Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Easynet Amsterdam datacenter getroffen door stroomstoring

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 1 oktober 2013 11:26 uur

EasynetHet Easynet datacententer in Amsterdam (Schiphol-Rijk) is getroffen door een stroomstoring. Op Twitter klagen verschillende klanten over de downtime die daar het gevolg van is. Het is nog onduidelijk wat de oorzaak van de stroomstoring is. Easynet was eerder ook niet telefonisch bereikbaar als gevolg van de stroomstoring.

Ook is het op dit moment onduidelijk hoe omvangrijk de stroomstoring is. Uit verschillende tweets valt op te maken dat zowel de A- als B-stroomfeed van het datacenter plat liggen. Op de NOC van LeaseWeb en in een Facebook bericht van EuroVPS wordt gesproken over een stroomuitval in een deel van het datacenter. Verschillende personen laten op Twitter aan ISPam.nl weten dat het inderdaad om een gedeeltelijke stroomstoring gaat.

Update 13:00 uur: Volgens de LeaseWeb NOC zou er een transformator defect zijn en zou één van de stroomfeeds (weer) werken.

Update 17:00 uur: De stroomstoring is nog niet (volledig) opgelost. Ook netbeheerder Liander is betrokken bij het oplossen van de stroomstoring. Het is nog onduidelijk wanneer de stroomstoring wél volledig opgelost zal zijn.


Curator, 1 oktober 2013 11:49 am

easynet overgenomen door datahouse? of hebben die het alleenrecht op klachten verloren nu ze failliet zijn?

Cathy van de Garde, 1 oktober 2013 2:32 pm

Dinsdagochtend, 1 oktober, is er een storing ontstaan op het datacentrum van Easynet te Schiphol-Rijk, waardoor klanten tijdelijk problemen kunnen ondervinden met internetdiensten, e-mail en telefonie.
Engineers van Easynet en van 3e partijen (leveranciers), doen hun uiterste best om onze dienstverlening zo spoedig mogelijk te herstellen. Easynet zal de oorzaak van deze storing uiteraard grondig onderzoeken en de uitkomsten van dit onderzoek delen met haar klanten.
Wij bieden onze verontschuldigen aan voor deze situatie.
Cathy van de Garde, Marketing Manager, Easynet Global Services

Cathy van de Garde, 1 oktober 2013 6:39 pm

In ons Data Center te Schipholrijk heeft zich een (gedeeltelijke) stroomstoring voorgedaan om 10:33AM. Dit is een geïsoleerd en ongewoon voorval, welke we volledig onderzoeken. Dit was een gedeeltelijke uitval en niet alle Easynet klanten in het data center werden getroffen, echter sommige hebben een tijdelijke onderbreking van hun diensten ervaren. We zijn ons terdege bewust van de impact die dit incident heeft op onze klanten en op hun beurt op de klanten van onze klanten.

Easynet heeft een goed track record in het leveren van robuuste en betrouwbare connectiviteit en data center services vanaf deze locatie, en kan bevestigen dat onze standaard escalatie, crisis management en leverancier escalatie processen onmiddellijk in werking traden toen het incident zich voordeed. We passen alle gangbare “best practices” toe bij het uitvoeren van regelmatige routine-onderhoud en het testen van de gehele faciliteit.

Ingenieurs van Easynet, samen met de ingenieurs van onze leveranciers, waren aanwezig op de faciliteit zoals het standaard proces voorschrijft en hebben het probleem geïsoleerd. Sinds vanmiddag werden diensten op een gecontroleerde manier weer actief en dit werd bevestigd door de getroffen klanten. Alle partijen (Easynet ingenieurs leveranciers ingenieurs) zijn aan de slag om zo snel mogelijk de service volledig te herstellen. Hoewel veel diensten reeds actief zijn kunnen we niet aangegeven wanneer de resterende diensten volledig hersteld zullen zijn, gezien het feit dat wij voorzichtig te werk moeten gaan in een “live”-omgeving.

Volledige analyse naar de oorzaak van het probleem zal worden verstrekt aan de getroffen klanten volgens onze normale proces, alsmede gegevens over eventuele corrigerende maatregelen die moeten worden uitgevoerd om het incident dat vandaag is ontstaan naar de toekomst toe uit te sluiten.

Easynet biedt zijn excuses voor het ongemak dat dit aan onze klanten en hun klanten heeft veroorzaakt en danken hen voor hun geduld tijdens de periode dat deze situatie wordt/is rechtgezet.

Cathy van de Garde, Easynet

Dick Tump, 2 oktober 2013 11:46 am

@Cathy

Is het niet beter om naar iedereen de oorzaak en maatregelen te communiceren (bijv. via de website)? Voor eventuele toekomstige klanten blijft het verhaal nu erg onduidelijk en dat is natuurlijk een groot minpunt, want een nieuwe klant zoekt natuurlijk een datacenter waarbij de stroomvoorziening goed onder controle is. Op zo'n moment is het misschien slimmer om gewoon een duidelijke (eventueel technische) oorzaak te geven. Dat wekt waarschijnlijk meet vertrouwen.

Bijvoorbeeld BIT heeft een erg transparante communicatie (waarvoor mijn complimenten aan BIT natuurlijk), zoals hier te zien is: http://www.bit.nl/home/nieuws/?id=1328545373

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.