Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

‘Datalimiet helpt niet tegen drukte op het netwerk’

  • Door
  • Edwin Feldmann
  • geplaatst op
  • 6 december 2011 08:04 uur

Bij internetproviders geldt dat 1 procent van de gebruikers verantwoordelijk is voor 20 procent van de gebruikte bandbreedte. Om dit uitbundige internetgedrag te beteugelen, blijken datalimieten niet te helpen.

Dat is althans de conclusie van twee onderzoekers, onder wie de Nederlander Herman Wagter, die in 2009 onderzoek hebben gedaan naar de verkeersgegevens van een middelgrote Amerikaanse dsl-provider.

Uit de analyse van de gegevens bleek dat 1 procent van de gebruikers goed was voor 20 procent van de gebruikte bandbreedte. Gemiddeld genereerde de zware internetgebruiker 9,6 GB aan verkeer per dag, terwijl dit gemiddeld 290 MB per gebruiker per dag was.

Het idee dat een kleine groep zware internetgebruikers verantwoordelijk is voor vertraging op het netwerk, blijkt een fabel, zo stellen de onderzoekers. Tijdens piekuren blijkt zelfs de groep van veelgebruikers verantwoordelijk voor maar een relatief klein aandeel van het internetverkeer.

Ook in de groep van zware internetgebruikers is een onderverdeling te maken tussen gewoon zware gebruikers en extreem zware gebruikers. Van de zware internetgebruikers bleek 61 procent bijna de hele tijd (95 procent) iets te downloaden. Maar van de groep die aan het downloaden is, behoort slechts 5 procent tot de groep van extreem zware dataverbruikers, aldus de onderzoekers.

Op basis hiervan concluderen de onderzoekers dat datalimieten niet effectief zijn in het tegengaan van congestie en dat de maatregel vooral de verkeerde gebruikers treft. Om overbelasting van het netwerk tegen te gaan, zouden isp’s naar andere instrumenten moeten zoeken.

Gedrag
De verklaring voor het feit dat grootverbruikers niet verantwoordelijk zijn voor eventuele verstoppingen op het netwerk, ligt gedeeltelijk in het feit dat mensen met een ongelimiteerd breedbandabonnement enorm verschilt van het gedrag van mensen met een datalimiet of met een inbelabonnement (wat in de Verenigde Staten nog veel meer voorkomt dan hier, red.)

Volgens de onderzoekers moeten isp’s die op zoek zijn naar manieren om het bandbreedtegebruik tijdens piekuren te verminderen, zich beter zouden moeten verdiepen in de gedragspatronen van hun klanten in plaats van iedereen een datalimiet op te leggen.

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.