Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Versio stuurt advocaat op concurrent af wegens ronselen klanten

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 30 mei 2014 08:10 uur

Versio heeft een advocaat op concurrent Abbatis afgestuurd. Versio beschuldigt Abbatis van het onrechtmatig ronselen van klanten op Twitter. Opvallend is dat de eigenaar van Abbatis naar aanleiding van de sommatie van Versio contact met ISPam.nl opnam omdat deze zich van geen kwaad bewust is. Versio laat in een reactie aan ISPam.nl weten, het lastigvallen van klanten door Abbatis als een groot probleem te zien.

In de sommatie eist Versio dat Abbatis stopt met het via Twitter onrechtmatig ronselen van klanten. De sommatie werd afgelopen maandag per e-mail door de advocaat van Versio verstuurd. In de sommatie stelt de advocaat:

U maakt zich schuldig aan het op onrechtmatige wijze ronselen van klanten van mijn cliënte via social media als Twitter. Een voorbeeld is hieronder ingevoegd:

Abbatis ronselt Versio klant op Twitter

Deze uitingen zijn in strijd met de wettelijke regeling van vergelijkende reclame (ex art. 6:194a BW), omdat uw uitingen misleidend zijn, niet een objectieve vergelijking behelzen en bovendien de goede naam van mijn cliënte schaden. Door strijdigheid met voornoemde regel, maar ook zelfstandig vanwege de maatschappelijke onbetamelijkheid en de oneerlijke concurrentie, maakt u zich schuldig aan een onrechtmatige daad (ex art. 6:162 BW).

Naar aanleiding van de sommatie nam Abbatis contact op met ISPam.nl omdat het bedrijf zich van geen kwaad bewust is. In een reactie op de sommatie stelt de eigenaar van Abbatis tegenover ISPam.nl:

Ik ben het er eerlijk gezegd niet mee eens. Advocaat noemt mijn handelingen “oneerlijke concurrentie” en verwijt mij van het schaden van de ‘goede’ naam die Versio heeft. Zoals u ziet is dat helemaal niet het geval. Ik adviseer men alleen om even verder te kijken naar de reacties die op Twitter worden geplaatst over Versio. Wat betreft de vergelijkende reclame heeft hij misschien gelijk. Ik heb inderdaad gezegd dat men voor service bij ons moet zijn, alhoewel ik niet expliciet heb gezegd dat ze dus niet bij Versio moeten zijn.

Abbatis stelt verder dat de sommatie van Versio als bluf te zien. Het ronselen van klanten van Versio gaat hem naar eigen zeggen goed af. De eigenaar van het bedrijf is daarom ook niet van plan om daarmee te stoppen:

Ik sta volledig in mijn recht en ik ga er ook zeker mee door. Meer dan het sturen van brieven en sommaties kunnen ze me ook zeker niet maken.

Versio-directeur Reshad Bashir zegt in een reactie tegenover ISPam.nl dat Abbatis de enige partij is die klanten op deze wijze probeert te ronselen op Twitter. Volgens Bashir is het op deze wijze lastigvallen van klanten door Abbatis een groot probleem:

Het is een groot probleem omdat onze klanten via Twitter door dit bedrijf lastig gevallen worden. Klanten van Versio zoeken contact met ons op via Twitter en willen op deze manier een oplossing voor hun probleem of klacht. Ze zijn niet op zoek naar spam van Abbatis, maar naar een oplossing die Versio hen kan bieden. In 95% van de gevallen wordt het bericht van Abbatis genegeerd door onze klanten, maar het wordt wel alsnog als vervelend ervaren. Het komt ook voor dat Abbatis contact opneemt met een duidelijk tevreden klant van Versio om hem te waarschuwen voor onze diensten en om aan te geven dat als de klant service zoekt, hij niet bij Versio maar bij Abbatis moet zijn.

