Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Prijzen webhosting dalen met 11% in twee jaar tijd

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 20 juni 2012 08:17 uur

De prijzen van webhosting zijn de afgelopen twee jaar met 11 procent gedaald. Twee jaar geleden moest voor een webhostingpakket met tussen de 250 en 499MB webruimte nog gemiddeld 6,71 euro per maand worden betaald. Vandaag de dag is dat gedaald tot gemiddeld 5,98 euro per maand. Dat blijkt uit eigen onderzoek van ISPam.nl op basis van de database van zusterwebsite ISPGids.com.

Actieve webhosters zijn goedkoper
Opvallend is ook dat er een groot verschil zit tussen de prijzen van op ISPGids.com actieve en minder actieve webhosters. Een webhostingpakket met 250 tot 499MB webruimte die op ISPGids.com in de afgelopen 12 maanden is bijgewerkt of toegevoegd (45 pakketten) kost gemiddeld 3,81 euro per maand, terwijl de kosten bij de ‘niet actuele’ pakketten die langer dan 12 maanden niet zijn bijgewerkt (145 pakketten) gemiddeld 6,66 euro per maand zijn.

Reactie webhosters
ISPam.nl vroeg drie verschillende webhosters om een reactie op de prijsdaling:

Veel kleine en nieuwe hosters verzieken de markt met lage prijzen en zorgen er voor dat de markt verzadigd is, stelt Alexander Knoth van Knoth Hosting. Daarnaast is er ook geen groot prijsverschil tussen partijen die voor de laagste prijs hun dienst aanbieden (massa is kassa) en partijen met een meer persoonlijke dienstverlening, met een totaal anders prijskaartje. De prijsdaling wordt daarom vooral veroorzaakt door partijen die op prijs concurreren.

Bij webhosting ontbreekt volgens Arno Vis van Openprovider elk onderscheidend vermogen, iedereen biedt de zelfde zoveel honderd megabyte webruimte, dataverkeer en mailboxen aan. Webhosting is volledig homogeen geworden en concurrentie is daarom enkel nog maar mogelijk op basis van prijs. Er zijn daarnaast ook te veel webhosters in een relatief kleine markt die daardoor verzadigd is. De vele kleine partijen kunnen niet op prijs concurreren en zullen volgens Vis uiteindelijk verdwijnen.

Het feit dat prijzen van storage oplossingen dalen, zorgt er voor dat webhosters hun prijzen kunnen verlagen, denkt Mart van Santen van Greenhost. Ook speelt het een rol dat websites telkens groter worden en klanten daardoor behoefte hebben aan grotere webhostingpakketten. De prijzen van kleinere pakketten gaan daardoor omlaag of het aantal megabytes aan webruimte omhoog. Een ander punt is dat telkens professionele spelers zich op complexe (managed) hosting oplossingen gaan richten. Door het feit dat er minder professionele en relatief duurdere spelers actief zijn, gaat de gemiddelde prijs omlaag, terwijl deze feitelijk niet verlaagd zijn.

Conclusie
Verzadiging van de markt, het weinig onderscheidend vermogen van webhosting en concurreren op prijs wordt door alle drie de webhosters gezien als oorzaak van de prijsdaling. Het idee dat duurdere partijen zich telkens minder op webhosting concentreren, lijkt te worden bevestigd door het feit dat partijen die hun pakketten op ISPGids.com niet actief bijhouden, relatief duurder zijn dan webhosters die dat wel actief doen en dus ook actief met hun webhostingdienst bezig zijn.

Pieter, 20 juni 2012 8:50 am

Ik denk dat er ook een flinke verschuiving gaande is van klanten die niet meer specifiek gaan voor de onderkant van budgethosting maar meer en meer goede kwaliteit en bovenal "echte" support willen terugzien.

Naar mijn idee een goede ontwikkeling hier gaat het kaf zich van het koren scheiden de webhoster die goede support heeft te bieden t.o.v de budgethoster zal het mijn inziens op de lange duur gaan winnen.

Zolderkamer hosters schieten als paddestoelen de grond uit maar verdwijnen ook weer net zo snel! (met veel ellende voor de klant die achterblijft)

Verder zijn de prijzen voor webhosting al jaren aan het zakken dit is niet alleen maar de laatste twee jaren.....

Wouter, 20 juni 2012 12:42 pm

"Bij webhosting ontbreekt volgens Arno Vis van Openprovider elk onderscheidend vermogen, iedereen biedt de zelfde zoveel honderd megabyte webruimte, dataverkeer en mailboxen aan. Webhosting is volledig homogeen geworden en concurrentie is daarom enkel nog maar mogelijk op basis van prijs."

