Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

WHD en HostingCon vechten in Amsterdam om Europese hoster

  • Door
  • Edwin Feldmann
  • geplaatst op
  • 29 augustus 2014 08:01 uur

Wie graag naar events voor de hostingbranche gaat om te netwerken, informatie op te doen of om gewoon weg te zijn van kantoor, krijgt het druk in oktober. Die maand komt het Amerikaanse hostingcongres HostingCon voor het eerst naar Nederland. Maar even daarvoor wordt ook al de lokale versie van WebhostingDays in Amsterdam gehouden.

Het eerste Europese event van HostingCon wordt op 14 en 15 oktober in Amsterdam gehouden. Ruim twee weken eerder (1 oktober) houdt WHD local al een bijeenkomst.

Beide organisaties mikken op dezelfde doelgroep en zijn daarom concurrenten van elkaar. En beide organisaties organiseren een dag met keynotes en sessies, exposanten en netwerkgelegenheden. Verschillen de twee evenementen dan helemaal niet van elkaar?

Verschillen

Jazeker. HostingCon Europe duurt twee dagen en bezoekers moeten er minimaal 120 euro betalen om binnen te komen. WHD local is een eendaagse gebeurtenis die gratis te bezoeken is. Maar ook op details verschillen de twee evenementen.

HostingCon kent bijvoorbeeld een strikt ′no pitching′-beleid voor alle sprekers, legt Andy Grider, marketing manager bij HostingCon uit aan ISPam.nl. Hiermee moet de kwaliteit van de educatieve sessies hoog worden gehouden. Bij WHD zijn het vooral sponsors en partners die spreektijd krijgen.

WHD is gebaseerd op drie pijlers: een inhoudelijk programma met sprekers en sessies, een beurs met exposanten en entertainment en sociale activiteiten om het onderling netwerken te stimuleren.

Bij HostingCon lijkt dit niet veel andrs te zijn, behalve dat er iets meer het accent op educatie wordt gelegd. ″Educatie tijdens de sessies is heel belangrijk, omdat we vaak van bezoekers horen dat ze dingen hebben geleerd tijdens de HostingCon-sessies waarmee ze hun bedrijf kunnen laten groeien.″

Amsterdam

De keuze voor Amsterdam was voor WHD eenvoudig. ″We organiseren WHD local nu voor de vierde keer in Amsterdam en bovendien zit een aantal partners met het hoofdkantoor in Amsterdam″, zegt Marc Westerhove, marketing manager bij WHD.

HostingCon zegt voor Amsterdam als locatie te hebben gekozen omdat het een gemakkelijk te bereiken plaats in Europa is. Bovendien is het een locatie waar bezoekers nog kunnen blijven voor een kort verblijf na het event. En daarbij kwam dat onze hoofdstad door veel adviseurs in Europa werd aangeraden voor een dergelijk event.

Bij WHD blijken de sponsors een belangrijke vinger in de pap te hebben. ″Van onze exposanten horen we meestal dat ze het concept van onze events meer waarderen dan dat van HostingCon. Daarom zijn onze partnercontracten een beetje duurder, maar daarentegen is het WHD-event wel gratis te bezoeken. Dit stelt bezoekers in staat om slechts een deel van de dag mee te pikken als ze niet de hele dag vrij kunnen maken″, stelt Westerhove.

[advpoll id=”81″ title=”Vraag van de dag” width=”100%”]

Mike, 1 september 2014 10:22 am

Er is zelfs nog een derde webhosting beurs in Amsterdam in september: WHIR
http://www.thewhir.com/whir-events?ee=70

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.