Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

E-mail is echt niet dood

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 22 december 2014 08:02 uur

MailAfgelopen jaren is het aantal manieren waarop we zakelijk en privé elektronisch communiceren toegenomen. De winnaars lijken op dit moment te zijn diensten als Whatsapp, Twitter en Facebook. Zelfs LinkedIn wordt door velen beschouwd als een goede manier te communiceren, maar dan vooral in de zakelijke context.

Verliezers zouden er ook zijn. SMS is allang niet meer top-of-mind bij een groot deel van de bevolking en e-mail daar was toch ook iets mee? E-mail is inderdaad iets mee. Het is een voorbeeld van een communicatiemethode die al heel vaak voor stervend of zelfs dood is verklaard. De redenen dat te doen was de enorme toename van spam, waar geen kruid tegen op gewassen leek. E-mail kwam verder in een kwaad daglicht te staan toen duidelijk werd dat het een perfecte methode was om malware (was Melissa niet de eerste kennismaking van heel Nederland met malware?) te verspreiden, ook daar leek sprake te zijn van een ongelijke strijd.

Dat er nog technische hobbels waren zoals de tegenwoordig onvoorstelbare beperkingen bij tal van providers dat de mailboxen niet groter waren dan 5MB terwijl de eerste generaties digitale camera’s al gemeengoed werden en Word-documenten steeds groter, heeft eveneens bijgedragen aan de kritische omgang met mail. Toen de bekende Amerikaanse mailproviders de Europese en Nederlandse markt betraden en de omvang van de postbussen opschroefden, werd e-mail als logische basisdienst voor consumenten en zakelijke providers door sommigen zelfs afgeschreven.

Wie had kunnen voorspellen dat die sombere voorspellingen er zo ver naast zouden zitten. Want als er het laatste jaar een ding duidelijk is geworden: e-mail is totaal niet dood. Zeker in de Europese en Nederlandse context lijkt e-mail herontdekt te worden als een dienst die je bij je eigen nationale zakelijke of consumenten provider afneemt. Snowden heeft hier vast iets van op zijn geweten, maar ook al voor die tijd was er bij met name grotere ondernemingen behoefte aan veiligere e-mail. Zichtbaar is dat sinds de Snowden-onthullingen het aantal providers dat veilige mail aanbiedt en uitleg geeft over encryptie is toegenomen. Zelfs in de VS zien we door acquisities van bedrijven als IBM en de reacties op talrijke datalek-incidenten de aandacht voor moderne veilige e-mail flink toenemen.

E-mail is dan weliswaar alles behalve dood, maar of het bij alle Nederlandse hosters de nodige aandacht krijgt en of men daar actief over communiceert, zijn vragen die elke aanbieder zich moet stellen. Het aantal persberichten en mededelingen over e-maildiensten dat afgelopen jaar op ISPam.nl is gepubliceerd, doet vermoeden dat hier nog ruimte voor verbetering is.

Nog geen reacties

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.