Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Podcast: Klant worden is goedkoop, weggaan is duur

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 12 augustus 2008 08:14 uur

Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten? Veelal is dat bij housing (colocatie) diensten prima mogelijk, maar er zit vaak wel een listig addertje onder het gras, waardoor goedkoop al snel duurkoop wordt. In deze podcast: “Klant worden is goedkoop, weggaan is duur” neem ik die praktijken onder de loep.

[audio:http://www.ispam.nl/wp-content/uploads/2008/08/podcast-20080811.mp3]

De uitgeschreven tekst van de podcast staat hieronder.

Als het om housing producten gaat heb je veel aanbiedingen en soms zijn die aanbiedingen zo scherp dat je je sterk afvraagt hoe bedrijven het toch doen en waar ze hun marge maken.

Gezien goedkoop vaak duurkoop is ben je zo verstandig om niet alleen naar de laagste prijs te kijken, maar ook naar de certiceringen van het bedrijf, ervaringen van andere klanten, mogelijk zelfs de jaarcijfers van je potentiële nieuwe leverancier.

Maar zodra dan blijkt dat het goedkoopste bedrijf ook nog eens voorop loopt en voldoet aan alle industrie standaarden, de jaarcijfers rooskleurig zijn, de directie in glanzende bmw’s rond rijden of juist niet in dure auto’s rond rijden om de kosten te drukken, dan lijkt het veilig en verstandig om met die aanbieder in zee te gaan.

Zodra de overeenkomst is gesloten richt je je nieuwe housing locatie in, alles werkt naar tevredenheid en je hebt blijkbaar tegen een scherpe prijs precies gekocht wat je nodig had. Top, hier ga je voorlopig nog niet weg!

Vlak voor het einde van de eerste contractstermijn neemt je leverancier plotseling contact met je op, met een aanbod voor contractsverlenging. Wat fijn ze willen mij ook nog als klant houden denk je dat, echter zodra je de offerte eens goed doorleest blijkt dat de prijs die eerste voor drie racks betaalde, nu ineens in de offerte staat vermeld voor de prijs van één rack.

Maar dat gaat toch zomaar niet de prijs per rack even met 200 procent verhogen? Hoezo niet? De overeenkomst was toch maar voor een bepaalde termijn en wordt niet automatisch verlengt. Dus is het aan het einde van de contractstermijn tijd om nieuwe afspraken te maken. Dus take it or leave (it)!

Nog steeds geen probleem natuurlijk, want je drie racks vol met servers kun je ook verhuizen in plaats van de prijsstijging van 200 procent te slikken. Dat is een fijn idee om drie racks met servers hals over kop te migreren naar een andere partij in waarschijnlijk een ander netwerk, van zo’n onaangekondigde chaotische verhuizing worden je klanten vast heel blij!

Dus zal er al snel voor worden om het nieuwe contract te accepteren, waardoor je de hoofdprijs betaald en de gezonde marge die je tot nu toe maakte verdwijnt in de zakken van je leverancier.

De moraal van dit verhaal is dat zodra je klant wordt niet alleen moet nadenken over hoe je de infrastructuur die je afneemt gaat gebruiken, maar dat je ook meteen over je exit-strategie moet nadenken.

Of te wel: Klant worden is goedkoop, weggaan is duur!

Robert, 12 augustus 2008 9:05 am

Prachtig :)

Hostingpower, 12 augustus 2008 9:29 am

Dit verhaal doet me een beetje denken aan leaseweb:)

Robert, 12 augustus 2008 9:43 am

Laat beetje maar weg :)

trebbor, 12 augustus 2008 11:54 am

Vraag me af of het juridisch uberhaupt mogelijk is....

Prijsverhoging = je mag het contract ontbinden. Ze kunnen het namelijk ook met 1 miljoen per maand verhogen.

Verhuizing = je mag het contract ontbinden. Ze kunnen je namelijk ook in en schuur stoppen.

Ik zou zeggen, zet er eens een jurist of advocaat op, volgens mij moet je hier vreselijk makkelijk onderuit komen. ze proberen je gewoon vast te houden.

Arjan Bijnen, 12 augustus 2008 12:48 pm

@Trebbor: Hoe kom je bij deze stellingen? Graag zal ik de achterliggende gronden eens waarnemen. Naar mijn weten is een (tussentijdse) prijsverhoging niet ten alle tijden een aanleiding tot contract ontbinding. Denk hierbij aan redelijke verhoging door inflatie en andere noodzakelijke prijsverhogingen (lees: geen winstverhoging!).

Ook verhuizing is niet per definitie een reden om een contract te ontbinden. Dit zal per overeenkomst variëren.

Robin, 12 augustus 2008 2:23 pm

Ja, sluit daarom alleen contracten af waarin aan alle onderdelen een losse prijs vastgesteld is.
take it or leave it het is niet waarom zou ik daar klant willen worden, maar hoe graag wil de leverancier mij als klant binnen halen.

Je kan altijd onderhandelen over voorwaarden.

prijs voor kaal rack ( vast voor x aantal jaar )
prijs voor stroom ( stijgend met de landelijke index )
prijs voor bekabeling
prijs voor service
prijs voor connectiviteit ( met staffel )
etc.etc.

Nils, 12 augustus 2008 2:33 pm

Je kan natuurlijk ook een meerjarencontract afsluiten en/of ruim op tijd informeren naar de verlengingsprijzen. Dan kan je een eventuele migratie rustig voorbereiden.

Sebastiaan Stok, 12 augustus 2008 5:29 pm

Prijsverhoging hoeft niet perse een contract ontbindingen te betekenen.
Maar geeft je wel de mogelijkheid het contract voortijdig te kunnen beëindigen, zoals ik ook had gedaan bij mijn vorige leverancier.

Wido, 13 augustus 2008 10:06 am

Waar Arnout op doelt is dat je daar ineens staat met je boeltje, je kan kiezen de hogere prijs te slikken of ineens even al je racks te verhuizen.

Als je een paar servers hebt valt het wel mee, maar zodra je meerdere racks hebt ga je niet even weg, zo'n verhuizing plannen kost veel tijd, maar ook veel geld (duizenden euro's).

Toon, 13 augustus 2008 12:18 pm

Heb je hem in de badkamer opgenomen?
Vind hem nogal 'hol' klinken :-)

Peter, 13 augustus 2008 3:05 pm

groeiplannetje iemand ?

Marco, 19 augustus 2008 2:43 pm

/me zet z'n Char hoed op.
Is it a L, Is it a E, Is it a A, Is it a S, Is it a E, Is it a W, Is it a E, Is it a B,

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.