Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Leveringstekort Rackspace toont bottleneck van clouddiensten aan

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 19 mei 2014 14:10 uur

Een opvallende melding op de statuspagina van de Rackspace cloud. In twee datacenters kan het bedrijf op dit moment geen cloudstorage op SSD-schrijven leveren. Het gaat om de datacenters van het bedrijf in Chicago en Dallas. Klanten die cloudstorage nodig hebben in de bewuste datacenters zijn aangewezen op SATA-schijven.

Het tijdelijke tekort aan de zogeheten Cloud Block Storage op SSD-schijven komt doordat het bedrijf te maken heeft gehad met een “dramatically higher than expected customer growth in the region”. In het Dallas datacenter waren de SSD-schijven op 2 mei al op, terwijl het Chicago datacenter op 12 mei al snel volgde.

Rackspace stelt in het statusbericht dat als alles goed gaat op 23 mei in Dallas de cloudstorage op SSD-schijven weer beschikbaar is en op 6 juni moeten die ook weer in Chicago leverbaar zijn. Klanten die in de tussentijd gebruik maken van SATA-schijven voor hun storagebehoeften, kunnen migreren zodra er weer nieuwe SSD-schijven beschikbaar zijn.

Het feit dat Rackspace niet kan leveren laat weer zien dat ook de cloud een maximum capaciteit heeft. Nu de prijzen van publieke IaaS-diensten sterk gedaald zijn en de marges flinterdun aan het worden zijn, is het kostbaar om veel (over)capaciteit beschikbaar te hebben om klanten snel te kunnen laten opschalen.

In dit geval gaat het enkel om de capaciteit van cloudstorage op SSD’s in twee van de drie Amerikaanse datacenters, waar nog bij kan worden uitgeweken naar SATA-schijven of een ander datacenter. Daarmee valt het probleem nog enigszins mee.

Wanneer dit bijvoorbeeld in het enige Europese datacenter van het bedrijf zou gebeuren of niet met storage maar met fysieke servers, dan zou het probleem een stuk groter zijn. Wel is het zo dat het oplossen van het leveringstekort een kleine drie weken duurt.

Hoe dan ook toont het leveringstekort van SSD-cloudstorage in de Rackspace cloud wel aan wat de bottleneck van clouddiensten is. Ook clouddiensten schalen niet oneindig. Het is enkel mogelijk om op tijd extra capaciteit aan de cloud toe te voegen, om de schijn op te houden dat dit wel zo is. Het zou daarom goed zijn als clouddiensten openheid geven over hun capaciteitsplanning, zodat klanten een inschatting kunnen maken van de risico op toekomstige capaciteitsproblemen.

Rackspace kan geen SSD-storage leveren

Dennis Wijnberg, 19 mei 2014 2:24 pm

Het communiceren met je klant hierover is belangrijk, maar wel in twee richtingen. Ik begrijp dat partijen als Rackspace dat niet doen, maar dat zijn wel de momenten dat beter communicerende partijen (=kleinere partijen) van klanten horen wat de groeiverwachtingen zijn. Die leg je vast en op basis daarvan (waarschijnlijkheid * hoeveelheid) bepaal je hoeveel hardware er die week/maand besteld moet worden.

Ook het overboeken van dataopslag (zowel in GB/TB als IO) wat veel van deze partijen doen zorgt voor de nodige uitdaging op gebied van resourceplanning.

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.