Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

VP Datacenters EMEA van Terremark Eric Lisica: Markt blijft groeien

  • Door
  • Jeroen Mulder
  • geplaatst op
  • 24 september 2012 08:07 uur

Treffender had een naam van een bedrijf niet kunnen zijn. Terremark wil namelijk een stevige voetafdruk achterlaten in het ICT-landschap. Vanuit een multitenant datacenter in Amsterdam timmert de Verizon-onderneming voortvarend aan de weg met zeer flexibele cloudoplossingen. “Je moet als bedrijf wel een enorme slagkracht hebben om verschil te maken in deze markt”, aldus Eric Lisica, VP Datacenters EMEA.

Het mag gerust een huzarenstukje worden genoemd. In tien maanden werd het oude pand van Martinair Catering op Schiphol-Noord verbouwd tot een hypermodern, Tier III+datacentrum. Eind vorig jaar werd de 2700 vierkante meter opgeleverd, in januari van dit jaar gingen de eerste klanten van Terremark online vanuit het Network Access Point (NAP)of Amsterdam. Vice-president voor de Europese Terremark-datacenters Eric Lisica praat er met trots over. “Dit is echt als flagship datacenter ontworpen en gebouwd. Er is echt geen beter design denkbaar voor een datacenter, alles klopt hier: redundantie, green, security. We gebruiken deze locatie om aan onze internationale klanten te tonen hoe een datacenter eruit moet zien in onze visie.”

Dicht op de klant
Het NAP Amsterdam is een van de 55 datacenters wereldwijd van waaruit Terremark, onderdeel van het enorme Amerikaanse telecom- en ICT-bedrijf Verizon, haar oplossingen aanbiedt. Dat is meteen een van de grootste voordelen van Terremark, stelt Lisica. “We zitten altijd heel dicht op onze klant. Dat lijkt niet direct belangrijk, maar wij zien bijvoorbeeld dat dataprotectie echt een topic is geworden in de markt. Veel internationale partijen worden zich bewust van de fysieke locatie van hun data en de gevolgen daarvan. Je loopt echter al snel tegen beperkingen aan. Bij veel klanten mag data niet buiten de landsgrenzen. Wij kunnen die garantie bieden binnen onze oplossingen en door het feit dat we geografisch optimaal gespreid zijn.”

Hoge drempel
Klinkt mooi, maar dit soort strategieën lijkt vooral weggelegd te zijn voor de hele grote jongens in de branche. Lisica beaamt dat. “De drempel om tot deze markt toe te treden, wordt wel steeds hoger. Een partij die van scratch af moet beginnen, zal het heel moeilijk hebben. Je hebt als bedrijf toch een behoorlijk kapitaal nodig om een datacenter als dit neer te zetten. Dat is maar weinig partijen gegeven. Dit zal inderdaad meer en meer een markt worden voor de grote system integrators en leveranciers van ICT-infrastructuur.”

Lisica voorspelt wel dat de markt blijft groeien, ondanks de economische tegenwind die op dit moment waait. “In Nederland zijn er in het laatste jaar behoorlijk wat datacenters bijgekomen, waardoor het aanbod de vraag op dit moment overstijgt. Dat zal volgend jaar echt weer anders zijn. Wij zijn op dit moment bezig met de ontwikkeling en uitbreiding  van datacenters in Singapore, Brazilië en Australië: misschien is daar volgend jaar het aanbod wel groter dan de vraag. Door onze geografische spreiding zijn we minder afhankelijk van economische schommelingen. De andere kant is dat wij ook zien dat grotere partijen presence zoeken in en rond Amsterdam. Belangrijkste boodschap blijft: luister goed naar de klanten. Wat willen zij en waar willen ze het?”

Flexibiliteit
Dat zit natuurlijk niet alleen in de geografische spreiding, maar ook en vooral in de soort oplossingen die een dienstverlener kan bieden. Lisica gelooft in flexibiliteit. Optimale flexibiliteit. De hybride oplossing van Terremark voorziet hier optimaal in. Vanuit de eigen datacenters wordt niet alleen colocatie aangeboden maar ook cloudoplossingen, managed hosting en security diensten. “Binnen de DMU’s van bedrijven  (decision making units, red.) zie je verschillende belangen en argumenten waarop die ondernemingen besluiten om IT uit te besteden. Colocatie is vaak een beslissing van een facilitair manager en is doorgaans minder ingrijpend. Een IT-manager kan er problemen mee hebben het beheer van systemen uit handen te geven, terwijl de financiële man er vanuit kostenoverweging wel oren naar heeft. Wij proberen met onze oplossingen alle argumenten tegen uitbesteden weg te nemen.”

De infrastructuur moet de mogelijkheid bieden om de argumenten van klanten te vertalen in ‘voordelen’ die technisch realiseerbaar zijn. Grote troef van Terremark is in dit opzicht Enterprise Cloud. Met deze oplossing nemen klanten naar behoefte processorcapaciteit, geheugencapaciteit, netwerkcapaciteit en storage af. Klanten configureren op basis van deze componenten hun eigen virtuele datacenter. Dit kan via de Enterprise Cloud portal, maar klanten kunnen ook  hun oude, vertrouwde (VMware) tools gebruiken. “Ze bepalen het echt helemaal zelf en hardware kopen is niet langer noodzakelijk. Volgens mij is dit cloud pur sang.”

 

Eric Lisica van Terremark

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.