Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

De opvallendste cloud issues volgens Eurocloud

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 6 oktober 2014 08:01 uur

Eurocloud-LU-2014-500x300Vorige week werd in Luxemburg het jaarlijkse Eurocloud congres gehouden, een tweedaagse bijeenkomst waarin door vertegenwoordigers uit Europese landen is gesproken over de stand van zaken rond cloud. De opkomst was dit jaar een stuk lager en ook de awarduitreiking zelf – formeel het hoogtepunt van de bijeenkomst – was kleinschaliger. Hierdoor leek het gehele event een stap terug te maken, weg van grootschaligheid en weer meer focus op vraagstukken rond cloud die er echt toe doen. Wat zijn die vraagstukken en zijn die ook van belang voor de Nederlands markt?

Twee issues staken met kop en schouders uit boven de rest en zijn antwoord op die vraag. Het eerste is het onderzoeksresultaat dat werd gepresenteerd door het Zwitserse cloudbedrijf SixSQ. Dit bedrijf wist een compleet onderzoek samen te vatten tot een krachtige quote: “it’s all about the app”. Hiermee bedoelde men dat ook in de zakelijke markt het succes van een cloudapplicatie staat of valt met het beschikbaar stellen van apps. Klinkt logisch, alles en iedereen heeft toch al een app voor zijn cloudtoepassing? Nee, niet alles wat een app heet, voldoet aan de verwachtingen. Uit het onderzoek blijkt eveneens dat op aanbiedersniveau de appstores vaak semi-gesloten blijven voor 3rd parties. In een markt waarbij vendor lock-in door klanten steeds minder geaccepteerd wordt zijn apps en appstores items waar meer aandacht aan besteed moet worden om te voorkomen dat klanten over nog iets anders in verwarring raken en zo het vertrouwen in de cloud aanbieders nog lager wordt.

Het tweede issue dat door meerdere sprekers als serieus werd betiteld, geeft een fundamenteel probleem aan: Analisten blinken uit in het presenteren van cijfers over cloud die niet te vergelijken zijn met de data van andere bureaus. “Analists agree not to agree”. In een van de presentaties werden de grafieken van de bekende bureaus naast elkaar getoond en de verschillen werkten letterlijk op de lachspieren van sommige aanwezigen. De valkuil die dit vormt voor politici, aanbieders en afnemers was al groot, maar de verschillen worden schijnbaar zelfs alleen groter. Dit is koren op de molen van een ieder die de sector te weinig open, eerlijk en integer vindt. Het enige waar de analisten het wel min of meer over eens zijn is het benoemen van een aantal oorzaken. De reacties op ISPam over de representativiteit en de kwaliteit van het recente onderzoek naar de Nederlandse hostingmarkt kwamen hier overigens aardig mee overeen.

De onduidelijkheid over de apps en de chaos rond onderzoek, het zijn constateringen zonder dat een oplossing in zicht is. Daarom blijft het bestuur van Eurocloud hameren op meer transparantie, dat draagt tenminste wel bij tot vertrouwen in sector en diensten. En die oproep is ook gericht aan de Nederlandse aanbieders.

Nog geen reacties

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.