Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Curator Datahouse: Wij willen klanten zo goed mogelijk helpen

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 9 augustus 2013 08:01 uur

DatahouseVorige week ontstond er consternatie over het feit dat Datahouse-klanten die hun apparatuur nog in een van de datacenters van het bedrijf hadden staan, voordat ze hun apparatuur mogen ophalen, eerst 500 euro aan de curator moeten overmaken als boedelbijdrage. ISPam.nl vroeg de curator om een reactie.

Waarnemend curator Henk de Groot laat in gesprek met ISPam.nl weten dat er vanaf het begin af is geprobeerd om klanten van Datahouse zo goed mogelijk te helpen. “Er is alles aan gedaan om de dienstverlening aan klanten voort te zetten. Daar zijn tal van kosten aan verbonden zo kost de fiberleverancier 10.000 euro per maand en ook de leveranciers van de stroom en koeling kosten geld.” Het was mogelijk veel goedkoper geweest om niets te doen, maar dan was de schade voor de klanten die afhankelijk zijn van de dienstverlening van de datacenters veel groter geweest.”

Over het feit dat elke klant 500 euro moet bijdragen, waarbij het niet uitmaakt of dat de klant één server heeft draaien of tien racks vol met servers in Datahouse heeft staan, stelt De Groot dat het lastig was om op deze korte termijn te differentiëren en ook dat uitzoekwerk zou weer extra kosten met zich meebrengen. Al erkent hij dat het voor sommige klanten die één server hebben draaien deze regeling helaas onevenredig kan uitpakken. “Ik snap ook dat klanten zich overrompeld kunnen voelen door het feit dat er een bijdrage van hen verlangd wordt”, aldus De Groot.

Op de vraag of het überhaupt wel is toegestaan om de boedelbijdrage van klanten te verlangen, stelt De Groot dat het gebruikelijk is dat klanten een bijdrage betalen om hun eigendom terug te krijgen. Normaliter gaat het dan om een percentage van de waarde van het eigendom. In dit geval is dat lastiger en is het ook niet duidelijk wat het belang bij een bepaalde server is. Het is nou eenmaal niet te zien of op een bepaalde server de bedrijfsapplicatie van een bedrijf draait of dat een heel rack vol met servers juist het hobbyproject van een particulier is. Klanten die het niet eens zijn met de boedelbijdrage kunnen zich tot de rechter-commissaris wenden. Mocht die dan concluderen dat de boedelbijdrage niet verschuldigd is, dan zal het bedrag onmiddellijk worden terugbetaald, zo verzekert De Groot.

Uiteindelijk is het de bedoeling om er voor te zorgen dat de pijn die het faillissement van de Datahouse B.V.’s heeft veroorzaakt zo eerlijk mogelijk wordt verdeeld en iedereen het zijne krijgt met inachtneming van de regels die de wet stelt. Net als een verkeersregelaar die het verkeer in goede banen probeert te leiden, is het zijn taak om er voor te zorgen dat het faillissement goed wordt afgewikkeld en alle bij het faillissement betrokken partijen er met zo min mogelijk kleerscheuren uitkomen. Dat is het primaire doel dat De Groot als (waarnemend) curator zegt na te streven.

IP-adressen
Recent was ook een nieuwe ontwikkeling, namelijk dat A2B Internet zich heeft beroepen op een retentierecht op de IP-adressen van Datahouse en die in opdracht door A2B Internet werden beheerd. Erik Bais van A2B Internet erkent inderdaad zich beroepen te hebben op het retentierecht op de IP-adressen, met als belangrijkste reden om hiermee rust te krijgen. Een aantal van zijn klanten, zoals een ziekenhuis en alarmcentrale, zouden afhankelijk zijn van de IP-adressen en daarom was de stap volgens Bais noodzakelijk.

Op de vraag of retentierecht wel mogelijk is op iets dat niet fysiek is, stelt Bais dat dat een interessante vraag is. Waarnemend curator De Groot is stelliger en noemt het ingeroepen retentierecht over de IP-adressen onzin, gezien de wet nadrukkelijk bepaalt dat een retentierecht alleen voor zaken (fysieke dingen) mogelijk is. Echter zit het ‘retentierecht’ vooralsnog niet in de weg. Mocht dat veranderen, dan stelt De Groot dat er dan mogelijk wel stappen tegen A2B Internet te zullen ondernemen, maar vooralsnog is daar geen sprake van. In de tussentijd hoopt hij Bais er van te kunnen overtuigen dat er geen sprake kan zijn van een retentierecht en dat A2B Internet de IP-adressen alsnog vrijwillig zal overdragen.

Wouter, 9 augustus 2013 8:19 am

Niet leuk om die € 500,- te moeten betalen voor je eigen spullen, maar ik begrijp het wel. Ik denk dat de curator het in grote lijnen goed aanpakt om ieders belangen af te wegen, daarmee zijn die kosten denk ik gerechtvaardigd en het bedrag is nou ook niet echt onoverkomelijk. Ik ben bang dat er ook genoeg curators zijn die er geen moeite voor zouden doen om alles online te houden.

V.w.b. die IP-adressen: kan A2B hier niet gewoon een bod op doen om over te nemen uit de failliete boedel? Of behoren de IP-adressen daar niet in?

