Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Een oplossing voor klanten wanneer een kleine hoster plotseling overlijdt

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 18 december 2014 08:00 uur

Er is veel aandacht voor de continuïteit van grote cloudaanbieders, hosters en datacenters in het geval van faillissement. Dat is een goede ontwikkeling die past bij een professionele branche. Daarnaast moet er ook aandacht komen voor de continuïteit van kleine hosters, want juist bij kleinste hosters komt de continuïteit in gevaar wanneer er iets met de ondernemer gebeurt.

Natuurlijk iets dat een scenario waar een ondernemer liever niet aan denkt, maar iedereen kan onder de tram lopen of door ziekte (langdurig) worden uitgeschakeld. Voor een gemiddelde zzp’er is dat niet zo’n probleem, want de opdrachtgever kan zo iemand anders inhuren. Bij een hoster ligt dat net even iets anders, want ook domeinnaam en data zijn onder beheer bij de hoster en die vervang je niet zomaar.

Het is weliswaar zo dat een kleine hoster een relatief beperkte kring aan klanten kan bedienen en dat belangen van elke individuele klant ook beperkt zullen zijn. Daardoor is het maatschappelijke risico van het uitvallen van een kleine hoster ook relatief beperkt. Ook de reputatieschade die de branche daardoor kan lijden, zal meevallen.

Dat neemt echter niet weg dat het risico op het uitval en daarmee de beperkte mate van continuïteit niet wenselijk is. Veel klanten kiezen vaak bewust voor een kleine hoster vanwege de zeer persoonlijke dienstverlener. Echter heeft een klant ook een eigen verantwoordelijkheid en zal daarom door het risico op discontinuïteit mogelijk niet kiezen voor een kleine hoster.

Dat het risico ook niet denkbeeldig is, toont aan dat de eigenaar van “De Internetman B.V.” in 2008 plotseling was overleden. Op dat moment was er wél nog een hostingbedrijf met enkele honderden klanten maar ineens geen ondernemer meer. Een ander hostingbedrijf heeft de dienstverlening toen adhoc voort weten te zetten, waardoor de dienstverlening aan de klanten werd voorgezet.

Calamiteit

Het zou daarom goed zijn als een faciliteit komt waarbij kleine hosters zich kunnen aansluiten die in het geval van een calamiteit waardoor de ondernemer de dienstverlening niet meer zelf kan voortzetten. De faciliteit zou er volledig op gericht moeten zijn om de dienstverlening aan de klanten zolang als nodig te kunnen voortzetten en zo snel mogelijk onder te brengen bij andere (kleine) hostingbedrijven of te helpen met het verhuizen van domeinnamen en data.

Kleine hosters kunnen dan tegen hun klanten vertellen dat er ook in het gevolg van een calamiteit de continuïteit tot op een zekere hoogte en gedurende een bepaalde tijd gegarandeerd wordt. Klanten kunnen dan kiezen voor een kleine hoster die de dienstverlening levert die bij hun past zonder zich zorgen te maken over de continuiteit in het geval van een calamiteit die de ondernemer treft.

In de basis zal de faciliteit een overeenkomst zijn tussen de (kleine) hosters en een derde partij (zoals een nieuw op te richten stichting of een branchevereniging). In de overeenkomst wordt geregeld in welk geval de faciliteit in werking treedt en wat de derde dan verplicht is om te doen om de klanten van de hoster zo goed mogelijk te helpen om domeinnaam, data en de dienstverlening veilig te stellen.

Hoe de faciliteit precies juridisch en vooral technisch moet worden vormgegeven, is iets dat hosters waarschijnlijk zelf het beste kunnen bepalen. Belangrijk is vooral dat er over de continuïteit van kleine hosters wordt nagedacht en dat er een faciliteit komt om ervoor te zorgen dat in het geval van een calamiteit die een kleine hosting ondernemer treft, klanten er zo min mogelijk last van hebben.

Wouter, 18 december 2014 8:46 am

Dit is ook iets dat je met je leveranciers kan afspreken. Wij hebben bijvoorbeeld met diverse klanten die in hun eentje werken afspraken gemaakt over de continuïteit van de dienstverlening naar zijn/haar klanten toe. Zeker als je zoals wij vaak al het beheer voor die klanten doet, is iets dergelijks eenvoudig op te zetten (je hebt immers al toegang tot vrijwel alle data). Wat sowieso erg belangrijk is, is dat wachtwoorden en andere relevante gegevens in elk geval ergens zijn ondergebracht waar een gemachtigde er in geval van nood snel bij kan, bijv. d.m.v. een (offline) wachtwoord database op een veilige plek die ook regelmatig wordt bijgewerkt. Dat is toch echt het minste dat je moet regelen voor je klanten.

Rudy Wolf, 18 december 2014 2:59 pm

Wellicht een goed item voor op de agenda van de Vereniging van Registrars. Zo ontstaat er ook een nieuwe mogelijkheid voor de aansluiting van de kleinere hosters naar de aangesloten Registrars.

Jos Joosten, 19 december 2014 9:09 am

Wat als degene die, een ZZP'r, jouw website maakt, weigert om toegang te verlenen dmv het geven van de toegangs code en vereiste wachtwoorden? Voor alle duidelijkheid, er is geen conflict, de bewuste ZZP'r is al langere tijd onbereikbaar

Mark, 20 december 2014 8:41 pm

@Jos Joosten: Voor deze situatie is deze constructie niet bedoeld lijkt mij. Ten minste niet zolang iemand de bewuste ZZPer kan bereiken. Op dit moment is er vaak weinig tot niets voor geregeld.

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.