Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Wat is managed hosting?

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 12 februari 2013 08:03 uur

Managed ServicesVandaag de dag lijkt bijna elke hoster managed hosting aan te bieden, maar wat is managed hosting eigenlijk? Die en enkele andere vragen stelde ik aan Frank Louwers van Openminds, Sven Visser van Cyso en Ronald Verheul van WideXS.

Openminds
Het interesseert een klant niet of zijn een Apache draait en dat er een MySQL instance actief is, stelt Frank Louwers (@frank_be) van het Belgische Openminds. De klant wil dat zijn website online is. Managed hosting gaat om meer dan alleen het beheer van een server, maar vooral ook om het feit dat een website online is en goed draait.

Managed hosting betekent actief met de klant meedenken en een pro-actieve houding om ervoor te zorgen dat zijn klant online is en zijn website of applicatie goed draait. Daarvoor zorgen is volgens Louwers een van de belangrijkste elementen bij managed hosting. Daarbij gaat het er ook om te kijken naar trends van de belasting van het systeem waar de website op draait en problemen op te merken voor dat de klant daar last van krijgt.

Managed hosting wordt veelal aangeboden op basis van een of meerdere eigen (virtuele) servers, waarom bieden managed hosters geen oplossing aan waarbij je een bepaalde hoeveelheid capaciteit van een groot geclusterd platform aanbiedt?

De reden dat managed hosting vaak gebaseerd is op een of meerdere eigen servers van de klant en niet een enorm managed platform, net als bij shared hosting, heeft er volgens Louwers mee te maken dat verschillende klanten elkaar in de weg kunnen zitten, wanneer de een wat meer gebruikt. Daarnaast is het vaak ook wenselijk om de instellingen van bijvoorbeeld MySQL en Apache te tweaken voor de individuele website of applicatie. Daarvoor is het dan wel noodzakelijk dat het op een eigen server draait.

Het bouwen van één groot cluster voor alle managed klanten dat enorm snel is en niet meer getweakt hoeft te worden, is volgens Louwers technisch gezien erg lastig om alle mogelijke performance scenario’s af te dekken met een groot probleem. Daarom wordt er gekozen voor oplossing met eigen servers voor de individuele klant.

Cyso
Sven Visser (@SvenVisser) van Cyso wijst er op dat er een definitie van managed hosting in het boek ‘Strategies for Web Hosting and Managed Services’ van Doug Kaye uit 2002 staat. Daarin is managed hosting gedefineerd als tot aan de ‘application server and database’. Als eigen definitie stelt Visser dat managed hosting het beheer tot aan de applicatie omvat

Daarbij gaat het erom te kijken of de applicatie (waaronder Visser ook een website verstaat) correct functioneert en ook de juiste output geeft. Een voorbeeld dat Visser noemt is een klant waarvan de applicatie verbinding maakt met een database die lokaal draait. Dat beheer kan bijvoorbeeld betekenen dat wanneer een applicatie die verbinding maakt met een externe database van de klant, die ineens niet meer bereikbaar is. Op dat moment onderneemt Cyso dan actie door contact op te nemen met de klant.

Het verschil tussen managed hosting en budget hosting vindt Visser lastig te definiëren. Cyso is voor de klant het aanspreekpunt voor het platform waar zijn applicatiewebsite op draait, maar dat is bij een budget webhoster ook zo. Managed hosting is daarom vooral een filosofie, waarbij de klant ontzorgd wordt.

Op de vraag waarom er verschillende prijskaartjes aan verschillende responsetijden hangen, legt Visser uit dat er bij incidenten altijd direct wordt ingegrepen, dat is doorgaans binnen een kwartier. Een klant die een 8×5 SLA afsluit, wordt echter pas de volgende werkdag geholpen bij een support aanvraag, bijvoorbeeld als hij zijn PHP-versie van 5.2 naar 5.3 wil laten upgraden.

De reden dat er niet één groot platform is voor alle klanten, maar er nog steeds wordt gewerkt met eigen fysieke of virtuele servers, heeft er mee te maken dat de klant wil dat zijn applicatie werkt en die wil je niet lastigvallen met een platform. Er moet gewoon een oplossing zijn die goed werkt.

WideXS
Ook Ronald Verheul (@ronaldverheul) van WideXS definieert managed hosting als het beheer tot aan de applicatie van de klant. Het is bij managed hosting belangrijk dat je er 24/7 bent voor de klant en pro-actief problemen voor de klant oplost het liefst nog voor dat de klant die zelf ervaart.

Het beheer van de applicatie is in principe aan de klant zelf, die heeft deze immers zelf gebouwd of laten bouwen. Al stelt Verheul wel te zien dat er telkens meer behoefte is aan oplossingen waarbij ook het beheer van de applicatie wordt verzorgd. WideXS zou dat ook willen aanbieden, maar daar zitten de nodige haken en ogen aan.

Het verschil tussen managed hosting en shared hosting is vooral dat je bij shared hosting een product krijgt, waar je het als klant mee moet doen, terwijl bij managed hosting maatwerk een belangrijke rol speelt en specifiek wordt gekeken naar wat de klant nodig heeft en daar op in spelen. Of een server, waarvan het platform voor een bepaalde vergoeding van enkele tientjes tot honderd euro per maand beheert wordt ook als managed moet worden beschouwd vind Verheul een lastige vraag. Dat is een twijfel geval.

De reden dat er niet één groot platform is waar alle managed hosting klanten op draaien is volgens Verheul gelegen in het feit dat je dan te maken hebt met de aangeboden versies van de software, van bijvoorbeeld Apache, PHP en MySQL. Een shared hoster gaat uit van waarmee het grootste deel van de klanten uit de voeten kan. Echter als één klant een bepaalde versie nodig heeft, dan is het belangrijk om die versie ook te kunnen aanbieden. Ervoor zorgen dat de klant een eigen omgeving heeft is daarom een verstandige keuze.

Wat als de afgesproken SLA niet wordt gehaald? Dan krijgt de klant een bepaalde vergoeding die kan oplopen tot het maandbedrag. Echter zal de schade van de klant door het niet halen van de SLA veelal een stuk hoger zijn, wat heeft die daar dan aan? Dat vindt Verheul een goed punt. Al voegt hij daar aan toe dat het ook zijn (commerciële) verantwoordelijkheid is om een oplossing te bieden, die het risico dat met de activiteit van de klant is gemoeid tot een acceptabel niveau terugbrengt. Indien een klant miljoenen euro’s per maand met zijn website omzet, dan kan niet worden verstaan met enkele een paar servers in een datacenter.

Nog geen reacties

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.