Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Podcast: Verkwist SIDN het geld van haar deelnemers?

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 21 augustus 2008 08:05 uur

Zodra SIDN geld aan iets heeft uitgegeven dat haar deelnemers niet nuttig vinden, dan kun je er op wachten dat er een aantal deelnemers begint te roepen dat SIDN moet stoppen om hun geld te verkwisten. Het antwoord geef ik in deze podcast: Verkwist SIDN het geld van haar deelnemers?

[audio:http://www.ispam.nl/wp-content/uploads/2008/08/podcast-20080820.mp3]

De uitgeschreven podcast staat hieronder.

Zodra SIDN weereens een uitgave heeft gedaan die haar deelnemers niet aan staat,  zoals het sponsoren van een lokale volleybal vereniging, dan zijn er al snel weer enkele van die deelnemers die roepen dat SIDN moet stoppen om hun geld uit te geven aan onnodige dingen of over de balk te smijten.

Nu vind ik dit een beetje vreemd, dat deelnemers het altijd over hun geld hebben, want deelnemers zijn veelal geen filantropische instellingen die geld aan SIDN schenken en daar niks voor terug verwachten. Al is het conform artikel 3.1 van de statuten van SIDN prima mogelijk om een schenking aan SIDN te doen, maar ik heb het flauwe vermoeden dat er weinig van die mogelijkheid gebruik wordt gemaakt.

Dat SIDN soms geld verkwist, dat zal vast wel, dat overkomt elke ondernemer weleens, mij ook. Alleen hoe komen die deelnemers er dan bij dat SIDN hun geld zit te verkwisten. Of zouden de deelnemers de deelnemerschapskosten en kosten voor elke  .nl-domeinnaam die ze voor hun klanten geregistreerd hebben bedoelen? Dat moet haast wel.

Maar dan begrijp ik het nog niet, want ze betalen toch gewoon voor een dienst, namelijk het deelnemerschap en de domeinregistraties en die domeinregistraties die worden echt niet uit eigen zak betaald, nee, in de meeste gevallen worden die samen met aanvullende dienstverlening, zoals dns, webhosting en soms zelfs een kant en klare website. De deelnemers nemen dus gewoon een dienst af en daar betalen ze voor. Net zoals je eigen klanten jouw betalen voor jouw toegevoegde diensten en waarde inclusief de .nl-domeinnaam die ze bij je afnemen.

Dat is waar ook, jouw klanten betalen jouw voor de domeinnaam en gezien ik de eerste ondernemer nog moet tegenkomen die doelbewust onder de kostprijs gaat verkopen, bij onze zuiderburen is dat zelfs verboden, is het dus feitelijk het geld van de klant, dus de houders van de .nl-domeinnamen waar het geld vandaan komt, dat SIDN uitgeeft en mogelijk verkwist, maar niet het geld van de deelnemers!

Nu mag SIDN dan de enige zijn die .nl-domeinnamen uitgeeft en dan mag SIDN ook een stichting zijn, die geen aandeelhouders heeft en ook geen leden, want het is geen corporatie of vereniging, Verder is er naar mijn idee organisatorisch gezien geen verschil tussen SIDN en ieder ander ‘normaal’ bedrijf.

De moraal van dit verhaal is dat SIDN heel betrokken deelnemers heeft en daar mag SIDN best trotst op zijn! En verkwist SIDN het geld van haar deelnemers? Het zou zo nu en dan zomaar kunnen, want het grootste deel van de deelnemers is vast en zeker zelf ook houder van een .nl-domeinnaam, maar over het algemeen: natuurlijk niet.

Stein Van Stichel, 21 augustus 2008 9:05 am

Helemaan niet met je eens Arnoud,

SIDN is een stichting die een specifieke overheidstaak heeft overgenomen, in principe zou dit de ondernemingsvrijheid van de organisatie moeten beperken. Ze heeft bovendien het exclusieve recht op die taak, in die zin is de stichting niet te vergelijken met een gewone onderneming.