Nog nooit zoveel onzin in 2 zinnen gelezen! Als er één dienst is die juist veel verschil heeft tussen de verschillende aanbieders, is het juist wel webhosting. En dan hebben we het niet zozeer over de aantallen MB's en GB's, maar juist over service, kwaliteit/uptime van de dienstverlening etc. Dat is ook precies het probleem voor de klant: hij ziet aantallen van wat hij krijgt voor een bepaalde prijs, maar de kwaliteit en service, die in bijna alle gevallen belangrijker is dan prijs, kan hij lastiger vergelijken. Een hostingpakket waar je weinig voor betaald, maar ook weinig service en kwaliteit bevat heb je immers weinig aan. Service en kwaliteit zijn dus juist de primaire zaken om op te concurreren, niet de prijs. M.i. zijn het juist de prijsvechters die geen lang leven zullen hebben. Want stel je hebt 25000 klanten met een webhostingpakket van 0,50 euro per maand. Dan is je maandomzet maar liefst 12.500 euro. Dat houdt niemand vol, want daar moeten al je kosten nog vanaf! Laat staan dan je kwaliteit en service kan leveren.

Ik denk dat meneer Vis meer in de war is met de domeinnaam-branche. Daar is een domeinnaam inderdaad een domeinnaam (mits je geen extra's als (DNS) hosting etc afneemt). En dan kunnen we inderdaad concluderen dat de duurdere partijen voor losse domeinen wel eens hun beste tijd gehad kunnen hebben. Dan vrees ik toch ook voor de boterham van meneer Vis zelf als hij niet wat meer op prijs gaat concureren.

Marco van den akker, 21 juni 2012 4:49 pm

Kortom alles wijst er op dat de prijzen ook best wel omhoog kunnen. Iedereen als klant bedienen is ook geen strategie voor een provider.
Massa maakt wel degelijk kassa, zorg dat de inkoop geregeld is, en voor een goed netwerk gekozen is, indien je niet je eigen netwerk operationeel maakt.
Bovendien is deze economische winter ideaal om te groeien door overname van zolder kamer hostingbedrijven.

Alexander Knoth, 21 juni 2012 5:58 pm

Toen Arnout ons belde voor commentaar is de strekking geweest zoals jullie hierboven al aangeven, wij concurreren niet op prijs maar juist op service. En niet ieder dingetje voor een klant is direct uurtje factuurtje zoals bij veel andere partijen wel het geval. Ik denk ook niet dat het overal hetzelfde laken en pak is qua aanbod er zijn wel degelijk grote verschillen maar zoals Wouter al aangeeft kun je geen 25000 klanten bedienen voor 0,50 cent per maand.

Onlangs hebben wij een calculatie gedaan om te zien of we mee zouden kunnen draaien in de markt van budget hosting en prijsvechters maar ons inziens is dit een onbegonnen zaak, apparatuur moet jaren mee kunnen gaan en overvol gestampt worden om de winst aantrekkelijk te maken.

Er zijn teveel partijen die op prijs concurreren, prima geschikt voor de klanten die inderdaad voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Ik gaf Arnout ook aan dat wij zelf niet intensief reclame maken maar onze klanten voor 99% binnen halen via mond tot mond reclame. We merken ook dat het klantenbestand wat we hebben opgebouwd veel duurzamer is voor ons. Natuurlijk blijft er altijd een selectie klanten die op een bepaald moment uit financiële overwegingen toch overstapt op een goedkopere partij maar dit is niet iets waar ik me zorgen over maak.

En niet alleen de concurrentie op hosting niveau is hard, op domeinnaam niveau is nog veel harder. Prijzen die sommige partijen bieden liggen onder de "inkoopsprijzen" die wij betalen als registrar zijnde.

Maar wij gaan er vanuit dat kwaliteit een prijs kent en de klant die kwaliteit wenst dit er ook dubbel en dwars voor over heeft.

Randy, 22 juni 2012 1:09 pm

Wat ik mis en wellicht nog veel interessanter is: Wat is er de afgelopen jaren gebeurd met de gemiddelde omzet per klant. Ieder product heeft een lifecycle. Webhosting als product zit aan het einde van deze cyclus. Providers die innoveren kunnen dus een hogere omzet uit bestaande klanten genereren.

Alexander Knoth, 22 juni 2012 1:19 pm

Randy, daar heb je helemaal gelijk in, de gemiddelde omzet per klant neemt inderdaad steeds verder toe. Alleen dat standaard webhosting aan het einde van een lifecycle zit ben ik het niet mee eens. Het is niet voor niks dat er dagelijks nog nieuwe klanten en dus bestellingen bij komen. Het feit dat er meer omzet gehaald word uit bestaande klanten komt door innovatie van de producten maar ook door het lanceren van nieuwe diensten/producten.

