Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Kan een verhuisservice de angst om van hoster te veranderen wegnemen?

  • Door
  • Edwin Feldmann
  • geplaatst op
  • 9 april 2014 08:01 uur

De meeste klanten hebben waarschijnlijk niet op dagelijkse basis contact met hun hostingprovider. Gewoon omdat je site of server moet draaien en omdat je je daar geen zorgen om hoeft te maken. Maar als het aankomt om service, zijn er duidelijke verschillen tussen hosters te ontdekken.

Onlangs kwam al een aanbieder van WordPress-hosting in het nieuws die als dienst gratis een verhuisservice voor de website van de klant aanbiedt. Een dergelijke service kennen nog enkele partijen in Nederland.

Realhosting bijvoorbeeld. “We hebben onderzocht wat klanten tegenhoudt om klant te worden bij ons bedrijf. Een van de belangrijkste punten is dat mensen erg opzien tegen een verhuizing. Omdat ze niet weten hoe ze dat doen, maar ook omdat ze opzien tegen de mogelijke problemen”, zegt Pim Effting, directeur bij Realhosting. Volgens hem speelt dit niet alleen bij eindgebruikers, maar ook bij IT-professionals. “Noem het woord migratie en ze krijgen spontaan een zweetaanval.”

Het bieden van een overstapservice kost echter wel de nodige tijd en ‘resources’, erkent ook Effting. “Gelukkig zijn we niet de goedkoopste in de markt en hebben we daardoor ook de marge op de dienstverlening om dit soort dingen aan te bieden. Zelf vind ik de kwaliteitsperceptie erg belangrijk. Klanten realiseren zich gelukkig ook dat zorgeloze hosting iets meer kost dan bij een prijsknaller.”

Er zijn uiteraard ook goede redenen om een dergelijke verhuisservice niet aan te bieden. Yourhosting doet dat bijvoorbeeld bewust niet. “Veel software-installaties hebben andere opties. Vaak zit hier veel handmatig werk in om dit om te zetten. Omdat wij wekelijks veel klanten krijgen, zou dit niet voor ons haalbaar zijn om uit te voeren”, verklaart Wouter van Gelder van Yourhosting.

Overigens wie toch hulp bij het verhuizen nodig heeft, kan daarvoor bij Yourhosting tegen betaling wel hulp krijgen van een webmaster.

Wordt het niet eens tijd dat meer hosters over hun service gaan nadenken en zoiets als een verhuisservice – al dan niet tegen betaling – aan hun klanten aanbieden?

Vraag van de dag

Is een overstapservice voor nieuwe hostingklanten een goed idee?
Bekijk resultaten

TotallyHosted, 9 april 2014 11:23 am

Wij merken dat het wel tijdrovend kan zijn, maar dat het door klanten als zeer positief ervaren wordt. Wij doen de verhuisservice zelf een half uur gratis, het komt zelden voor dat het (per website) meer dan een half uur kost.
Is dat wel het geval, dan trek je dat meestal recht omdat site 2 van dezelfde klant die ook over mag, maar een paar minuten kost.

Als webhoster heb je vaak toch meer kaas gegeten van het maken van backups, ook in systemen van je concullega's.

Pim Effting, 9 april 2014 4:56 pm

Leuk artikeltje geworden!

Erik Oldewening Yourhosting.nl, 11 april 2014 1:41 pm

Beste Edwin,

Yourhosting biedt de mogelijkheid voor nieuwe of bestaande klanten om te ondersteunen bij de migratie/verhuizing van zijn of haar website. Ook inhoudelijk hulp bij bestaande websites behoort tot de mogelijkheden. Bijvoorbeeld bij de update van een CMS, het installeren van plug-ins of het aanpassen van templates. Voor deze hulp vragen wij een vergoeding van 50 euro per uur. De meeste 'klussen' zijn prima binnen het uur op te lossen. Lukt het toch niet binnen het uur? Dan nemen we altijd eerst contact op om te overleggen over een vervolgafspraak. Voor alle inhoudelijke informatie attendeer ik je graag op onderstaande pagina op onze website:

https://www.yourhosting.nl/website-maken/website-onderhoud-klusjes.html

Vriendelijke groet,
Erik Oldewening
Yourhosting

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.