Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Wat is de toekomst van webhosting?

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 5 juli 2012 08:07 uur

Wat is de toekomst van webhosting, hoe zal de markt zich de komende tijd gaan ontwikkelen? De antwoorden van de hosters op de vraag waarom de prijzen van webhosting dalen gaven aanleiding om dieper in te gaan op de toekomst van webhosting. Aan de drie eerder geïnterviewde webhosters stelde ik daarom de vervolgvraag: Wat is de toekomst van webhosting?

Knoth Hosting: Alleen grote partijen blijven over
Volgens Alexander Knoth van Knoth Hosting zullen de kleine partijen in de webhostingmarkt wegvallen en uiteindelijk zullen alleen grote partijen in de markt overblijven. Wel zal er ruimte blijven op de markt voor partijen met een (zeer) persoonlijke aanpak.

Grote partijen, die het van hun lage prijzen moeten hebben, hebben niet de mogelijkheid om de klant een echt goed service niveau te bieden, voor elk stukje service dat de klant krijgt, voor elk probleem dat voor de klant moet worden opgelost, zal moeten worden betaald. Kleinere bedrijven met een bijbehorend prijsniveau kunnen die service wel bieden, gezien ze een lage overhead hebben en voldoende marge hebben om die service te bieden.

Veel kleine bedrijven weten zich echter niet te onderscheiden noch met lage prijzen noch met een hoog, persoonlijk serviceniveau. Deze bedrijven zullen in de toekomst uiteindelijk verdwijnen volgens Knoth.

Ook vraagt Knoth zich af of dat de cloud daadwerkelijk de overhand zal nemen, zoals veel wordt gesteld. Telkens meer mensen vinden de cloud niet veilig genoeg en willen daarom hosten op servers die in eigen beheer van de webhoster zijn. Daarnaast zijn er ook vraagtekens bij de stabiliteit van de cloud. Om die reden zullen veel webhostingbedrijven blijven kiezen voor eigen servers.

Greenhost: Low-budget hosting is een groot vraagteken
Mart van Santen van Greenhost verwacht dat webhosters zich telkens meer gaan toeleggen op het aanbieden van een platform aan hun klanten, in plaats van kale webhosting. Daarbij zal dan het platform, zoals WordPress, Joomla of een ander cms door het webhostingbedrijf beheerd worden en de klant zich alleen nog maar bezig hoeft te houden met de inhoud en niet langer met de techniek die erachter zit.

Daarnaast zal een een belangrijke onderscheid komen tussen de aanbieders van de daadwerkelijke hosting en het platform. Je kan als webhoster niet alles meer zelf blijven doen. Bepaalde partijen zullen zich daarom specialiseren op de infrastructuur en andere op het platform. Daarbij zullen telkens meer webhosters er voor kiezen om het platform te bieden en de infrastructuur bij een grote cloudaanbieder in te kopen, zoals Amazon.

Webhosters zullen goed in de gaten moeten houden welke behoefte er bij klanten zal ontwikkelen en of hun dienst daar nog bij aansluit. In toenemende mate is het makkelijk voor klanten om een eigen website, weblog of andere online presence op te bouwen bij bijvoorbeeld Tumblr. Het is daarom ook nog maar de vraag of er binnen enkele jaren nog behoefte is aan low-budget webhosting waarmee nu veelal in deze behoefte wordt voorzien. De toekomst voor het low-budget webhosting is daarom volgens Van Santen een groot vraagteken.

Openprovider: Webhostingmarkt moet volwassen worden
Volgens Arno Vis van Openprovider is de webhostingmarkt nog niet volwassen. Op dit moment heeft de grootste speler in de markt gekeken naar het aantal geregistreerde .nl-domeinnamen amper 8% van de markt in handen en de top 5 een kleine 30%. In een volwassen markt zou dit 60-80% moeten zijn.

Er zal daarom de komende jaren een grote consolidatieslag plaats gaan vinden. Kleine webhosters zullen worden opgekocht, waardoor nieuwe grote spelers ontstaan. Ook verwacht Vis dat er uiteindelijk een grote buitenlandse speler op de Nederlandse webhostingmarkt actief zal worden, die in één klap een significant deel van de markt zal weten te veroveren, door een goede service, een lange periode zijn diensten gratis aan te bieden en dat gecombineerd met een enorme hoeveelheid tv-spotjes zal de webhostingmarkt op zijn kop zetten. In andere landen is dit ook al gebeurt door partijen als 1&1.

Webhosters zullen niet alles meer zelf doen. Op dit moment staat er bij webhosters vaak een techneut aan het roer, die het zijn van een registrar van .nl-domeinnamen en het hebben van eigen servers als belangrijk ziet. Dit terwijl het uitbesteden van domeinnamen aan een grote partij die daarin gespecialiseerd is, door het schaalvoordeel uiteindelijk veel goedkoper is, dan het zelf doen. Hetzelfde geld voor hardware en servers, waarvan je als kleine webhoster een slechte prijs krijgt.

Uiteindelijk zullen er zodra de webhostingmarkt echt volwassen wordt, volgens Vis maar enkele heel grote webhosters overblijven. Daarnaast zal er ook ruimte blijven voor kleine gespecialiseerde webhosters. De rest van de webhosters die niet groot zijn en daardoor de laagste prijs kunnen bieden en zich ook niet weten te onderscheiden in een bepaalde niche, zullen verdwijnen.

Bas, 5 juli 2012 11:35 pm

Misschien word het tijd dat meneer Vis eens volwassen word. Waaruit concludeert hij dat kleine spelers slechte prijzen zullen hebben? Juist door economische crisis situaties komen grote leveranciers van bepaalde essentiële zaken er achter dat ze beter afhankelijk kunnen zijn van tientallen kleinere partijen dan van een paar grote. De kleinere spelers krijgen daardoor juist veel vaker betere prijzen als die grote "die toch niet op een paar centen kijken".

Een volwassen branche is juist een zeer service gerichte branche waar de klant van op aan kan. De grote partijen welke juist voornamelijk interessant zijn vanwege de "lage prijs" zullen steeds meer moeite krijgen te kunnen tippen aan het service niveau van de kleintjes. Klanten raken steeds vaker en steeds sneller hun vertrouwen in de grote spelers kwijt en voelen zich juist op hun gemak bij de bereikbaarheid van de kleintjes waar iedereen voor een kopje koffie welkom is en graag meedenken.

Wouter, 7 juli 2012 9:12 am

Meneer Vis is met zijn uitspraken die keer op keer kant noch wal raken zo ongeveer het lachertje van de branche geworden. Hij gebruikt ispam als reclame uiting voor zijn eigen business...iedereen prikt natuurlijk door die onzin heen. Hoe dan ook, hartelijk dank meneer Vis, we hebben hier kostelijk kunnen lachen met...nee, om, u!

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.