Echter staat dit verder los van het feit dat de prijzen van webhosting in de afgelopen twee jaar met 11% gedaald zijn.

Wouter, 25 juni 2012 10:35 am

"Massa maakt wel degelijk kassa, zorg dat de inkoop geregeld is"

Leg jij mij dan eens uit hoe een budgethoster met 25000 klanten (dat hebben de meeste niet, maar goed) en hostingpaketten van 0,50 euro per maand (waar 99% voldoende aan heeft) winstgevend kan zijn? Als zouden je racks, dataverkeer en stroom gratis zijn...dat is niet winstgevend te krijgen! Of jij zelf en je personeel moet ook gratis werken...want in je eentje kan je geen 25K klanten ondersteunen.

Kim, 4 juli 2012 4:28 pm

Webhosting is in dit opzicht vergelijkbaar met het ontwikkelen van websites met behulp van PHP. Net zoals PHP-broncode niet wordt gecompiled en "type safety" ontbreekt, ontbreekt het in de webhosting-Wereld aan afdoende drempels en kaders om binnen te acteren.

Zo kan je een slechte infrastructuur neerzetten, belachelijke support leveren en hosten vanuit je schuur met ADSL-verbinding. De site van de klant die gehost wordt doet aan de zichtbare kant (in de browser) niet onder voor een versie ondersteund door een professioneel bedrijf met aanzienlijke investeringen in infrastructuur en support, een uitgebreid personeelsbestand, enzovoorts.

Totdat zaken complexer worden, hardware faalt, stroom uitvalt, enzovoorts. Dan kom je er als klant achter hoezeer je aan het kortste eind trekt. Voor de klant is het vooraf te weinig zichtbaar waar hij of zij haar spullen gaat onderbrengen.

Ik kan mij wel vinden in de redenen die genoemd worden bij de prijsdalingen. Webhosting wordt steeds massaler afgenomen en hardware blijft goedkoper worden. Aan de onderkant van de (hosting-)voedselketen wordt massaal op prijs geconcurreerd en velen hoeven er niet van te leven, dus nadert de verkoopprijs voor die categorie veelal de kostprijs (en die daalt nog steeds).

Is het goed voor de markt? Nee, ik denk van niet. Er is een basis gecreëerd die startende hosters verplicht een lange adem te hebben. Gedurende die lange adem mag er dan niet veel mis gaan en na jaren ploeteren ben je wellicht in staat om van je klantenbestand te leven. Een andere manier om een stevige positie in de markt op te bouwen is veel geld uitgeven aan reclame en/of het opkopen van klantenbestanden, maar daartoe is lang niet iedereen in staat. En zouden veel meer daartoe wel in staat zijn, dan wordt deze optie door het nog kleinere aanbod weer minder reëel.

Ik denk overigens niet dat er veel wordt geconcurreerd op service, omdat dat simpelweg niet mogelijk is. Bijna iedereen en zeker degenen die het niet kunnen waarmaken, pretenderen de beste service te leveren. In de uitvoering (hoe ervaart de klant het) is het verschil duidelijk merkbaar, maar in de positionering (bijvoorbeeld een verkoopverhaal op je website) allerminst. "Competing on the edge" in hostingland houdt dus niet in dat je van de daken schreeuwt dat je de beste service levert. Wel lijkt het mij verstandig dat je die service wel degelijk levert en verankert in de bedrijfscultuur. Bij het niet leveren van (goede) service weet je zeker dat je een keer kan stoppen. En lever je goede service, tja, dan heb je de eerste drempel van velen, die mogelijk tot succes leiden, gehaald.

Ik kom overigens, onder andere bij onze resellers, nog steeds tegen dat vele particulieren en kleine bedrijfjes zonder morren € 10,- tot € 20,- per maand betalen voor het in de lucht houden van een simpele website en domein en wat support daar omheen. Het voelt prettig bij de leverancier en bovenal, men weet niet beter en de reseller vindt dat haar service (voldoende) betaald moet worden. En terecht, is mijn oprechte mening.

Conclusie mijnerzijds: ik denk dat de prijsdaling zich blijft voortzetten. Daarnaast denk ik dat webhosting zeker geen aflopende zaak is. Wel zal er steeds meer geconsolideerd worden. Vooral veel middelgrote bedrijven zullen worden opgeslokt door de groteren. De onderkant van de markt lost zichzelf op, maar wordt ook steeds weer voorzien van nieuwe aanwas en zal daarom een wanordelijke toestand blijven dat elkaar uit de markt probeert te prijzen met aanbiedingen die steeds lager komen te liggen.

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.