Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

ITNinja: voorbeeld van B2B ondersteuning nieuwe stijl

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 25 oktober 2012 08:01 uur

ISPam.nl informeert al jaren bedrijven en personen die opereren in de B2B internetsector. Trends worden gesignaleerd en beschreven. In een aantal gevallen gaat het over trends die hosting en datacenter bedrijven totaal hebben veranderd, zoals virtualisering of de focus op energieverbruik. Soms blijken de trends niet door te zetten wegens gebrek aan levensvatbaarheid of omdat ze zijn achterhaald door nieuwe ontwikkelingen. Er zijn echter ook trends die we allemaal zien en volgen zonder daarbij het beestje bij zijn naam te noemen.

Een daarvan is de opkomst van online communities voor specifieke B2B-doelgroepen zoals hosters en IT’ers. Dit soort communities is globaal in twee soorten te verdelen: sites waar het brengen van en discussiëren over nieuws voorop staat, zoals hier op ISPam.nl en sites zoals WHT waar ruimte is voor het bespreken van sector specifieke problemen.

Er bestaan in die laatste categorie ook sites die mondiaal opereren en het beste voorbeeld daarvan is ITNinja. Vorige week hadden we de mogelijkheid Bob Kelly, de man achter ITNinja.com, de site die tot voor kort AppDeploy.com heette, uitgebreid te interviewen en zijn mening te horen over de rol van B2B-communities nu en in de toekomst.

AppDeploy is in 1999 gestart door Bob Kelly. ITNinja, zoals de site nu heet, is bedoeld voor beheerders van netwerken die oplossingen zoeken voor het upgraden of uitrollen van applicaties in bedrijfsnetwerken. Wat in 1999 gold is nu nog steeds actueel, het vinden van de juiste parameters om een efficiënte remote software uitrol mogelijk te maken blijft lastig. En om bij honderden zo niet duizenden computers steeds op locatie dezelfde handelingen te moeten verrichten (klik, klik, klik…) is geen aantrekkelijke optie voor een beheerder.

Kelly begon op AppDeploy parameters die hij zelf had gevonden te beschrijven. Dat deed hij in zijn vrije uren want overdag was hij consultant. Wat klein begon, iets van een hobby weghad en maar heel weinig feedback vanuit de beoogde gebruikersgroep opleverde werd over de jaren steeds groter. De functie en waarde van zijn informatie (feitelijk een database van softwaretitels en install, respectievelijk upgrade, parameters) werd steeds meer gewaardeerd. Er kwam veel feedback en dat stelde hem in staat de database verder te vullen.

In 2007 bood Kace (inmiddels overgenomen door Dell) Kelly en zijn community onderdak aan. Met de extra resources van Kelly groeide de site als kool. ITNinja wordt inmiddels gerund door een team van 8 medewerkers en geldt als de grootste yellowpages voor software ter wereld. Niet zomaar een yellowpages met NAW-gegevens van de leveranciers, maar met alle mogelijke install -en gebruiksinformatie van ruim 50.000 pakketten (!) afkomstig van gebruikers uit nu nog voornamelijk de VS.

De bezoekers vormen een community die zich inzet de info up-to-date te houden en het delen van kennis beschouwd als een normale zaak. Vendors hebben in dit proces geen bijzondere rol, ze adverteren niet en mogen geen promo-praat posten. Wat vendors wel doen, massaal zelfs, is verwijzen naar ITNinja, want zij beschikken lang niet over alle kennis van pakketcombinaties die in het wild voorkomen.

Zodoende is, naast documenteren en kennisdeling, een van de meest opvallende taken van ITNinja het ondersteunen van helpdesks van software beheerders en vendors zelf. Dat blijkt tevens uit het feit dat ruim 80 procent van de traffic en de ruim 500.000 visits per maand tijdens kantooruren wordt gegenereerd.

Met dit succes pareert Kelly en zijn community tal van vooroordelen over de geringe communicatieve vaardigheden van systeembeheerders (“die houden alle kennis voor zichzelf”) en maakt vooral duidelijk dat voor het oplossen van complexe problemen een beroep doen op de wisedom of the crowds inmiddels beter en sneller werkt dat het bellen van een helpdesk.

Het is een boeiend voorbeeld van een trend die velen zullen herkennen. Maar zien we ook dat die op termijn grote impact kan hebben op andere sectoren? Denk maar eens na wat het zou betekenen voor de werkgelegenheid in en de waarde van je eigen onderneming als support volledig op deze manier wordt aangeboden .

Bob Kelly, 25 oktober 2012 4:27 pm

Thank you Rashid for the opportunity to discuss ITNinja with your readers, it was a pleasure!

Rashid Niamat, 25 oktober 2012 5:38 pm

Bob,

really enjoyed interviewing you. And next time you visit Amsterdam, there's definitely still a lot more to discuss about the ITNinja community.

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.