Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

4 aandachtspunten bij cloud SLA’s

  • Door
  • Edwin Feldmann
  • geplaatst op
  • 26 maart 2013 08:05 uur

cloudBij het installeren van een app of software op de computer, leest vrijwel niemand nog de algemene voorwaarden. Wie clouddiensten gaat afnemen, tekent waarschijnlijk een Service Level Agreement (SLA). De Amerikaanse telecomgigant Verizon Terremark heeft vier punten op een rij gezet waar je beter wel op kunt letten bij het ondertekenen van een SLA.

1. Garanties over de uptime
Het is belangrijk om goed te lezen hoe de uptime garantie omschreven staat. Staat er bijvoorbeeld dat er wordt gestreefd naar een uptime tussen de 99,5 en 99,9 procent? Verder is het belangrijk om te beseffen wat er onder uptime wordt verstaan en over welke periode de uptime wordt berekend. Een uptime van 99,5 procent over een maand of 99,5 procent per jaar kan veel verschil maken.

Stel dat een provider in een bepaalde maand 3 uur downtime heeft. Als de uptime per maand wordt berekend, komt de provider die betreffende maand waarschijnlijk niet de afspraken van de SLA na. Wordt de uptime jaarlijks berekend en is er verder geen downtime meer gedurende dat jaar, dan is er juridisch gezien niets aan de hand. Ook is het raadzaam om goed te lezen voor welke diensten de uptime garantie geldt, aldus Verizon. Een SLA kan bijvoorbeeld gelden voor het elektriciteitsnet, het netwerk of een bepaalde dienst.

2. Constante prestaties
Elke applicatie is gebaat bij een constant prestatieniveau. “Of het nu gaat om de performance van het netwerk, de snelheid of de beschikbaarheid. Goede prestaties zijn van groot belang”, aldus Terremark Verizon-CTO John Considine. Het is daarom belangrijk om uit te zoeken welke maatregelen een cloudprovider neemt om een bepaald kwaliteitsniveau te garanderen dat aan jouw eisen voldoet.

3. Gedeelde verantwoordelijkheden
Elke zakelijke samenwerking is gebaseerd op partijen die samen bijdragen aan het succes, aldus Verizon. “Een SLA moet duidelijkheid creëren over de verantwoordelijkheden en inzet van de provider.”

4. Redundantie
Of een cloudprovider een bepaalde uptime of kwaliteitsniveau kan bieden, hangt voor een groot deel af van de fysieke infrastructuur, zoals het datacenter en de mensen die deze infrastructuur beheren. Het is belangrijk om te begrijpen hoe de cloudinfrastructuur is opgebouwd en hoe deze werkt. Cloudproviders zijn doorgaans heel transparant over de datacenters die voor de dienstverlening worden gebruikt. Providers die daar niet open over zijn, moet je wantrouwen, aldus Verizon.

Nog geen reacties

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.