Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Waarom ondernemers de huis-tuin-en-keuken NAS moeten dumpen

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 16 september 2014 10:04 uur

De meeste hosters bieden back-up services aan. Zeker door de komst van cloud is het mogelijk geworden tegen een scherpe prijs een dienst aan te bieden of te resellen die de klant in staat stelt regelmatig zijn bestanden veilig te stellen. Over het succes van dit soort (veelal SaaS) diensten wordt verschillende gerapporteerd, de adoptie per doelgroep schijnt uiteen te lopen.

Een van de redenen dat niet iedereen overstap naar back-up in de cloud bij zijn provider is dat het een dienst is die volslagen ontastbaar is. Voor de gemiddelde SoHo en MKB’er is het naast de computer hebben staan van een NAS tastbare bewijs voor het zelf verantwoordelijk kunnen en willen zijn van de back-ups. Hierbij moet trouwens niet worden onderschat dat dit gedeeltelijk het effect is van de stevige marketing die door bedrijven als Synology, Seagate, Qnap en dergelijke wordt bedreven.

Of dat beeld van die verantwoordelijkheid klopt is zeer de vraag. De gemiddelde gebruiker denkt dat het volgens een vast schema draaien van een pakket als Time Capsule of Arconis volstaat om zijn data veilig te stellen. Iedere professional weet echter dat dit slechts een deel van het proces vormt. Elke back-up dient te worden gecontroleerd en vooral ook is het nodig met enige regelmaat te controleren of het storage systeem nog wel integer is en het ook daadwerkelijk mogelijk is de back-ups terug te zetten. Een andere valkuil is dat door een onhandige configuratie de NAS gewoon via internet benaderd kan. De meeste gebruikers weten dit allemaal niet en vertrouwen er op dat als er de software geen foutmelding geeft alles wel in orde is. Precies dat is dus een ernstige structurele denkfout.

Het gebeurt te vaak dat back-ups met persoonsgegevens door onbevoegden van bedrijfs-NASsen worden getrokken. De ondernemer die dit overkomt loopt het risico geconfronteerd te worden met onderzoek omdat hij de WBP niet heeft nageleefd, individuele schadeclaims en persoonlijk aansprakelijk gesteld te worden, over de imagoschade nog maar te zwijgen. Zoveel risico’s, je zou toch denken dat dit een overweldigend succes van alle professionele online back-up diensten van Nederlandse aanbieders mogelijk moet maken. Maar nee, de combinatie van onwetendheid en zuinigheid zorgen er toch voor dat ondernemers in Nederland zich te vaak onbewust in de gevarenzone bevinden.

Dat roept de vraag of Nederlandse providers bij de communicatie over de back-up diensten die ze aanbieden wel kiezen voor de juiste boodschap. Het aanbod van X Eurocent per Y Terrabyte per Z periode is wellicht heel scherp gecalculeerd en zwaar concurrerend, maar dat kan nooit opboksen tegen de NAS die bij de lokale hardwaredealer in de aanbieding is. Waar je als provider wel een USP hebt, is bij het kunnen borgen van veiligheid en kwaliteit van de data die wordt opgeslagen en zodoende de klant helpen voldoen aan de eisen die o.a. WBP, verzekeraars en accountants stellen.

 

 

Wim ten Brink, 16 september 2014 2:45 pm

En toch geef ik zelf de voorkeur voor een NAS dan een clouddienst. De reden hiervoor is een hele simpele: bescherming van mijn data.
Afhankelijk van de cloudprovider bestaat de mogelijkheid dat bepaalde overheden -legaal- gaan rondneuzen in mijn data. Daarnaast is het altijd maar weer de vraag hoe veilig mijn data in de cloud werkelijk is. De recentelijke "The Fappening" kwestie toont aan dat de Cloud kwetsbaar is en daardoor honderden doelwitten tegelijkertijd geraakt kunnen worden. Je wilt als bedrijf niet je uiterste best doen om je data te beveiligen om er vervolgens achter te komen dat een domme kwetsbaarheid bij je cloudprovider al je gevoelige data op straat gooit.
De Cloud moet zich nog steeds bewijzen als het om veiligheid gaat en hoewel de grotere providers hun best duidelijk doen heeft de recente inbraak op de Apple iCloud aangetoond dat de vereiste beveiliging nog steeds niet in orde is bij de grote providers.
Je moet dan goed beseffen dat een NAS dus niet alleen een goedkoper alternatief is voor bedrijven, maar het wordt ook qua veiligheid hoger ingeschat. Mogelijk onterecht, maar het bedrijf heeft zo alles zelf in de hand.

Randy, 16 september 2014 7:31 pm

Backup in de cloud... Even denken: http://www.ispam.nl/archives/41082/veroordeling-kpn-neem-mkb-klanten-serieus/
Nee, toch nog maar even op een eigen NAS (die weer gaat repliceren naar een off-site NAS).

Richard, 21 november 2014 11:16 am

Ik sluit me volledig bij Wim en Randy aan.

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.