Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Advocaten en cloud – daar kunnen hosters wat van leren

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 26 november 2014 08:00 uur

ISPam.nl ziet een positieve aanleiding aandacht te besteden aan de advocatuur. Dat komt omdat tijdens het recente JBC (congres voor advocaten die nog niet zolang het vak beoefenen) een onderwerp op de agenda stond dat de aandacht trok. Menno Weij van SOLV.nl hield een presentatie: De Cloud, helemaal zo eng nog niet.

Een advocaat die cloudvrees bij de vakgenoten wegneemt. Waarom doe je dat en wat kunnen de ISPam.nl lezers daarvan leren? Menno stelde dat er doorgaans weinig kennis is bij advocaten als het gaat om cloud, maar dat was niet echt verrassend. Het tweede deel van zijn antwoord is dat waarschijnlijk wel: “de gedachte is dat wij digitaal gaan procederen. Dan moet je dus ook gaan nadenken over je eigen ICT. Mijn oproep met betrekking tot de cloud was dan ook «advocaten wees nou niet bang en ga er gebruik van maken»”. De beroepsgroep staat dus aan de vooravond van een revolutie. Als digitaal procederen net zoveel impact op de beroepsgroep gaat hebben als de elektronische belastingaangifte voor de boekhoudkantoren, dan staat er heel wat te gebeuren. Dat is vervelend voor de leveranciers van papierwaren, voor de IT-sector is dit goed nieuws.

Om een beeld te krijgen van de mogelijkheden werd de eigen IT-oplossing van SOLV als voorbeeld genomen. Het kantoor is sinds 2010 in de cloud. Dit wordt gecombineerd met een modernere manier van werken dan menig conventioneel kantoor hanteert. HNW, dus flexplekken en werken vanuit huis. Het bijzondere aan deze combinatie is de rol van de connectiviteit. De data staat elders (uiteraard allemaal heel veilig vanwege de eisen die voor de advocatuur gelden) en het kantoor heeft een dubbele infrastructuur om die data en applicaties te kunnen benaderen. Liggen beide aansluitingen er langere tijd uit dan kan iedereen van huis uit verder werken. De thuisaansluitingen van de medewerkers zijn de derde toegangsinfrastructuur, over BCM gesproken.

Opvallend was de mening van Menno over de SLA: “Wij hebben daar lang over nagedacht, maar wij verwachtten niet dat wij echt iets met de schending van een SLA zouden doen”. Daarmee bedoelde hij dat de rapportages niet worden uitgeplozen en boetes geclaimd zouden worden, vandaar dat er niet diepgaand onderhandeld is over de hoogte van de boetes. De nadruk moet in zijn ogen liggen op hoge beschikbaarheid en korte oplostijden, praktische zaken dus. Even later toen het ging over dataportabiliteit kwam dat praktische nog eens terug. “Het is misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar wij hebben met een paar zinnen geborgd dat wij altijd en direct over onze data kunnen beschikken”. Vervolgens kwam daar nog de aanvulling op: “Misschien heb je er vijf regels voor nodig, maar zo kun je je als leverancier wel positief profileren en er zelfs een USP van maken”. Dat klonk bijna naar marketing, en dat door een advocaat. Menno ging daar serieus op in: “cloud, daar geloof ik echt in en daar mag je me ook een ambassadeur van noemen, ik spreek erover op congressen en vind dat gewoon leuk”. Om daar vervolgens lachend aan toe te voegen: ”en ik vraag er niet eens geld voor”.

Het gesprek eindigde met een laatste praktische tip van Menno. Die ging over back-ups. “Zorg voor een goede back-up procedure. Als je kunt aantonen dat als het mis is gegaan, dat er maar maximaal x-uur productie is verloren, dan zitten de partijen heel anders in de gesprekken over aansprakelijkheid. Dan is het beter te overzien en kan er veel beter in perspectief worden gesproken over het oplossen.“

Praktische tips en het attenderen op een sector die binnenkort meer moet gaan doen met internet: we kunnen echt wel wat van advocaten leren.

Nog geen reacties

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.