Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

‘De hostingmarkt gaat niet consolideren’

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 8 april 2014 08:05 uur

Al jaren gaan er verhalen de ronde dat er consolidatie gaat plaatsvinden in de hostingmarkt. Ondertussen is er nog maar weinig zichtbaar van die consolidatie die er zou moeten zijn. Volgens mij gaat die consolidatie er ook nooit komen. Wel zal de markt veranderen, maar een sterke daling van het aantal hostingbedrijven is niet te verwachten.

Net als in elke andere markt zijn er in de hostingmarkt drie manieren waarop een bedrijf succesvol kan zijn. Door een lage prijs, door een hoge kwaliteit en dienstverlening met een persoonlijke touch. De meeste grote hostingbedrijven zijn gespecialiseerd in de eerste categorie. Grote volumes en relatief kleine marges zorgen voor een mooie omzet en winst.

Een aantal grote(re) hosters is gespecialiseerd in kwalitief zo goed mogelijk product, met relatief hoge marges, vooral managed hosters vallen in deze categorie. De meeste (heel) kleine hosters zitten dicht op hun klant en bieden dienstverlening met een persoonlijke touch. De meeste hosters vallen in deze laatste categorie.

Geen concurrentie

Het is logisch om te denken dat heel kleine hostingbedrijven niet kunnen opboksen tegen de grote jongens met hun lage prijzen. Toch klopt die gedachte niet. Op prijs kunnen de kleine hosters inderdaad niet concurreren, máár dat is ook niet het punt waarop ze concurreren. Of anders gezegd, ze concurreren ook helemaal niet met de grote hosters.

Klanten kiezen vaak bewust voor een kleine hosters. Het contact met een kleine hoster is vaak persoonlijk. Daarnaast gaat de dienstverlening van een kleine hoster vaak verder dan alleen de hosting, maar wordt vaak ook een stuk kantoorautomatisering geregeld, de website ontworpen of bijgehouden. Dat is een heel ander soort dienstverlening dan de grote hosters aanbieden.

Om een vergelijkbare reden lijken grote cloudproviders uit de Verenigde Staten mij geen serieuze concurrent voor de grote hosters. Cloudproviders zijn gespecialiseerd in het leveren van infrastructuur of een platform. Qua support hoeft je als klant echter weinig te verwachten. De grote hosters leveren daarbij vergeleken prima support. Dat stukje support dat je soms net als je het niet verwacht nodig hebt, maakt de dienst van een grote hoster ook een andere dan die van de gemiddelde cloudprovider.

Achterkant

Dat wil niet zeggen dat er niks staat te gebeuren in de hostingmarkt. Hosters die niet excelleren in één van de drie categorieën zullen het moeilijk krijgen en op den duur verdwijnen. Daarnaast zal er waarschijnlijk wel consolidatie plaatsvinden aan de achterkant. Hosters zullen er telkens meer voor kiezen om niet meer alles zelf te willen doen.

In het verleden wilde elke hoster nog zelf SIDN-registrar zijn en eigen hardware in een datacenter hebben draaien. Bij voorkeur ook nog eens in een eigen datacenter. Het directe lijntje met SIDN-directeur Roelof Meijer én het spreekwoordelijk kunnen knuffelen van de eigen servers in een eigen datacenter zagen veel hosters als ultieme businessmodel.

Ondertussen zijn veel hosters al terugkomen op het bouwen van eigen datacenters. Dat blijkt toch minder met hosting te maken te hebben dan het lijkt én minder toegevoegde waarde te hebben voor de hostingbusiness dan het eerst leek. Ook met betrekking tot het zelf zijn van SIDN-registrar, is al enige tijd een kentering zichtbaar. Veel hosters hebben geen zin meer om per .nl-domeinnaam netto twee keer zoveel te betalen in vergelijking wanneer ze dezelfde .nl-domeinnaam inkopen bij een heel grote reseller.

Cloud

De volgende stap is om af te stappen van de eigen infrastructuur. De (publieke) cloud begint volwassen te worden én ook hier beginnen (ook in Nederland) gespecialiseerde bedrijven in te ontstaan, die beter en goedkoper infrastructuur kunnen beheren dan een kleine hoster dat kan. Het is daarom te verwachten dat veel kleine hosters ervoor zullen kiezen om hun fysieke servers de deur uit te doen en de hosting die ze aanbieden onder te brengen in de cloud.

De meeste (kleine) hosters van morgen zullen dezelfde dienstverlening blijven aanbieden als ze vandaag doen. Het aantal hosters zal waarschijnlijk ook niet sterk afnemen, tenminste niet als gevolg van consolidatie. Wat wel verandert, zal de manier zijn waarop ze zelf inkopen. Doen ze vandaag de dag nog veel zelf, uiteindelijk zullen de infrastructuur, de feitelijke samenstellende bestanddelen van hun dienstverlening, ergens anders worden ingekocht. De hoster van de toekomst zal daarom, nog meer dan vandaag, een internetserviceprovider zijn. Met de nadruk op service.

ad tielemans, 8 april 2014 2:09 pm

Volledig eens met het stuk van Arnout Veenman.

Van Leeuwen pretendeert dat Amsio marktonderzoek heeft gedaan.

Vragen :

Wat waren de vragen en waar zijn antwoorden te lezen van respondenten ?
Is überhaupt sprake van een kwalitatief onderzoek wanneer 2 goedkope fotomodellen met een Ipad in opdracht van Amsio suggestieve vragen stellen aan willekeurige bezoekers ?
Amsio omschrijft zichzelf als een grote Icloud partij. Op basis van welke milestones en trackrecord kan Amsio zich deze kwalificatie aanmeten ?

Het lijkt er meer op alsof Amsio zelf een bordje te koop heeft opgehangen met het verzoek aan marktpartijen om toch vooral ook eens te kijken naar Amsio.

Niets consolidatie maar gegeten worden in plaats van zelf te eten. En 'overname'' van eenmanszaken zoals Prioserve heten geen overname in de branche.

Het nuttigen van consumpties in een ruimte met Microsoft medewerker Anderson is geen garantie dat hij op zijn verjaardag komt of je als een serieuze gesprekspartner ziet.

Met andere woorden een hoop lucht verplaatsing met de hoop op wat aandacht.

Pim Effting, 8 april 2014 2:31 pm

Leuk stukje!
Voor iedere partij die wordt "opgegeten" komen er natuurlijk ook weer nieuwe partijen bij. Dat houdt het aantal bedrijven natuurlijk ook wel op pijl. Zolang de markt als geheel nog groeit, zullen er nog nieuwe partijen ontstaan. Of die ook succesvol zullen zijn...

Marin Heideman, 22 april 2014 5:29 pm

Volledig mee eens. Het wordt al jaren geroepen maar het gebeurt niet. Ik denk wel dat in Nederland de drempel te laag is om een (hosting) bedrijf te beginnen, dat maakt het ook makkelijk om veel kleine bedrijven te hebben binnen dezelfde markt.

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.