Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Hoe te reageren op nieuwe internetregelgeving (Column)

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 12 januari 2012 08:03 uur

Begin januari staat in het teken van doorgaan wat het oude jaar eindigde, nieuwjaarsrecepties bezoeken en zo snel mogelijk proberen nieuwe trends te doorgronden. Als je het goed doet weet je feilloos deze drie zaken te combineren. Tijdens de recepties leg je het oor te luisteren en met de nieuw opgedane kennis ga je de volgende dag al in de weer.

Een vraag die ik in ieder geval al meerdere keren heb gehoord dit jaar (!) is, of we een vervolg gaan krijgen op lektober en wie dan het meest voor schut komt te staan. De vraag is begrijpelijk, want lektober heeft een groot deel van de samenleving en daarmee ook de internetsector, wakker geschud. Maar dat geldt ook voor Diginotar en dat geldt in mindere mate – want voor een kleinere groep relevant – ook voor de ophef over de Cookieswet. Je zou daardoor bijna vergeten dat er ook nog zoiets is als de Wet van Dam die de stilzwijgende verlenging van contracten aan banden legt, een toezichthouder die nu ook B2B-communicatie mag beoordelen op het ‘spamgehalte’ en de EU die de dataprotectie richtlijn op de schop neemt.

Als je je verdiept in al deze punten dan wordt al snel een trend voor het nieuwe jaar zichtbaar. En dat is helaas niet een nieuwe vorm van nog betere hosting of een andere technische verbetering. Het lijkt er veel meer op dat in het jaar 2012 de impact van een hele riedel nieuwe wet -en regelgeving voor het eerst merkbaar gaat worden. En alsof dat nog niet genoeg is, zijn er ook de nodige activiteiten rond certificering, compliance en standaardisering die nationaal en soms ook internationaal worden uitgerold.

Dat roept natuurlijk om een reactie, maar wat is daar wijsheid? Je kunt de regels ter kennisgeving aannemen en vervolgens doorgaan met je business. Of kies je er juist nu voor – in tijden dat de concurrentie wellicht nog heviger gaat worden en de autonome groei onder druk komt te staan – je serieus te verdiepen in de materie? De kennis die je daarmee opdoet zet je vervolgens in als USP en zo onderscheid je je van de concullega’s in het veld. Of kies je voor nog een andere methode: verdiepen in de materie en daar actief over communiceren met de branchegenoten, omdat je meent dat de sector baat heeft bij kennisvergaren en kennisdelen?

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.