Tonnie, 9 augustus 2013 9:58 am

Interessante stelling mbt tot de boedel bijdrage, het gaat ze niet om de waarde van de server, maar de waarde mbt tot wat de server doet, vraag mij af in hoeverre dat mogelijk is, zeker gezien dat geen fysieke waarde is, waar ze mbt tot de IP Adressen wel duidelijk in zijn, lijkt me alsof ze een beetje in 2 maatstaven aanhouden...

Tudududud, 9 augustus 2013 10:23 am

Welk ziekenhuis of alarmcentrale is er zo stom om met zo'n onprofessionele partij in zee te gaan? Het was niet dat de DH DC's geen geschiedenis hadden ofzo.

Daan, 9 augustus 2013 10:48 am

Persoonlijk vind ik de boedel bijdrage belachelijk en een manier om zo veel mogelijk liquide middelen te krijgen om de schuld eissers te kunnen voldoen.
Of je nu particulier of bedrijf bent de servers switches etc zijn jou eigendom en niet van dh.

Ben blij dat we voor het faillissement al weg waren

Peter, 9 augustus 2013 10:57 am

Ziekenhuis en alarmcentrale. Wat dacht A2B. Dat werkte bij Fiberworld/DIS ook, dus laat ik het eens proberen. A2B is een IP-broker en wil een ding: flink cashen voor de IP's die inmiddels toch een 10 euro per stuk opbrengen. Waarschijnlijk de opbrengst verrekenen met openstaande facturen. Geen probleem, maar zeg het dan gewoon eerlijk in plaats van een slap excuus gebruiken.

Patrick, 9 augustus 2013 10:58 am

@ Tudududud: Ja, want alle klanten die de dupe zijn van een slechte bedrijfsvoering zijn stom he? Hadden ze natuurlijk moeten voorspellen middels hun glazen bol!

Martijn, 9 augustus 2013 11:08 am

> Welk ziekenhuis of alarmcentrale is er zo stom om met zo’n onprofessionele partij in zee te gaan? Het was niet dat de DH DC’s geen geschiedenis hadden ofzo.

Dat is wel erg makkelijk geroepen. Als buitenstaander in de hele hosting business is het bijna niet te doen om het kaf van het koren te scheiden. Er wordt wel een poging gedaan om inzicht te geven, bijvoorbeeld via datacentrumgids.nl, maar moet je daar voor de grap eens de beoordeling van DH Alphen bekijken, nu nog steeds maar 1 negatieve beoordeling. Het enige waar je op kunt beoordelen zijn de mooi weer verhalen van Salvatore en van Gink.

BTW hoewel vrijwel leeg draait DH Alphen nog steeds, uiteraard met nul garantie.

Wally, 9 augustus 2013 1:48 pm

Wij hebben wat oude servers in het rack hangen welke we gebruikte voor backup doeleinde en dns. Werkelijke waarde is onder de 500 euro.

Inmiddels zijn alle servers gewipped en de hd's meerdere malen overschreven met random data (en dit blijft doorgaan tot de stekkers eruit worden getrokken).

Wij wensen de curator veel succes bij het afvoeren van onze rommel. (natuurlijk op hun kosten)

Tudududud, 9 augustus 2013 1:54 pm

Beste Patrick,
Ik zeg nergens dat alle klanten stom zijn, dat zijn jouw woorden. Ik probeer alleen te zeggen dat bedrijven waar ICT bedrijfskritisch is, of falen daarvan zelfs levensbedreigend kan zijn zoals alarmcentrales of ziekenhuizen niet in dit soort DC's thuis horen. De keuze om bij DH te gaan staan ipv bij een respectabele partij als Telecity, GlobalSwitch of Equinix kan er maar 1 zijn en dat is geld.
Martijn, als je in die positie zit en zelf niet genoeg kennis hebt om een keuze te maken dan hoor je je te laten adviseren.

Patrick, 9 augustus 2013 4:47 pm

@ Tudududud: Volgens mij gebruik je zelf het woord stom? Maar goed, on topic; tuurlijk zijn dergelijke gerenomeerde instellingen een goede keus, maar denk je nou echt dat de betreffende partijen over één nacht ijs zijn gegaan vwb hun keuze voor DH?

Het zal met sterker nog niet eens verbazen als zij juist zijn geadviseerd door een zogenaamde expert om voor deze club te kiezen.

Maar goed, door schade en schande wordt men wijs.

Martijn, 9 augustus 2013 9:45 pm

@Tudududud: Ik sluit me bij Patrick aan. Goede experts zijn net zo slecht te beoordelen als goede datacenters.
En laten we wel wezen als je moet kiezen (voor je niet missiekritische servers) tussen 400 euro per maand bij DH tegen 2000 euro per maand bij een gerenommeerd datacenter wat zou je dan doen?
Ontopic: A2B is nu wel de enige die de klanten enige vorm van garantie kan bieden door de IP adressen te claimen. De curator blijft volgens mij afhankelijk van de bereidheid van DH leveranciers om de datacenters in de lucht te houden. Het blijft gewoon waardeloos dat als je als klant een IP blok op je naam hebt staan je daar in geval van faillissement totaal geen aanspraak op kunt maken.

flut, 13 augustus 2013 2:15 pm

@ Tudududud
De overheid doet zaken met TCN, wat ook half kapot en failliet is...... en KPN, wat binnenkort mexicaans is. Dus waar hebben we het over?

Ik blijf alleen de positie van A2B erg raar vinden in dit verhaal.

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.