Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Thijs Hostwise: Toekomst van de webhostingmarkt

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 16 oktober 2008 08:03 uur

Op Ispam staat al een tijdje een poll waarin aan bezoekers word gevraagd hoe zij denken over de toekomst van de webhostingmarkt. In totaal hebben zo’n 150 mensen op de poll gereageerd. Ruim de helft van alle respondenten denkt dat enkel de grote en de nichespelers zullen overleven. Één op de vijf bezoekers denkt dat de webhostingmarkt niet zal veranderen. Een minderheid denkt dat enkel de grote partijen overleven en de overige respondenten denken juist dat er meer fragmentatie op zal gaan treden.

Zijn de bezoekers die de poll invulden een afspiegeling van de hostingmarkt? Ofwel; werd de poll ingevuld door voornamelijk grote of kleine partijen? Generalisten of nichespelers? Hoewel het dus maar de vraag is of de poll representatief is voor de webhostingmarkt, kunnen we er wel uit afleiden welke kant de hostingbranche op gaat.

In interviews met mensen uit de webhostingbranche vraag ik altijd naar hun toekomstvisie. De antwoorden komen natuurlijk nooit helemaal met elkaar overeen. Maar de geïnterviewden voorspellen bijna altijd consolidatie van de webhostingmarkt.

Het antwoord van de respondenten vind ik niet heel verwonderlijk. In een markt met hevige prijsconcurrentie zijn veel ondernemingen (met name de generalisten) op zoek naar manieren om in de kosten te snijden. Een van de manieren om dit te doen is schaalvergroting. Dat lijkt tegenstrijdig, maar dat is het niet. Grote ondernemingen kunnen makkelijker efficiënte bedrijfsprocessen ontwikkelen dan kleine bedrijven. Als ik het heel cru zou stellen zou ik kunnen zeggen dat uiteindelijk elk bedrijf wil handelen als een effectieve kostefficiënte machine. De hostingbranche is hiervoor de ideale branche. Bij veel providers is de kennis om applicaties voor procesautomatisering te ontwikkelen al aanwezig. Bovendien zorgt het “karakter” van de branche voor hoge acceptatiegraad van aanvaarding van innovatieve applicaties.

Groeien wordt in dit geval dus gezien als oplossing om de huidige positie op de markt te behouden of de positie te verbeteren. Een hoster met expansieplannen kan zijn geld steken in een marketingcampagne en zo proberen meer klanten binnen te halen. Maar dat is misschien niet de juiste oplossing (wie valt er op tussen al dat marketinggeweld van de concurrenten?). Hij kan het geld ook gebruiken om een ander bedrijf op te kopen. In plaats van een klantendatabase op te bouwen, wordt deze dus simpelweg aangekocht.

Kleine providers zullen het waarschijnlijk niet eens zijn met het bovenstaande verhaal. Zij bieden tenslotte toch twee unieke verkooppunten? Te weten: lokale aanwezigheid en persoonlijke aandacht. Deze argumenten zijn echter makkelijk te weerleggen. Bij een dienst als hosting lijkt mij lokale vertegenwoordiging niet erg belangrijk. We hebben het tenslotte over het word wide web! Persoonlijke aandacht is uiteraard wel belangrijk. Maar met moderne klantensoftware kan een grote provider kunstmatig de persoonlijke aanpak van een kleine provider imiteren. Kleine providers trekken in beide gevallen dus aan het kortste eind.

Tot nu toe heb ik het nog niet gehad over de andere groep die volgens de helft van de respondenten zal overleven; de nichespelers. Ik denk dat dit een interessantere groep providers is dan de grote partijen. In deze groep zitten niet alleen kleine providers met een zeer divers aanbod, hierin zitten ook innovatieve hosters. Ofwel de grote hostingpartijen van morgen. Maar wellicht kan ik dat beter bewaren voor een volgende column.

Jeroen, 16 oktober 2008 3:12 pm

"Bij een dienst als hosting lijkt mij lokale vertegenwoordiging niet erg belangrijk. We hebben het tenslotte over het word wide web!"
Tenslotte rijden je klanten ook over het WWW naar jou toe? Lokale aanwezigheid lijkt mij in dit geval meer bedoeld als: kan de klant eenvoudig langs komen voor een bakkie koffie.. of een nieuwe dienst om af te nemen ;)

getUP, 17 oktober 2008 5:06 pm

Beetje kortzichtig artikel dit. Immitatie is geen persoonlijk contact. En zoals Jeroen zegt, lokale aanwezigheid is wel iets meer dan alleen 'in de buurt zitten'.

Zelf twijfel ik wel wat er gaat gebeuren. Hosting blijft een relatief gemakkelijke markt. Consolidatie zal altijd plaatsvinden, maar nieuwe aanwas van bedrijven waarschijnlijk ook. Tenzij de prijzen zo'n rigoreuze stijging door zullen gaan, maar dat is geen korte termijn werk.

Thijs, 24 oktober 2008 2:32 pm

@ Jeroen & getUP: De column is uiteraard een simpele weergave van de werkelijkheid. De algemene trend is dat men steeds minder face-to-face zaken doet. Wat dit betreft zal de hostingbranche hierin naar mijn mening eerder op vooruit dan op achteruit lopen. Uiteraard kan men hier ook vele nuances op aanbrengen. Zo zal men bij grote investeringen altijd face-to-face zaken willen doen (om maar wat te noemen). Voor de groep die niet op de koffie wil komen is bellen, faxen of e-mailen al afdoende en hiervoor is dus geen lokale aanwezigheid nodig. In die context bedoel ik dit. Helaas is een column te klein om op alle details in te gaan ;-)

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.