Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

UPC stapt in hosting, is dat een bedreiging?

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 22 juli 2013 08:01 uur

UPCVorige week heeft kabelaar UPC een aantal nieuwe diensten gelanceerd. Nu zal dat in de regel hier niet opvallen, de kabelaar is vooral bekend als leverancier van consumentendiensten en dat valt buiten de scope van ISPam.nl.

Wat echter opvalt, is dat UPC nu voor het eerst heel bewust en gericht de MKB- en Soho-markt betreedt. Kleinschalige hosting- en storagediensten moeten een nieuwe peiler worden voor het bedrijf dat in Nederland vooral geld verdient met het beschikbaar stellen van tv, radio en internet aan de burger. Een ander punt dat de moeite van het vermelden waard is: UPC maakt hiervoor gebruik van het cloudplatform van Hostbasket, dat een onderdeel is van Telenet en de meerderheid van de aandelen van Telenet zijn dan weer in handen van de eigenaar van UPC. Dat het cloudplatform in een datacenter van Telenet staat is minder opvallend. Dit alles wekt wel de indruk alsof bij de Nederlandse vestiging DC-ruimte en kennis van hostingdiensten ontbreekt.

Locatie van een DC is echter minder van belang dan dat eerste en dit levert de volgende vragen op: waarom betreedt UPC deze markt, is er aantoonbaar zoveel behoefte aan dit soort instapdienstverlening en waarom zou een MKB’er voor UPC kiezen, een bedrijf dat op dit terrein over geen enkele trackrecord beschikt? Als je kijkt naar Nederlandse markt, die echt volwassen is en waar een groot aantal aanbieders uitstekende kwaliteit tegen scherpe prijzen levert, zou je kunnen zeggen dat er vast nog wel ruimte is voor nog een aanbieder. Doordenkend zie je dat UPC hier wellicht ook de KPN-truc gaat toepassen: je bent al bij de klant binnen met 1 fysieke lijn, dus de marketing van dit soort diensten (bijvoorbeeld bundels op basis van 4 halen, 3 betalen) kan ze makkelijk afgaan. Handig om klanten te werven die nog geen online storage hebben of simpele server, maar of het ook overstappers trekt?

Op basis van bovenstaande zou je dus kunnen stellen: OK een nieuwe concurrent erbij, eentje met heel diepe zakken ook, maar vooralsnog is het niet heel logisch dat hij mij klanten gaat kosten. Wat nu wel zaak is dat je meer dan ooit de kwaliteit van je dienstverlening scherp in het oog te houden, want als er een punt is waar UPC zich in dit fel bevochten marktsegment moet bewijzen, dan is het wel kwaliteit. Zonder enig trackrecord en een mindere (maar inmiddels onterechte) reputatie op het gebied van klantondersteuning is dit wellicht de achilleshiel van het aanbod.

Wie trouwens denkt dat UPC hier een unieke stap zet, komt bedrogen uit. Een quick scan bij kabelaars over de grens leert dat in zowel de VS (Comcast) en UK (Virgin) kabelaars met een sterke aanwezigheid in het klein zakelijke segment voor andere diensten dan ‘gewone’ toegang eerder regel dan uitzondering zijn. Dat doet dan weer de vraag rijzen, waarom UPC dit nu pas op de Nederlandse markt doet?

Voor de hand liggend antwoord is dat de consumentenmarkt echt verdeeld is, dan blijft alleen nog maar de zakelijke markt over als bron voor meer omzet. Als dat het geval is, gaat de Nederlandse hostingsector een spannende tijd tegemoet waarbij de grote consumentenaanbieders elkaar ook op de zakelijke markt met alle felheid gaat bestrijden. De impact hiervan op de kleinere B2B-aanbieders, en vooral partijen die de zaakjes niet op orde hebben, zou wel eens groter kunnen zijn dan we nu kunnen voorstellen.

Maurice, 22 juli 2013 11:40 am

Ik vind dit geen bedreiging opzich, de Telecom boeren zoals UPC, XS4All etc maken dit niet hun hoofscope waardoor ze snel overmacht verliezen ondanks dikke marketing budgetten.

