Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Cybercrime moet je goed uitleggen (Column)

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 16 februari 2012 08:01 uur

Aanbieders van internetdiensten krijgen met enige regelmaat het verwijt dat ze te weinig doen tegen ellende op het internet. Daarbij maakt het niet uit of ze access aanbieden, hosting of welke online dienst dan ook. De aanleiding voor die verwijten zijn bekend, elke keer dat er ergens op het internet iets fout ging wordt door pers, politiek en organisaties gewezen naar partijen waarvan zij vinden dat die de beheerders van het internet zijn.

Dat er gelukkig een wettelijk kader is dat de verantwoordelijkheden van online dienstaanbieders regelt zien deze groepen over het hoofd – al dan niet bewust – want wat is nu makkelijker dan de schuld afschuiven naar een groep die niet homogeen is en ook op andere wijzen sub-optimaal georganiseerd is.

Nederland is daarin overigens geen uitzondering, ook in andere landen zijn marktpartijen in de online sectoren primair met de eigen business bezig. Het laten horen van één geluid in de pers of de centra van politieke besluitvorming wordt minder belangrijk geacht. Door die prioriteitsstelling van de online sector kan wel de grootst mogelijk onzin over internet bijna straffeloos worden beweerd en voorbeelden daarvan zijn wekelijks in de pers te lezen.

Toch zijn er ook wel eens momenten waarop je de indruk kunt krijgen, dat politici wel begrijpen hoe internet werkt en wat de echte problemen zijn. Dat was althans wat ik dacht na het lezen van een aantal verslagen over het werk de ‘science and technology committee‘ van het Britse parlement en het rapport ‘the cost of cybercrime’. Eindelijk eens een benadering waarbij het zwarte pieten niet enig doel lijkt te zijn. Er is zelf een aantal adviezen waar de sector heel blij mee mag zijn.

Maar er is ook een punt dat aanzet tot denken. Het S&T committee heeft namelijk vastgesteld dat een van de problemen bij het tegengaan van cybercrime de communicatie is. Anders gezegd, als er over cybercrime wordt gesproken is dat al snel een grote wolk met jargon die voor een gemiddelde gebruiker niet te begrijpen is. Erger nog: het schrikt klanten – dus mogelijke slachtoffers – af zich daar verder in te verdiepen.

Het S&T committee adviseert daarom dat aanbieders (access en hosting) meer investeren in het op de juiste manier aanspreken van klanten. Slechts met het demystificeren van cybercrime en het uitleggen in gewone mensentaal wordt de klant bewust van de risico’s en begrijp hij beter wat zijn rol in het tegengaan ervan is. Er is toch geen weldenkende hoster die zich daar niet in kan vinden?

Koos de Heer, 16 februari 2012 2:34 pm

Goed punt. Het probleem is dat de hosters daar geen belang bij hebben. Hoe meer mist (mystiek), hoe interessanter en exclusiever hun werk en hoe harder de burger hen nodig heeft. Stel je voor dat je de burgers in Jip en Janneke taal zou uitleggen hoe het werkt. Stel je voor dat de domme burger het zou gaan snappen en intelligente keuzes gaat maken. Stel je voor dat hij zou veranderen in een slimme en mondige klant. Je moet er toch niet aan denken welke ellende dat zou geven.

patrick, 16 februari 2012 4:43 pm

@koos Er zullen best hosters zijn die dat doen, net zoals er andere bedrijfstakken zijn waar dat misschien gebeurd, maar zaken doen is niet uitsluitend liegen en bedriegen. Je zou het bijna niet geloven maar er zijn ook echt wel eerlijke bedrijven die gewoon op een eerlijke manier een boterham verdienen.

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.