- Door
- Edwin Feldmann
- geplaatst op
- 29 augustus 2014 08:01 uur
Wie graag naar events voor de hostingbranche gaat om te netwerken, informatie op te doen of om gewoon weg te zijn van kantoor, krijgt het druk in oktober. Die maand komt het Amerikaanse hostingcongres HostingCon voor het eerst naar Nederland. Maar even daarvoor wordt ook al de lokale versie van WebhostingDays in Amsterdam gehouden.
Het eerste Europese event van HostingCon wordt op 14 en 15 oktober in Amsterdam gehouden. Ruim twee weken eerder (1 oktober) houdt WHD local al een bijeenkomst.
Beide organisaties mikken op dezelfde doelgroep en zijn daarom concurrenten van elkaar. En beide organisaties organiseren een dag met keynotes en sessies, exposanten en netwerkgelegenheden. Verschillen de twee evenementen dan helemaal niet van elkaar?
Verschillen
Jazeker. HostingCon Europe duurt twee dagen en bezoekers moeten er minimaal 120 euro betalen om binnen te komen. WHD local is een eendaagse gebeurtenis die gratis te bezoeken is. Maar ook op details verschillen de twee evenementen.
HostingCon kent bijvoorbeeld een strikt ′no pitching′-beleid voor alle sprekers, legt Andy Grider, marketing manager bij HostingCon uit aan ISPam.nl. Hiermee moet de kwaliteit van de educatieve sessies hoog worden gehouden. Bij WHD zijn het vooral sponsors en partners die spreektijd krijgen.
WHD is gebaseerd op drie pijlers: een inhoudelijk programma met sprekers en sessies, een beurs met exposanten en entertainment en sociale activiteiten om het onderling netwerken te stimuleren.
Bij HostingCon lijkt dit niet veel andrs te zijn, behalve dat er iets meer het accent op educatie wordt gelegd. ″Educatie tijdens de sessies is heel belangrijk, omdat we vaak van bezoekers horen dat ze dingen hebben geleerd tijdens de HostingCon-sessies waarmee ze hun bedrijf kunnen laten groeien.″
Amsterdam
De keuze voor Amsterdam was voor WHD eenvoudig. ″We organiseren WHD local nu voor de vierde keer in Amsterdam en bovendien zit een aantal partners met het hoofdkantoor in Amsterdam″, zegt Marc Westerhove, marketing manager bij WHD.
HostingCon zegt voor Amsterdam als locatie te hebben gekozen omdat het een gemakkelijk te bereiken plaats in Europa is. Bovendien is het een locatie waar bezoekers nog kunnen blijven voor een kort verblijf na het event. En daarbij kwam dat onze hoofdstad door veel adviseurs in Europa werd aangeraden voor een dergelijk event.
Bij WHD blijken de sponsors een belangrijke vinger in de pap te hebben. ″Van onze exposanten horen we meestal dat ze het concept van onze events meer waarderen dan dat van HostingCon. Daarom zijn onze partnercontracten een beetje duurder, maar daarentegen is het WHD-event wel gratis te bezoeken. Dit stelt bezoekers in staat om slechts een deel van de dag mee te pikken als ze niet de hele dag vrij kunnen maken″, stelt Westerhove.
[advpoll id=”81″ title=”Vraag van de dag” width=”100%”]