Als je gaat kijken naar hun klantenservice bij storingen "we sturen binnen 2 dagen een monteur", en lange downtimes bij grotere storingen meer regel dan uitzondering zijn.. dan zal dat bij dergelijke diensten minder snel opgelost zijn dan in de hostingbranche waar ze er wel boven op zitten.

XS4All / KPN bieden beide al jaren lang shared hosting en domeinnamen. Menig vaak worden klanten de deur gewezen als ze "groeien". Dus zorgen, nee die maak ik me niet

Rashid Niamat, 22 juli 2013 1:09 pm

Dat deze partijen zo snel doorverwijzen was me niet opgevallen. In dat opzicht zou je zelfs blij kunnen zijn dat UPC ├ęcht nieuwe klanten werft, zodra het ze te lastig wordt komen die dan bij jullie terecht.

Wim ten Brink, 22 juli 2013 8:39 pm

Op zich zal het geen al te grote bedreiging zijn, maar vergeet niet dat er erg veel consumenten zijn die als hobby een website beheren. (Zoals ikzelf.) En die klanten hebben soms thuis een webserver staan (zoals ik) of laten hun site op een shared host beheren. (Doe ik voor enkele dingen ook.)
Nu is het de vraag in hoeverre UPC gratis of goedkoop hosting gaat aanbieden aan hun consument-gebruikers. Een eenvoudige shared host met Linux of Windows erop en per klant 10 MB reserveren zou voor veel klanten al voldoende kunnen zijn, mits ze geen database-opslag nodig hebben. Voor een paar extra centen ook nog even database hosting aanbieden en de vele amateur-webdesigners die een UPC-abbo hebben kunnen al snel gemotiveerd worden om hiervan gebruik te maken.
En als de consument er voor gaat komen de bedrijven vanzelf, mits de consument maar niet klaagt over de host.
Webhosting op UPC was overigens al mogelijk voor klanten die voor juli 2011 abonnee zijn geworden, maar met beperkte mogelijkheden. (Heb ik.)

Rashid Niamat, 23 juli 2013 8:18 am

@wim,
dank voor je aanvulling. Het aanbod door de bril van een consument bekijken levert weer nieuwe vragen op.

Zo vraag ik me af of anno 2013 de consument die iets met hosting wil doen niet eerst kijkt naar de gratis mogelijkheden zoals Wordpress en Blogspot of de stap naar de grote aanbieders met focus op de onderkant van de markt (bijv.Mijndomein, Strato) maakt.

Maurice, 23 juli 2013 8:28 am

Consument zal een prijs zeker als uitgangspunt kunnen nemen, doch zijn de telecomboeren vaak duurder als de "echte" hostingbranche. Is vaak onwetendheid... mbt de gratis altarnatieven zal zeker blijven groeien. Doch ben ik van mening dat zodra men service wilt of net die ene functie extra dat ze zelf aan de slag moeten.

Ik richt me al sinds eind 2008 puur op b2b, dus heb er weinig last van eerlijk gezegd. :)

Wim ten Brink, 23 juli 2013 10:51 am

@Rashid en @Maurice, zal de consument op de prijs letten? Waarschijnlijk wel. Maar ik bekeek mijn UPC account nogmaals en ik blijk 2x 50 MB webspace te hebben voor statische websites. (Wel case-sensitive!) Wie daar al mee speelt als consument zal dus sneller overstappen op een betaalde variant bij dezelfde provider.
Gaan consumenten kiezen voor WordPress en Blogspot? Jazeker en dat heb ik zelf ook gedaan. Maar als je daarnaast ook zelf webpagina's wilt genereren dan moet je gaan thuishosten of elders een host zoeken. (Zo heb ik een server thuis en maak ik ook gebruik van Microsoft Azure als externe host. Maar goed, ik verdien mijn geld met web development en wat ik thuis doe is vooral voor studie-doeleinden.)
Het Internet neemt een steeds meer prominente positie in het leven van de consumenten, dus consumenten willen er steeds meer mee "spelen". Vandaar ook dat ik denk dat deze stap van UPC in het begin vooral consumenten zal aantrekken, ook al willen ze liever bedrijven als klant voor het hosten. Maar als je de consument weet te overtuigen volgen bedrijven automatisch.

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.