- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 20 oktober 2014 08:01 uur
Tijdens HostingCon Europe werd uiteraard ook gesproken over domeinnamen. De presentatie waarbij door Michiel Henneke namens de theDNA.org interessante onderzoeksresultaten werden gesproken (daar komt ISPam.nl binnenkort nog uitgebreid op terug) was zelfs een van de beter bezochte presentaties gedurende deze twee dagen durende bijeenkomst. Waarschijnlijk onbedoeld werd tijdens die sessie echter ook iets zichtbaar waarvan je je moet afvragen of dat past in het Nederlandse landschap.
De stad Amsterdam liet, bij monde van de brandmanager (!?), doorschemeren dat men het gebruik van .amsterdam toch erg wenst te zien als een marketingtool om de stad te promoten en dat er nog nagedacht wordt over de wijze waarop dat ingevuld kan worden. Het zal de gemiddelde registrar die in de zaal zat, amper zijn doorgedrongen wat dit kan betekenen. Dat een registry eisen stelt aan de houder, zoals woonachtig zijn in de stad of het land dat de TLD uitdrukt of daar een bevoegd vertegenwoordiger te hebben, begrijpt en accepteert iedereen. Maar wat nou als het doel van een .tld in de optiek van de registry dient te zijn het geheel of gedeeltelijk bijdragen aan de promotie en postionering van de stad?
Dat zet natuurlijk alle sluizen open voor het dwarszitten van bedrijven en organisaties waar de overheid (in dit geval de stad Amsterdam) weinig mee te maken wil hebben. Zeker weten dat als je navraag doet bij de persvoorlichters je te horen krijgt “dat het niet zo bedoeld was” en dat er vooral sprake is van “een proces waar op dat niveau nog geen besluiten genomen zijn” en vergelijkbare praatjes. Zelfs zonder die verklaringen aan te horen, is een ding duidelijk. Wil je op termijn registrar worden van .amsterdam, dan loont het de moeite de registry en vooral de gemeente Amsterdam op enige wijze kenbaar te maken dat binnen de community het bijzonder ongebruikelijk is dit soort eisen te stellen. Tenzij het natuurlijk zo is dat dit een tld moet worden met extreem lage acceptatie in de markt en waarbij het defensieve karakter de enige drijfveer is voor bedrijven er wat mee te doen. Maar als dat de bedoeling is: waarom zou je er dan registrar van willen worden?