Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Klant kan data bij failliete Luxemburgse cloudprovider opeisen

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 8 oktober 2013 08:12 uur

faillietIn het geval van het faillissement van een cloudprovider kunnen de gegevens die de cloudprovider onder zich heeft in tegenstelling tot (fysieke) eigendommen niet door de klant worden opgeëist. In Luxemburg heeft de wetgever daar nu verandering in gebracht. Indien een bedrijf failliet gaat, dan krijgen klanten ondubbelzinnig het recht om hun data op te eisen, dat meldt advocatenkantoor Stibbe.

Aan het recht om data op te eisen zijn wel een aantal eisen gesteld door de Luxemburgse wetgever. Alleen indien aan alle voorwaarden voldaan is, bestaat het recht om de data op te eisen:

  • Het digitale goed moet individueel identificeerbaar zijn. De klant moet dus duidelijk kunnen omschrijven welke data van hem is. Vergelijk dit met een tank vol met olie van 10.000 liter, waar de klant 1.000 liter aan heeft toegevoegd. Het is in zo’n situatie onmogelijk om de 1.000 liter van de klant nog te identificeren.
  • Het digitale goed moet zelfstandig zijn. De data van de klant moet dus op zichzelf staan en mag dus geen onderdeel zijn van een groter geheel waar het integraal onderdeel van uitmaakt. De bakstenen die een failliete aannemer heeft gebruikt om een huis te metselen, zijn bijvoorbeeld ook niet op te eisen.
  • Het digitale goed mag niet in onderpand of bij wijze van financiële zekerheid zijn gegeven door de klant. Indien de data dus is gegeven om zeker te stellen dat de klant zijn rekeningen betaald, dan is er geen recht op de data. Wanneer het bijvoorbeeld programmatuur is die in escrow is gegeven, dan bestaat er vermoedelijk wel een recht om de data op te eisen.
  • Indien het digitale goed al is verkocht aan een derde partij, dan kan de klant de betaling die de derde nog moet doen, bij de derde opeisen. Deze voorwaarde lijkt in het geval van cloud providers weinig relevantie te hebben.
  • De klant moet alle kosten die (door de curator) worden gemaakt om het opeisen mogelijk te maken en het verstrekken van de data vergoeden. Dit lijkt ook redelijk voor zich te spreken.

Belangrijk is om er nogmaals op te wijzen dat deze wet enkel in Luxemburg zal gelden, maar het is een interessante ontwikkeling die hopelijk zal worden gevolgd door meer landen. Tot het moment dat het zover is hebben Luxemburgse cloudproviders een nieuw unique selling point van extra zekerheid voor de klant in geval van faillissement.

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.