Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

ISPview met Michel van Osenbruggen van BIT

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 30 oktober 2006 08:59 uur

Deze week trappen we af met een nieuwe ISPview. Dit keer heb ik Michel van Osenbruggen van BIT geinterviewd. Ik ben overigens altijd op zoek naar mensen uit de ISP-sector die ook hun visie en mening willen geven in een ISPview. Wie dat wil, kan mij bereiken via feedback.xcat.nl en wellicht doe ik de volgende ISPview met jou.  

Wat is jouw rol binnen BIT?

Ik ben een van de twee oprichters van het bedrijf. In 1995 is het idee voor het bedrijf geboren aan de bar van een tafeltennisvereniging in Ede die inmiddels TTV BIT.NL heet. In 1996 hebben we officieel een VOF opgericht die in het begin Business Internet Trends heette. Veel mensen kennen ons ook nog steeds zo. Formeel ben ik algemeen directeur, hoewel ik zelf niet zo veel waarde hecht aan die titel. We zijn een team bij BIT en ik doe gewoon wat nodig is. Mijn rol is op dit moment voornamelijk commercieel van aard. Ik hou me bezig met marketing, PR en een stukje sales.

Hoe zou je de organisatie van BIT omschrijven?

BIT bestaat momenteel uit 28 medewerkers, waarvan het grootste gedeelte een technische achtergrond heeft. We zijn een professioneel ingerichte organisatie die staat voor kwaliteit en service. Maar we zijn nog steeds vooral een techneutenclub dus.

Wat kunnen we in de nabije toekomst van BIT verwachten?

We zullen ons iets zichtbaarder gaan opstellen in de markt. We hebben de afgelopen jaren vooral gebouwd aan een goede infratructuur en een goede organisatie. We hebben alleen nog te weinig naamsbekendheid. Daar moeten we aan gaan werken. Het nieuwe datacenter is natuurlijk een prachtige plek om nieuwe business te genereren met onze bestaande, maar ook met nieuwe partners.

Je mag ook nieuwe diensten en producten verwachten en vooral leuke nieuwe projecten voor klanten. We proberen ook ISP’s duidelijk te maken dat BIT een partij is die je goed kan helpen om verder te komen. We hebben veel kennis en ervaring en die delen we ook graag met onze klanten. We willen graag de techniek op de achter grond doen en zijn niet geinteresseerd in hun eindklanten. We vormen geen bedreiging dus.

Een mooi voorbeeld is onze shared load balancing dienst. Hierdoor kunnen webhosters of ASP’ers met eigen hardware in ons datacenter gebruik maken van geavanceerde load balancing switches tegen een fractie van de kosten. Verdeeld over onze beide datacenters heb je een heel robuust platform. Wij helpen vervolgens ook met de achterkant van het systeem indien gewenst. Zo hebben we pas voor een webhoster een provisioning systeem geimplementeerd op basis van onze eigen load balanced webhostingplatform.

Wat vind je het leukste aan het ondernemen en werken in de ISP-sector?

Vooral dat de markt continu in beweging is. Overnames, fusies, faillissementen, nieuwe spelers, nieuwe technieken, klanten die zich steeds bewuster worden van het belang van de dienstverlening. Het is vooral lekker onvoorspelbaar. Je moet je continu weer aanpassen aan de veranderende omstandigheden. Wat voor ons voor leuk wordt nu is dat er meer vraag komt naar de diensten op het niveau dat wij al jaren in de markt proberen te zetten. Ik heb 10 jaar ondernemen het gevoel dat we nog moeten beginnen.

Waar is de keuze voor eigen datacentra én netwerk op gebaseerd?

We hebben een hekel aan afhankelijkheden. Uiteraard door schade en schande geleerd in het verleden. Als je een dienst op een hoog niveau wilt leveren moet je in staat zijn als er iets mis gaat dat zelf op te lossen. Je wilt op zo’n moment zeker niet afhankelijk zijn van een partij die jou eigenlijk als concurrent ziet en er dus geen enkel belang bij heeft om je snel te helpen.

Daarnaast merken we dat als je eigen infrastructuur bouwt je er vaak toch net iets anders tegenaan kijkt dan iemand die probeert er zo veel mogelijk geld mee te verdienen en vaak dus zo min mogelijk kosten wil maken. Bij alle infratructuur die we bouwen proberen we eerst te kijken wat de beste manier is en daarna zien we wel wat het moet kosten en of we dat ooit nog terug kunnen verdienen.

BIT werkt nauw samen met partners, hoe zijn de ervaringen hiermee?

Erg goed. Onze partners hebben eigenlijk primair contact met de eindklanten. Op deze manier hebben we geen 1e lijns helpdesk nodig en geen grote salesafdeling. Wij kunnen ons vooral bezig houden met onze core business en dat is en blijft techniek. Onze partners hebben vervolgens als voordeel dat als ze bellen ze gelijk iemand aan de lijn hebben van 2e lijns niveau en ze kunnen ook gewoon worden doorverbonden met 3e lijns. Dat is bij de meeste van onze concullega’s ondenkbaar.

Daarnaast voegen onze partners vaak echt iets toe. Wij leveren in veel gevallen een product dat niet interessant is voor een eindgebruiker, maar de partner maakt er een complete oplossing van. Wij sturen dus ook vaak potentiele klanten door naar partners in plaats van dat we dit zelf gaan doen. Op deze manier heb je ook een relatie die twee kanten op werkt en dat is dus wintst voor iedereen.

Wat vind je van het huidige niveau van professionaliteit in de ISP-sector?

Het wordt steeds beter gelukkig, maar er zijn vooral nog te veel spelers in de markt om het transparant te maken voor de eindgebruiker. Gelukkig heb jij een aantal goede initiatieven ontwikkeld om daar aan die transparantie mee te helpen. De grote jongens worden steeds groter en steeds minder goed gelukkig. Dat creeert alleen maar kansen voor de kleinere spelers op de markt. Gelukkig zien steeds meer bedrijven in dat je niet bij de grote telecomproviders moet zijn voor internetdienstverlening op niveau.

Wat voor gevolgen denk je dat de dataretentie verplichting voor gevolgen zal hebben voor de ISP-sector?

Lastig te zeggen, want er is nog niet duidelijk wat er nu precies bewaard moet worden en hoe lang, maar gevolgen zal het zeker hebben. Veel kleinere ISP’s denken echter vaak dat het voor hun niet van toepassing is, net als het aftapbaar zijn. Niets is echter minder waar. Als je diensten levert aan derden, al is dat een mailbox, dan moet je voldoen aan de telecomwet en dus je netwerk aftapbaar maken.

In Nederland hebben we gelukkig het NBIP waar je je vrij makkelijk bij kunt aansluiten. BIT is daar dus ook lid van geworden. Ik hoop dat het NBIP straks ook iets op gebied van dataretentie kan gaan betekenen. Nu kan je met aftappen nog geluk hebben als je nooit controle krijgt of geen taplast krijgt, maar met dataretentie gaat dat natuurlijk niet op, omdat je bij voorbaat alles moet bewaren. Als achteraf blijkt dat je niet aan de wet hebt voldaan zal je een groot probleem krijgen. Mijn verwachting is dan ook dat dit veel kleinere ISP’s de kop gaat kosten op termijn.

Bedankt voor het interview.

Graag gedaan.

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.