SIDN vertoont in zijn gedaante bovendien enkele bureacratische kenmerken zoals we terugvinden bij de overheid gezien ze geen concurrentie nondervindt bij de uitvoering van haar taak.

- De fee die aan SIDN betaald wordt kan gezien worden als een retributie van de afnemer (de deelnemer) aan SIDN en bij een retributie moet er een duidelijk aantoonbare link zijn tussen de geleverde dienst en betaling: dit is niet zo: de bijdragen worden ook gebruikt voor zaken die ver staan van het beheer en promoten van het .nl domein.

- Zoals elke organisatie wordt het belang en de macht van de bestuurders afgemeten aan get budget (bureaucratische budgetsmaximalisatie). Men kan er dus van uitgaan dat er niet efficiënt met de inkomsten wordt omgesprongen. Dat blijkt ook uit de gestegen kosten ondanks het grote volume aan .nl namen er zijn geregistereerd. In een normale omgeving zou de marginale kost per bijkomende registratie moeten dagen.

De bedrijfcultuur zit dus niet goed. En als mede financierders van de dienst hebben deelnemers wél het recht om kritiek te uiten.

Toch vreemd dat EURID en DNS.BE géén dergelijke kritiek moeten horen, ook spelen ze het spel eerlijk naar hun deelnemers toe: de kosten per transactie zijn gedaald door het grotere volume aan namen, er is dus een link tussen de kost van de achterliggende administratie en het registreren van domeinnamen. EURID en DNS.BE hebben ook een andere bedrijfscultuur. Maar net als hun systemen zal de aldaar ingevoerde bedrijfscultuur geen weg vinden naar SIDN: men is daar te veel bezig met hun eigen prestige.

Erik Smit, 21 augustus 2008 9:57 am

Ik ben het volledig eens met Stein, alleen weet hij het mooier te formuleren.

Het grote verschil tussen de SIDN en een willekeurige ISP is dat er voor de taak van de SIDN geen marktwerking is. Ik kan niet besluiten dat ik m'n geld ergens anders breng als ik het oneens met de kwaliteit, service, manier van reclame en vele andere aspecten van de bedrijfsvoering van de SIDN.

Persoonlijk vind ik de gehele bedrijfsvoering van de SIDN zwaar onder de maats en ben ik er van overtuigd dat het een negatieve druk uitvoert op het internet-gerelateerde bedrijfsleven in nederland.

Natuurlijk is het .NL domein slechts een heel klein aspect ervan en is de impact hiervan ook, maar toch is het vervelend.

getUP, 21 augustus 2008 10:16 am

geldt uitgeven? ;-)
[b]Arnout:[/b] Soms moet ik de slaap voor het publiceren nog wat meer uit mijn ogen wrijven ;-)

Rick, 21 augustus 2008 12:13 pm

"Nu mag SIDN dan de enige zijn die .nl-domeinnamen uitgeeft "

Hallo zeg, dit is geen klein detail dat je maar even kunt wegmoffelen. Dit is de essentie waarom SIDN niet zomaar een 'normaal' bedrijf is, en dat ook nooit zal kunnen worden.

Dit komt neer op gedwongen winkelnering voor niet alleen de deelnemers, maar het gehele Nederlandse bedrijfsleven. Wat zeg, we leven anno 2008, dus zeg maar gerust de hele Nederlandse bevolking. Wie als Nederlander een Nederlandse domeinnaam wil gebruiken *moet* dokken aan de SIDN.

Dit even afgezien van de enorme consequenties voor de hedendaagse Nederlandse economie en samenleving als SIDN faalt bij het 24/7 onderhouden van het .NL domein.

Elke vergelijking met een 'normaal' bedrijf gaat hier volkomen mank, en het is vooral uitermate verontrustend dat de SIDN dit zelf niet beseft. Elke cent winst die de SIDN maakt (en dat zijn momenteel absurd veel centen) zou moeten gaan in de verbetering van de dienstverlening (en daar valt ook het opbouwen van een reserve onder), en anders terug moeten vloeien naar de deelnemers. De klanten profiteren daar vanzelf van, want daar is er wel aantoonbaar sprake van gezonde marktwerking.

