- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 7 oktober 2013 08:01 uur
Eerder dit jaar heeft Stichting Eurocloud twee bijeenkomsten gehouden over ´Trust & Security´. Het zijn begrippen die veel voorkomen en vaak worden gebruikt om het eigen aanbod beter te positioneren richting klanten. Op de afsluitende bijeenkomst (briefing) vorige week in Doorn bleek dat Eurocloud een andere invalshoek heeft gekozen.
Waar in de regel de focus ligt op het aanbod van diensten, heeft Eurocloud vooral beredeneerd vanuit de positie van de afnemer, de klant dus. Dit leverde – verdeeld over drie presentaties – opmerkelijke input. Voor de meeste leveranciers van clouddiensten en daar weer de (hard- en software) leveranciers van zullen de meeste genoemde punten wel bekend zijn geweest. Wat echter deze middag zo interessant maakte was de opsomming waardoor de diversiteit van vragen waarmee potentiële afnemers van clouddiensten mee zitten duidelijk werd.
Aardig voorbeeld was daarbij de matrix die door Cloudcon is ontwikkeld. Aan de hand hiervan kunnen IT-afdelingen met de interne klant bepalen welke XaaS-leverancier voldoet aan de eisen. Ook dat klinkt als iets heel simpels, maar de matrix maakte in een oogopslag duidelijk waarom het kiezen voor een cloudaanbieder zo makkelijk nog niet is en waarom er dus ook verkeerde keuzes gemaakt kunnen worden, met alle gevolgen van dien voor de relatie tussen aanbieder en afnemer. Deze matrix is trouwens eveneens voor leveranciers handig, omdat het kan helpen het aanbod beter te verwoorden en vooral de interne klantissues te begrijpen.
De presentaties van VKA en PWC waren van een ander kaliber, maar ook daar veel aandacht voor de vragen waarmee klanten zitten. Hier kwam onder andere het inmiddels beruchte vraagstuk van ISO en andere normen ter sprake. Een van de sprekers merkte hierover op dat bij een recent geval de te controleren keten 7 verschillende partijen kende. Valt zoiets nog wel te voorzien van een ISO- of ISAE-verklaring? Het is het type onderwerp waar Eurocloud in investeert omdat er geen simpele vertaalslag van normen en certificeringen van traditionele IT naar clouddiensten mogelijk is.
Maar misschien was het beste issue dat tijdens de briefing ter sprake kwam wel de basisvraag bij de businesscase van de klant: is cloudoplossing XYZ echt voordeliger? Sprekers en zaal wisten op dat punt écht vanuit een afnemersperspectief te beredeneren en alleen dat al maakte het tot een leerzame middag.
Het is wat dat betreft jammer dat deze bijeenkomst door weinigen uit de hostingsector is bezocht. Toegegeven, Eurocloud klinkt als platform voor menigeen minder relevant dan bijvoorbeeld ISPconnect. Of dat beeld terecht is, is een vraag die je kunt beantwoorden aan de hand van de gegeven presentaties die hier kunnen worden nagelezen.