Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Anderhalf miljoen Ziggo abonnees urenlang zonder internet

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 25 augustus 2008 08:01 uur

ZiggoAnderhalf miljoen abonnees van Ziggo hebben afgelopen vrijdagmiddag tot zaterdagochtend zonder internet gezeten als gevolg van een storing bij de kabelaar. Het probleem ontstond doordat een update aan een server fout ging, meldt Tweakers.net. Ziggo bevestigde de storing zelf ook op haar website en schrijft dat er een probleem is met de uitgifite van IP-adressen, daarmee mag worden aangenomen dat de storing zich aan de DHCP-server heeft voorgedaan.

Groepsstoring
van zaterdag 23 augustus 11.16 uur tot zondag 24 augustus 13.28 uur
Momenteel is er een probleem met uitgiften van IP adressen. De verwachting is dat je voor 23 augustus 15.00 weer een werkende internet verbinding hebt.

Mocht je modem gewoon online zijn, dan hoef je geen storing te melden.

Enkel Ziggo abonnees in Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel, Flevoland, Noord-Brabant en Limburg zijn volgens Tweakers.net door de storing getroffen, dat exact overeenkomt met het dekkingsgebied van Ziggo-fusiebedrijf @Home. Interessant daarbij is dus dat in technische zin de netwerken van @Home, Casema en Multikabel dus nog niet volledig met elkaar zijn geintregreerd. Een ander punt is dat blijkbaar een storing aan één server het ‘@Home-deel’ van het Ziggo-netwerk kan platleggen en anderhalf miljoen abonnees hun internet ontnemen. De responsetijd van Ziggo op de storing is ook veel te traag!

Casper Bakker, 25 augustus 2008 8:24 am

Als het inderdaad om maar één server gaat waar iets fout mee gaat wat er voor zorgt dat heel @home plat ligt, dan is dat vrij ernstig!

Sebastiaan Stok, 25 augustus 2008 10:59 am

Zoals de reclame al zij 'Ik ben Ziggo, ik ben hier pas net en moet nog veel leren' ;)

Robin, 25 augustus 2008 11:44 am

Lijkt wel op de begin fase van multikabel in mid jaren 90, als je toen een eigen DHCP server achter het modem plaatste kreeg de hele regio van jou de ip adressen en ook via jou de connectie.

Punica, 25 augustus 2008 11:57 am

Ik weet het niet hoor, maar is het niet wat naief om te denken dat dit alles veroorzaakt is door 1 server, het lijkt me dat ze die melding zo gemaakt hebben om het voor het peppie en kokkie publiek zo simpel mogelijk te houden.

Waarschijnlijk is hun DCHP platform ook gewoon 1 grote cluster, waar iets flink mee mis gegaan is...

Arnout Veenman, 25 augustus 2008 12:23 pm

@Punica, je mag er vanuit gaan dat het natuurlijk niet één fysieke server is die als DHCP-server functioneert, dat zou wel heel ernstig zijn dan. Het maakt verder iij niet uit of het nou één fysieke server of logische server (cluster) is die eruit is geklapt, er moet gewoon voldoende redundantie zijn, zodat dit soort dingen niet gebeuren en dit soort dingen mogen wat mij betreft ook niet gebeuren!

Jors, 25 augustus 2008 2:15 pm

Er zijn wekelijks problemen bij Ziggo.
Toen Casema nog gewoon Casema was kwam deze frequentie van problemen niet voor!

Ziggo is ergens een gevolg van, namelijk een financiele constructie! Dat is niet nieuw, lees de media maar.

Helaas door de hoge schuldenlast zal er weing ruimte zijn voor
innovatie. Dat merken de Ziggo klanten wekelijks!
Slechte bereikbaarheid van de helpdesk, slechte communicatie en storingen. Dan helpt zo'n sterspot ook niet!

Er blijft maar een ding over vertrekken of slikken!
Iets voor mevrouw Kroes?

Richard, 25 augustus 2008 5:31 pm

Heb ook ziggo maar heb geen moment zonder internet gezeten. Misschien omdat ik net als vele gebruikers een router gebruik en daardoor niet elke keer een nieuw ip-adres krijg. Dus 1.5 miljoen gebruikers zonder internet is wat overdreven, want wie heeft er nu thuis nog maar één computer op internet en daardoor geen (draadloze)router nodig...

Casper Bakker, 25 augustus 2008 5:34 pm

@Richard: Dan krijgt je router toch een nieuw IP adres? Router is wat dat betreft niet anders dan een computer.

Overigens denk ik dat die 1,5 miljoen mensen wel redelijk klopt. Denk niet dat Ziggo een groter aantal opgeeft dan echt een storing heeft gehad. Ze zullen waarschijnlijk wel hebben kunnen zien dat 1,5 miljoen mensen echt geen internet hadden.

Richard, 26 augustus 2008 10:03 am

@casper, nee ik houd maanden lang hetzelfde ipadres totdat de router een keer uit gaat. Exact dezelfde soort storing kwam vaker voor bij @home.

marcel, 26 augustus 2008 10:42 pm

laatste 6 weken altijd zaterdags storing , geen internet en slechte analoge ontvangst
maar zaterdag 23 aug tot n26 augustus geen internet en bellen heeft geen zin wat er zijn bijna geen medewerkers die verstand van hun provider hebben
krijg wel een nieuwe modem maar dat heeft niks met de storingen te maken

Drukstylz, 23 september 2008 10:10 pm

Mijn internet conectie met ziggo wordt zo slechte vandaag. Elke paar minuten loosgemakt. Excuses voor mijn slechte Nederlands.

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.