Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Grote glasvezelstoring treft Proserve en Dataplace

  • Door
  • Edwin Feldmann
  • geplaatst op
  • 13 januari 2012 08:05 uur

Hostingprovider Proserve en datacenter Dataplace hebben in de nacht van maandag op dinsdag last gehad van een langdurige storing met downtime als gevolg. Werkzaamheden aan meerdere glasvezelkabels leverde problemen op.

Maandagavond rond half twaalf ondervond Proserve ‘hinder’ van een tweetal gelijktijdige glasvezelverplaatsingen in Amsterdam van één van hun glasvezelleveranciers, zo meldt de provider eufemistisch. Hierdoor zijn veel websites en servers bij de provider tijdelijk onbereikbaar geweest.

De storing werd veroorzaakt tijdens een onderhoud van één van de glasvezelleveranciers. “Tijdens het onderhoud zouden er wel fibers van ons down gaan, maar vanwege de redundante opstelling heeft u hier normaal geen last van.” Deze situatie was echter anders, beweert de provider, omdat Proserve niet was ingelicht over het feit dat de redundancy-lijn gelijktijdig ook een onderhoudsbeurt kreeg (zie de afbeelding).

Bypass
Omdat bepaalde glasvezellijnen in zijn geheel verplaatst moesten worden, was het niet mogelijk om onze verbindingen snel te herstellen, zo stelt Proserve. “We hebben toen een bypass aangelegd, waardoor de twee losstaande netwerken elkaar weer konden ‘zien’. Omdat dit een noodgreep was, heeft deze oplossing helaas veel tijd gekost.”

Voor zover bekend werden de lijnen rond half vier ’s nachts (dinsdagmorgen) hersteld. De provider belooft het incident ‘tot in detail te zullen uitzoeken en te gaan bespreken met de leveranciers’.

Dataplace is een datacenter in Alblasserdam dat is gelieerd aan Proserve en dat officieel in juni vorig jaar werd geopend.

 

R, 13 januari 2012 9:26 am

Slecht ontworpen netwerk. Proserve is afhankelijk van 1 fiber duct in Amsterdam.

Rocky, 13 januari 2012 11:10 am

"Werkzaamheden aan meerdere glasvezelkabels leverde problemen op."

"Maandagavond rond half twaalf ondervond Proserve ‘hinder’ van een tweetal gelijktijdige glasvezelverplaatsingen in Amsterdam"

Er staat toch duidelijk van niet.

Erik, 13 januari 2012 12:30 pm

Foute boel als een heel datacenter afhankelijk is van wat kabels 100 km verderop

Peter, 13 januari 2012 2:13 pm

Achja, kwaliteit heeft zo zijn prijs, toch :-)

Dennis, 13 januari 2012 5:23 pm

Weer een gevalletje voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten:)

Arjan, 13 januari 2012 11:05 pm

Iedereen heeft uiteraard zijn eigen mening hierover en uiteraard is elke storing, waar dan ook, er één te veel. Laten we het positieve niet vergeten; Vind het een compliment waard dat Proserve haar best heeft gedaan alles zo snel als mogelijk op te lossen en tot diep in de nacht hiervoor heeft doorgewerkt!

Peter, 13 januari 2012 11:07 pm

Uhh, dat doet toch iedereen met een storing? Ik ken geen bedrijven die lekker gaan slapen en de volgende werkdag na een kop koffie maar eens gaan kijken, hoor.

Zep, 14 januari 2012 1:14 am

Proserve is een professioneel bedrijf waar nog vele organisaties van kunnen leren. Proserve ging er vanuit dat er geen onderhoud gepleegd zou worden / storing zou ontstaan op 2 redundante paden. Het netwerk is gewoon redundant uitgevoerd, er zijn genoeg netwerken die dat niet eens zijn (Rijndata vandaag?). Tenslotte zijn er maar weinig netwerken in datacentra aanwezig die verbonden zijn met meer dan 2 redundante paden. Wat denken jullie van True die ook een storing heeft gehad waardoor heel Redbus down lag? In theorie was dit ook allemaal redundant. Het is wel heel makkelijk om meteen je antwoord klaar te hebben, maar er word niet gesproken dat het Proserve netwerk al jaren lang goed draait.

Er zijn organisaties die bij zoiets zeggen "shit happens", echter is Proserve al bezig om verbeteringen aan te brengen waardoor een situatie als dit nog meer voorkomen kan worden.

Peter, 14 januari 2012 1:16 am

Dus nu ga je anderen de grond in trappen? Dat heeft toch ook geen nut, Proserve was net zo redundant als Rijndata en True, ze lagen eruit, punt.

"Proserve ging er vanuit dat er geen onderhoud gepleegd zou worden / storing zou ontstaan op 2 redundante paden."

Tja, professioneel hoor... Iets voor het gemak maar gewoon aannemen ;-)

Sebastiaan, 14 januari 2012 10:57 am

Ik heb zelf geen spullen staan bij Dataplace, maar wel bij euNetworks en het aantal *minuten* downtime in de 4 jaar dat ik daar zit is op 1 hand te tellen. Er zal ongetwijfeld een fout zijn gemaakt (of zelfs meerdere), maar Proserve kennende zoeken ze dit tot op de bodem uit en zal dit ze niet nog een keer gebeuren.

Ik ben trouwens wel nieuwsgierig voor welke storingsvrije providers R, Erik, Peter en Dennis werken (altijd handig als ik nog eens een alternatief voor Proserve zoek).

Arjan, 14 januari 2012 12:09 pm

@Peter; Ik vermoed dat je kennis van de markt dan maar gering is. Het laatste wat ik wel doe is namen en feiten noemen maar er zijn nog altijd een hoop bedrijven waar men hun nachtrust en ontspanning belangrijkers vindt als het verhelpen van een storing.

@Sebastiaan; Zoals we beide al wat jaren weten; een 100% storingsvrije provider bestaat niet ;-).

Pieter, 17 januari 2012 9:22 am

@Peter Wel een beetje kort door de bocht, immers Dataplace is door Proserve in de markt gezet als een datacenter dat met kop en schouders boven alle andere datacenters zou uitsteken, nu blijkt dat er toch iets hapert aan de gehele ontwikkeling en uitvoering van Dataplace.

Een hele nacht er volledig uit (en vooraf al opkomende problemen)liggen voor een datacenter is niet normaal, ook al heeft men nog zo hard gewerkt om het terug online te krijgen met een z.g workaround.

Daarbij komt ook nog eens dat de prijzen die gelden in Dataplace nu ook niet een van de voordeligste zijn.

Dataplace is een prachtig datacenter maar zeer zeker niet "zaligmakend".

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.