Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Cultuur als strategisch USP voor hosters en datacenters

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 30 augustus 2012 08:01 uur

De arbeidsmarkt voor hostingbedrijven en datacenters was recent onderwerp voor een artikel hier op ISPam.nl. Een rondje langs partijen leverde interessante inzichten op en het leek dat de internetsector best wel te vergelijken is met elke andere sector. Voor insiders is dat gesneden koek.

Hetzelfde onderwerp kan ook vanuit een andere invalshoek worden benaderd, namelijk door de vragen te stellen aan non-insiders. Hoe beschrijven zij de sector met betrekking tot het personeelsbeleid? Dan doemt al snel het beeld op van een sector die een blackbox is. Dat kan zijn voordelen hebben, het komt bijvoorbeeld veilig over. Maar er zijn ook nadelen aan verbonden, weinig transparantie en weinig onderscheidend vermogen zijn termen die dan gebezigd worden.

Om meer zicht te krijgen op de link tussen arbeidsmarkt en uitstraling van hosters en datacenters zocht ISPam.nl een partij die al onze vragen hierover kon beantwoorden. Maar het liep onverachts anders. We kregen de gelegenheid Softlayer, de grootste hostingorganisatie ter wereld, te interviewen. Tot onze verbazing bleek een van de onderwerpen De cultuur van het Softlayer team uiteindelijk antwoord op veel van onze vragen te bevatten en zelfs nog meer.

Softlayer heeft sinds een half jaar een zelfstandige vestiging in Amsterdam voor de EMEA markt. Zeker de lokale Nederlandse markt geldt als een volwassen markt, hier strijden partijen al langer dan 15 jaar om de gunst van de klant. Hoe kan een nieuwkomer zich van andere aanbieders onderscheiden en zowel personeel als klanten aan zich binden?

Iedereen die de sector een beetje kent en Softlayer bezoekt valt direct een ding op: het is een kleine organisatie. Dat komt doordat de organisatie hier nieuw is en dus geen last heeft van resources vretende legacy systemen of dito klanten. De core business is het runnen van een geavanceerd platform ten behoeve van klanten die zelf hoster zijn of natuurlijk large accounts.

Dat specifieke platform annex netwerk aanbod in combinatie met de start vanaf nul heeft consequenties voor het personeel. Dat komt onder andere omdat bij dit soort geautomatiseerde omgevingen klanten via app’s zelf onderhoud uitvoeren. Dus voor de DC’s is minder personeel nodig en het personeel heeft ook andere taken.

Bedrijven als Softlayer hebben door die visie op, en omgang met, techniek een andere uitstraling dan menig concurrent. Die uitstraling heeft weer een bijzondere aantrekkingskracht op sollicitanten. We hebben zelf meermaals vastgesteld dat het team van Softlayer in Amsterdam een echte start-up mentaliteit heeft, waar spontaniteit, openheid en enthousiasme vaste ingrediënten zijn. Een omgeving waar mensen ook regelmatig uiteenlopende activiteiten moeten en willen oppakken als er handen te kort zijn. Dat is in vergelijking met de meer traditioneel ingestelde hosters of DC”s, zeker die met een telco achtergrond, een wereld van verschil.

Vervolgens blijkt dat de combinatie van geen legacy, state of the art techniek, nieuwkomer zijn en een groep mensen die zich open opstelt aantrekkingskracht te hebben op een bepaald type klant. Bedrijven die bijvoorbeeld zelf ook gevoelig zijn voor zaken als korte lijnen en transparantie.

Als je bovenstaande schets gaat samenvatten kom je uit op het begrip cultuur. Een begrip dat naast ratio ook emotie aanspreekt en waarmee een bedrijf als Softlayer duidelijk weet te scoren. Het is daarmee niets minder dan een hele slimme USP, eentje die werkt voor een specifieke doelgroep van klanten, sollicitanten en personeel.

Laat die constatering eens op je inwerken en kijk vervolgens naar je eigen organisatie. Heeft jullie cultuur ook zo’n strategische betekenis en impact op de commerciële en organisatorische doelstellingen?

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.