scholing in de sector.

Martijn Veldhuizen, 9 december 2011 4:11 pm

De goede oude tijd inbellen op een bbs-pop en de nieuwste software binnenhalen om te testen voordat je het kocht. Waar is die goede oude tijd gebleven waar mensen met een 14k4 modem en een 200MB hardeschijf super blij waren als de software over 2 uur gedownload was.

Maar serieus.... Merendeels van de jongelui heeft totaal geen kaas gegeten van de internet historie laat staan waar menigmens het over heeft wat betreft bovenstaande. Ik vind het eigenlijk een schande. Het is een gemis in de telecom opleiding en een uurtje eraan besteden hoe het vroeger ging is niets mis mee. Zo nu ook zit ik via een pstn lijn per vpn in te bellen op kantoor omdat de adsl lijn thuis nog niet is opgeleverd XD.

Ik ben op het moment wel iets moderner bezig. Met een heus 56k6 modem xD. 5k/s is zo'n beetje de max die ik haal atm.

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.