Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Legacy systemen, risico en oplossing

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 6 september 2012 08:03 uur

In de beschrijving van de businesscase van Softlayer hier vorige week op ISPam.nl is het begrip legacy aan de orde gekomen. In het geval van Softlayer betekende dat, dat een nieuwe speler op de markt, die een nieuw DC betrekt geen oude hardware heeft en/of klanten die met oude hardware of applicaties het DC in willen. Daarmee hoeft men zich niet bezig te houden met het in de managen van legacy hardware en software.

Het was een van de weinige keren trouwens dat dit begrip zo duidelijk naar voren kwam tijdens een interview. De meeste hosters en DCs hebben altijd wel een of meerdere oudere systemen staan, maar ze zullen er niet snel over beginnen. Het zijn systemen die vooral met rust gelaten worden en in de regel trouwens een interessant deel van de omzet opleveren.

Toch is het goed wat vaker stil te staan bij de verschijnselen die te koppelen zijn aan legacy. Denk hier bij aan de begrippen verouderd, hoger stroomverbruik, kwetsbaarheid, bijzonder onderhoud en extra kennis. Al snel wordt dan, zelfs voor buitenstaanders, duidelijk waarom legacy een begrip is met een negatieve lading. Insiders weten inmiddels ook dat oud en verouderd de grotere showstoppers zijn voor migraties naar nieuwere omgevingen. In de meeste rapporten die de toekomst van cloud beschrijven is het begrip legacy daarom ook tenminste een disclaimer of voetnoot waard.

Leveranciers van cloudtoepassingen hebben die showstopper uiteraard wel tijdig gesignaleerd en zijn inmiddels in staat voor de meest voorkomende situaties een oplossing te bieden. De factoren mens en kennis vallen echter in de regel onvermijdelijk buiten de scope van menig hardware leverancier. Een vervelende constatering, want om een migratie van legacy systemen goed te kunnen uitvoeren is ook de migratie – beter gezegd vertaling – van de oude kennis naar de nieuwe omgeving van groot belang.

Daar doemt helaas een ander probleem op. De kennis van oudere systemen is vaak beperkt aanwezig binnen organisaties. Of het gaat om profit of overheid, er zijn genoeg voorbeelden van systemen die nog steeds draaien, maar waarvan de beheerder allang is gepensioneerd of vertrokken. Als er al documentatie voorhanden is, dan wil dat niet zeggen dat deze ook bruikbaar is. Hierbij wordt voor de goede orde nog opgemerkt dat de eigendomsvraag (wie heeft die server en applicaties ooit betaald?) in de praktijk een additionele lastige factor kan zijn. Onder de streep levert dat tal van situaties op waarbij een migratie naar een (voor hoster, DC, klant én eindgebruikers) betere omgeving eenvoudigweg niet kan worden gerealiseerd, tenzij er ruime budgetten zijn, hetgeen op dit moment steeds minder voorkomt. Hierdoor is er in de hele sector sprake van het in stand te houden van een vaste kern van legacy omgevingen.

Hoe lang dit goed kan gaan is vraag nummer één. Vraag twee is hoe voorkomen we dat deze vaste kern van legacy omgevingen niet verder toeneemt? Het antwoord op die eerste vraag is onbekend. Een antwoord op de tweede vraag is wel te geven. Hosters en DC’s dienen vaker klanten objectief te informeren over de noodzaak en voordelen van toekomstige migratie trajecten en daar nu al rekening mee te houden. Mits op een juiste wijze aangesproken, zal de klant begrijpen dat er een moment komt dat vervanging nodig is.

Is dat zo’n vreemd voorstel? Absoluut niet, elke garagist zal je vertellen dat je over zoveel tijd aan nieuwe banden toe bent. Dus kijk goed naar dat soort communicatie, combineer dat met het prettige verschijnsel “more for less” en wijs naar voorbeelden van het uitfaseren van legacy in de gewone wereld (gloeilampen is een actuele case). Zo begrijpt je klant waarom ook hij baat heeft bij het indammen en afbouwen van legacy toepassingen.

(afbeelding is afkomstig van de Wiki; de foto is gemaakt door Huhu_Uet)

Nog geen reacties

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.