Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Hosters moeten voorbij ‘veel voor weinig’ (opinie)

  • Door
  • Jeroen Mulder
  • geplaatst op
  • 28 januari 2013 08:05 uur

Hosting visitekaartjeEindelijk trof ik een hoster – ik ga geen namen noemen – die het volmondig toegaf: het ging niet zo goed. Een pakket ‘light’ deed ongeveer twee tientjes op jaarbasis, inclusief domeinregistratie, een paar mailadressen en de meest eenvoudige hosting van een website. Een en ander draaide in een extern datacenter waar hij voor zijn klanten een variabel aantal vps’en afneemt. En het kon amper nog uit. Je moest toch behoorlijk wat klanten hebben, wilde je daar nog iets aan verdienen. De hoster in kwestie is geen grote partij, maar valt in de categorie ‘zolderkamerbedrijven’. Goedwillend, kundig, maar net in staat om het hoofd boven water te houden.

Jaren geleden zag ik ditzelfde bij de websitebouwers. Eind jaren negentig kon je daar nog aardig geld mee verdienen. Tot gouden bergen. Ik krabde mijzelf achter de oren toen ik destijds de bedragen hoorde waarvoor Lost Boys bijvoorbeeld sites voor Veronica maakte. Toen kwamen de zelfbouwpakketten en bleek het allemaal niet zo moeilijk meer. Iemand die zich een zaterdagmiddag kwaad maakt in WordPress, kan een aardige site in elkaar schroeven. Dus zakken de prijzen. Als een dolle.

Focus
Niet te vergelijken? Zeker wel. Want inmiddels hebben een aantal sitebouwers begrepen dat ze naar andere concepten moeten kijken, zich moeten specialiseren. Je moet jezelf ergens in onderscheiden. Jezelf in de technologie onderscheiden, is lastig. Maar je kunt wel differentiëren in markten. Focus op een markt waarbij zeer specifieke eisen en wensen gelden. Maak jezelf dat eigen en maak een product dat volledig aansluit bij die eisen en wensen. Of creëer een markt door een model aan te bieden waarbij een klant via een abonnementsvorm de mogelijkheid krijgt om twee, drie of vier keer per jaar een speciale campagnesite krijgt.

Ook hosters zullen zo langzamerhand moeten differentiëren. Specialiseren, wellicht. Tot mijn grote verbazing zie ik nog steeds hosters op de markt komen die voor een appel en ei webhosting aanbieden. Met prijzen tot lager dan een euro per maand. Met fantastische aanbiedingen: onbeperkt dataverkeer, onbeperkt mailadressen, tot drie domeinnamen, noem maar op. Daar valt geen droog brood meer in te verdienen als nieuwkomer. Dit zijn marktmodellen waarmee alleen de echt grote jongens nog een aardige smak centen bij elkaar harken.

Zorg
Maar er zit nog steeds groei in de markt: diverse statistieken en onderzoeken wijzen daar ook op. Je moet het alleen wel anders aanpakken. Waarom als hoster niet specialiseren in de zorgmarkt? Verdiep je maar eens in de markt voor apothekers, zorginstellingen en huisartspraktijken. Met online receptenlijnen, direct afrekenen per iDeal en ‘eerste hulp bij medisch ongemak’. Daar kom je met een standaard hostingpakket van een euro per maand niet binnen. Dergelijke partijen verlangen dat jij als dienstverlener snapt waar hun business om draait. Dat jouw dienstverlening daarop aansluit. Dat jij hen daarbij adviseert.

Mooi voorbeeld van differentiatie is i3D: gespecialiseerd in games. Stijn Koster had dat vroeg in de gaten: daar was een gouden markt. Anno 2013 is hij van de leidende partijen op dat gebied. Maar er zijn meer markten waar dit mogelijk is. Dat komt echter niet vanzelf. Want iets dat hosters ook en veel beter moeten gaan doen is marketing. Alleen een portal waarop al dan niet bestaande klanten kunnen aanvinken welk pakket ze blieven, is niet meer voldoende. Je moet de markt op. Netwerken in de business waar jij je op wilt richten. Actieve acquisitie. Zoek je klant op.