Volgens Bashir zijn de acties van Abbatis waarbij klanten van Versio die op zoek gaan naar webcare, vergelijkbaar met het scrapen van e-mailadressen om deze vervolgens te spammen. Daar heeft hij inderdaad een punt, volgens mij zijn de acties zelf naast onrechtmatig tegenover Versio, ook in strijd met het spamverbod (art. 11.7 Tw).

Instant-update: Inmiddels heeft Abbatis alle gewraakte tweets verwijderd.

Vraag van de dag

Is het ronselen van klanten van concurrenten op Twitter acceptabel?
Bekijk resultaten

Wouter, 30 mei 2014 11:33 am

Niet netjes van Abbatis, maar wat is dat voor budget "advocaat" van Versio....? Sommaties per e-mail komen bij mij in iedergeval niet echt serieus, laat staan dreigend, over. Als ze al geen geld over hebben voor een aangetekend schrijven, dan zeker wel voor het voeren van een proces?!

Veenman, 30 mei 2014 11:40 am

Wouter, die conclusie deel ik niet. Het is juist zeer gebruikelijk dat een sommatie (ingescand) per e-mail wordt verstuurd, vaak wordt deze daarna ook per (aangetekende) post verstuurd. Echter zou ik niet weten waarom het wenselijk is om de sommatie ook nog eens per post te sturen. Juridisch heeft het weinig toegevoegde waarde en het is wat mij betreft zelfs een achterhaald gebruik.

Wouter, 30 mei 2014 4:28 pm

Als extra per e-mail verzenden (naast een aangetekend schrijven) vind ik prima, maar puur en alleen per e-mail vind ik niet serieus overkomen. Ik zou op een dergelijke sommatie niet of nauwelijks inhoudelijk reageren, m.a.w. ik neem een dergelijke sommatie niet serieus. Dergelijke communicatie hoort m.i. via de schriftelijke/officiële weg te gaan en ik zou dergelijke "discussie's" niet v

Wouter, 30 mei 2014 4:29 pm

Via e-mail willen voeren. (Excuses, iets te vroeg verzonden) ;)

Veenman, 30 mei 2014 4:36 pm

Wat is er minder officieel aan een ingescande brief per e-mail? Het gaat volgens mij toch echt om de inhoud en de afzender en niet om de vorm. Het feit dat de afzender een advocaat is, maakt een stuk meer indruk, dan enkel het versturen per aangetekende brief. Immers is die advocaat bij machte om als volgende stap iets te doen dat een gewone burger niet kan: een kort geding entameren!

Wouter, 30 mei 2014 5:20 pm

Het gaat er mij niet om of het wel of niet officieel is, maar om wat voor indruk het maakt. Op mij maakt het, zoals gemeld, geen serieuze en professionele indruk indien uitsluitend per e-mail een sommatie wordt verzonden. Ik vraag me dan serieus af, of het "dreigen" met een proces dan indruk maakt, bij mij zeer zeker niet, want iederen weet dat dat geld kost, en schijnbaar was er geen geld beschikbaar voor een aangetekend schrijven. Alleen al omdat het die indruk KAN wekken bij mensen (waaronder bij mij), moet je dit als advocatenbureau m.i. niet willen, of het nou wel of niet officieel en rechtsgeldig is. Het doel van een sommatie in deze is dat dergelijke acties gestaakt worden en blijven, een van de eerste dingen die je dan wilt, is serieus genomen worden, daar moet dus geen enkele twijfel over mogelijk zijn, en blijkbaar creëer je dat wel door die paar euro van een aangetekend schrijven in je zak te steken. Verkeerde zuinigheid noem ik dat.

Amg Ernst, 21 augustus 2014 9:02 pm

Als een hosting goede service biedt aan zijn klanten dan lopen ze niet weg.Dus iedere hostingbedrijf moet maar zorgen voor goede service en goede prijs/kwaliteit verhouding.Ik zit al jaren bij Versio en de problemen worden altijd netjes opgelost.Dan heeft ronselen weinig zin......

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.