Glenn, 21 augustus 2008 5:12 pm

Ik vermoed dat de SIDN afdeling communicatie wat geld aan een zekere ISP-nieuwssite heeft verwkist ;)

Glenn, 21 augustus 2008 5:12 pm

*verkwist

Maarten, 22 augustus 2008 12:17 am

SIDN is net de overheid, die is ook heel goed in het uitgeven van andermans geld.

Mark, 22 augustus 2008 11:02 am

Gezien de reserve die er is en gezien de stijging van het aantal registraties vraag ik mij af waarvoor de laatste tarief verhoging nodig was. Of was deze nodig om dingen te geven aan de deelnemers met meer dan 100.000 .NL-domeinnamen in hun account?

DNS.be en EURid hebben in dezelfde periode de prijzen niet laten stijgen (ze hebben de prijzen de afgelopen jaren zelfs laten dalen).

Arnout Veenman, 23 augustus 2008 7:17 pm

@Erik, Rick, Mark en Stein, ik ben het op een groot aantal punten niet met jullie eens.

- SIDN voert geen overheidstaak uit, domeinnamen zijn wereldwijd vooral een private aangelegenheid. Ik vind het ook een vreemde zaak dat ondernemers die over het algemeen altijd roepen "overheid handen af" nu roepen dat er een overheidstaak wordt uitgeoefend. Het het beheer van het .nl-domeinnaam is géén overheidstaak (god zij dank!), dat is zelfs laatst expliciet door de overheid erkent. Van retributie is dan ook absoluut geen sprake.

- Het terugvloeien van overschotten ben ik een voorstander van bij het .de-registry DENIG eG, een corporatie gebeurt dat ook, maar zij zijn ook verantwoordelijk voor tekorten, dat is de andere kant van de medaille, al is dat terugvloeien ansich niet logisch, gezien de deelnemers hun verkoopprijs baseren op de inkoopprijs bij SIDN.

- De taak van SIDN gaat verder dan enkel het beheren van het .nl-registry, zij heeft tot taak om registries te opereren, zij heet Stichting Internet Domeinregistratie Nederland en niet Stichting .Nl-Domeinregistratie Nederland, zoals dus ook een ENUM-registry. Daarbij moet SIDN er ook voor zorgen dat haar eigen continuïteit gewaarborgd is. SIDN heeft zelf aangegeven dat het beste gerealiseerd wordt door schaalgrote en eventueel het beheer van meerdere registries.

- De opmerking van Mark over of de prijsverhoging nodig was om deelnemers die de 100.000 .nl-domeinnamen bereiken spullen te geven is PRECIES wat ik in mijn podcast wilde adresseren. Grote deelnemers betalen veel meer aan SIDN dan kleine(re), dus feitelijk subsidiëren de grote deelnemers de kleinere. Het geklaag over een relatiegeschenk van een paar honderd euro aan een partij die per jaar een paar ton euro aan SIDN betalen dat is absurd.

Wat betreft bureaucratie heeft SIDN nog wel een weg te gaan. Het probleem is dat dat de sfeer is die SIDN vanaf het begin heeft geademd en dat gedrag veranderen is niet makkelijk (een vos verliest zijn haren, maar niet zijn streken). Of dat echt heel negatieve consequenties voor het Nederlandse internet heeft betwijfel ik (al zullen die er vast zijn), op basis van het feit dat de groei van de .nl-domeinnamen onverminderd hard door gaat én het feit dat het gros van alle processen zonder problemen gaat.

Ik blijf er dus bij dat er emoties een grote rol spelen rondom SIDN en dat haar deelnemers dus duidelijk zeer betrokken zijn!

  • Pingback: Re: SuS?? - SuSE: Neues Geld und Entlassungen : Wunsch Geld

  • Feedback!
    Fill out my online form.
    Laatste reacties

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.