Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Klant eist fysieke toegang tot zijn dedicated server, wat nu?

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 19 april 2012 08:06 uur

Een klant van een hoster eist toegang tot een dedicated server. Indien de hoster weigert dan zal er een grote schadevergoeding worden geëist. Een casus waar een hoster op webhostingtalk.nl mee geconfronteerd is. De vraag is dan ook, moet de hoster de klant fysiek toegang tot zijn dedicated server geven?

Allereerst is het hier van belang van wat voor dienst we mee te maken hebben. Het gaat hier om een dedicated server. Het idee achter dit type dienstverlening is dat de server exclusief ten behoeve van de klant een fysieke server ter beschikking stelt aan de klant. Daarnaast is het bij een dedicated server altijd zo dat het fysieke en hardwarematige beheer van de server altijd door de hoster voor zijn rekening wordt genomen. Er is daarom in beginsel geen enkele reden waarom de klant fysiek toegang tot de server zou moeten hebben.

Nu er gelet op de aard van de dienst in beginsel geen reden is waarom de klant fysiek toegang tot zijn dedicated server zou moeten hebben, is er ook geen verplichting om die toegang te verlenen. Nu dit niet het geval is, kan fysieke toegang dan enkel door de klant worden geëist, indien dat uit de gesloten overeenkomst blijkt of dat er een zodanige mate van vertrouwen is gewekt bij de klant dat fysieke toegang mogelijk zal zijn, dat deze daar vanuit mocht gaan. Dat laatste zal niet snel het geval zijn. Dus in principe heeft een klant geen recht om fysieke toegang tot zijn dedicated server te krijgen.

Op elke hoofdregel zijn ook uitzonderingen te bedenken, waarbij het zal gaan om heel bijzondere gevallen. Een voorbeeld zou kunnen zijn dat een klant een (unmanaged) dedicated server huurt voor zijn webwinkel, omdat de server unmanaged is, maakt de klant zelf backups. Ineens crasht de RAID-1 array in de server volledig en blijkt door onvoorziene omstandigheden de backups corrupt te zijn geraakt. In zo’n geval, is het denkbaar dat de klant recht heeft om fysiek toegang tot de bewuste server te krijgen of tegen vergoeding van de waarde van de schijven de harde schijven kan ophalen bij de hoster, zodat hij kan proberen te (laten) redden wat er te redden valt.

De casus op webhostingtalk.nl waarbij de klant fysieke toegang tot zijn server eist omdat hij anders zijn gegevens niet snel genoeg van de server af kan downloaden, valt daar evenwel niet onder. De klant wist toen hij de data op zijn dedicated server plaatste (of genereerde), wat zijn mogelijkheden zouden zijn als hij ze er plotseling vanaf zou willen downloaden. Daarnaast lijken er geen bijzondere omstandigheden te zijn en indien die er wel waren dan zouden die onvoorzien moeten zijn geweest, zodat de klant daar vooraf geen maatregelen tegen had kunnen nemen. Nu dat niet het geval is, lijkt het zonneklaar dat in zo’n geval er geen enkele verplichting is om de klant toegang fysieke toegang te geven tot zijn dedicated server.

Samengevat is er bij dedicated servers vrijwel nooit een verplichting om de klant fysieke toegang te geven, met als uitzondering zeer bijzondere gevallen, maar die zullen zich niet snel voordoen.

ikke, 19 april 2012 11:11 am

behalve het juridische aspect, waarom zou de hoster de toegang *niet* geven? als de klant zich legitimeert en inderdaad de persoon is die de server afneemt kan hij toch even zn externe disk inpluggen onder begeleiding. Een vergoeding van de gemaakte uren voor de begeleider is dan uiteraard wel op zn plaats. Kan wellicht zelfs via remote hands.

  • Pingback: klant eist fysieke toegang tot dedicated server - Pagina 3

  • Alex Bik, 19 april 2012 11:22 am

    Ik sluit me bij ikke aan. 't Klinkt allemaal niet bijzonder klantvriendelijk.

    Arnout Veenman, 19 april 2012 11:43 am

    @ikke, Alex, daar sluit ik me graag bij aan. Mijn artikel gaat over de juridische kant, waarbij de vraag voorop staat of er een verplichting is om de verzochte toegang te verschaffen. Als hoster kun je natuurlijk in principe altijd besluiten wél aan de wens van de klant tegemoet te komen (al dan niet tegen een billijke vergoeding), bij het voornemen om zo'n verzoek te weigeren daarentegen, gaat pas de vraag spelen of je dat wel mag.

    Dennis, 19 april 2012 11:59 am

    @ikke & Alex,

    Volgens het topic op Webhostingtalk heeft de leverancier dit ook aangeboden voor het uur tarief. Echter heeft de klant dit geweigerd.

    Nathan, 19 april 2012 12:23 pm

    Het lijkt me verstandig dat mensen eerst eens lezen alvorens te oordelen. Zoals Dennis al aangaf staat (volgens mij zelfs in de topic start) dat de hoster aangeboden heeft het voor de klant op bijvoorbeeld een USB stick te zetten.

    robin, 20 april 2012 9:44 am

    Klant neemt een Unmanaged dedicated server af, hardware onderhoud ligt dan bij de provider maar software onderhoud ligt bij de klant, er zijn meerdere situaties denkbaar dat de klant fysiek of via een kvm over ip bij zijn server moet als de provider geen kvm over ip beschikbaar kan stellen blijft de enige mogelijkheid over dat de provider de klant fysiek toegang geeft tot de dedicated server je kan een klant dan niet verplichten dat hij deze remote hands diensten bij de provider af moet nemen zodat die het voor je kan oplossen het is immers een unmanaged dedicated server

    Arnout Veenman, 20 april 2012 3:54 pm

    @robin, de klant weet van te voren dat hij in beginsel nooit recht heeft op fysieke toegang tot de server. Het is in dat opzicht alleszins voorzienbaar dat als er een situatie zoals jij die beschrijft zich voor doet, dat de klant dan gebruik zal moeten maken van de remote hands dienst van de hoster.

    Laatste reacties

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.