Het is absoluut geen crisis. Er is markt. Want er is behoefte aan dienstverleners die weten waar ze over en die met goede proposities een verschil kunnen maken. Waarbij een goede propositie iets anders is dan ‘veel voor weinig’.

Alexander, 28 januari 2013 11:35 am

Zei ik vorig jaar niet in een interview voor ISPam dat de kleine partijen zullen gaan weg vallen? Zie hier ... termen als
"moeilijk het hoofd boven water kunnen houden" bewijzen maar weer eens dat de komende periode de kleine bedrijven die wel al dan niet terecht scharen onder "zolderkamerbedrijven" het zwaar zullen krijgen. En dan heb ik het voornamelijk over bedrijven met omzetten tot zo'n 80k.

Sander, 28 januari 2013 5:50 pm

Leuk voorbeeld, I3D. Volgens mij gaat het daar niet zo goed momenteel.

Alexander, 29 januari 2013 8:06 am

Denk je dat of weet je dat zeker? Ik vind niet dat je op deze manier moet speculeren over collega hosters.

S, 29 januari 2013 11:47 am

Hij bedoelt zeker dat het zeer goed gaat ;-)

In november 2012 heeft i3D de Financieel Dagblad Gouden Gazelle Award gewonnen voor het snelst groeiende bedrijf mét positieve winstcijfers in Zuid-Holland. De omzet was in drie jaar tijd met 450% gestegen tot 7.7 miljoen euro.
Al drie jaar op rij staat i3D in de Deloitte Fast50 ranglijst van snelst groeiende bedrijven. In 2012 zelfs met een groeicijfer van 1014%.

En omdat de omzet in 2012 wederom met miljoenen is gestegen neem ik aan dat ook in 2013 i3D weer een goed vertegenwoordigd is in de ranglijsten van snelst groeiende bedrijven in Nederland, België en Luxemburg.

Het staat je altijd vrij om bij de KVK de jaarcijfers op te vragen. Met een eigen vermogen van ettelijke miljoenen, een zeer goede solvabiliteit en een EBITDA van meer dan 3.5 miljoen per jaar doet i3D het vergeleken met de Nederlandse hosting providers juist zeer goed.

MikeN, 30 januari 2013 11:12 am

"Ik krabde mijzelf achter de oren toen ik destijds de bedragen hoorde waarvoor Lost Boys bijvoorbeeld sites voor Veronica maakte. "

Goh, en er is zoooveel veranderd. LBi is nog steeds 1 van de grootste sitebouwers van het land hoor, en niet voor mindere bedragen.

Ook de vergelijking van webhosters met gamehosters (ja, een webhoster zal ineens games gaan hosten omdat hij zich wil specialiseren, en kan dan van 13 jarige kiddo's veel meer geld krijgen, echt) is een beetje onzinnig.

Ik snap het punt wat je in het artikel wil maken, maar de voorbeelden en vergelijkingen kunnen wel wat beter... (en goh, iedereen roept natuurlijk al 10 jaar dat de hostingmarkt gaat consolideren, wat een nieuws, en wat een verschuivingen in de markt)

JanL, 4 februari 2013 11:23 pm

@MikeN: Wat hij probeert te zeggen is en jij wel snapt zoals je zelf schrijft: Als een markt vol raakt kun je als kleine speler marktaandeel behalen door een nichestrategie te volgen.

Dat je zijn vergelijking met gamehosters als voorbeeld uit zijn verband trekt zegt eigenlijk meer iets over jou. Een goed verstaander heeft immers genoeg aan een half woord.

"...wat een nieuws.."
En daar ben ik het wel met je eens. Deze informatie is oude wijn in oude zakken. Echter, misschien smaakt ie voor sommigen nog als nieuw. Voor hun heeft Jeroen denk ik zijn 'kennis/inzichten' willen delen. Niks mis mee.

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.