Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Hosting vergelijken: KeurigOnline, RealHosting en Web-Oke

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 21 januari 2015 08:00 uur

Een klant die op zoek is naar hosting zal in veel gevallen het aanbod van de hoster vergelijken op de website van de hoster. De eigen website is daarom dé plek waar een hoster zich kan onderscheiden van de concurrentie. Dat roept de vraag op of hosters dat ook lukt. Daarom gaan we het aanbod op de websites van hosters met elkaar vergelijken. Het spits wordt afgebeten door KeurigOnline, RealHosting en Web-Oke.

Om een goede vergelijking te kunnen maken gaan we uit van drie hosters die qua producten en omvang enigszins op elkaar lijken. Om een vergelijking te maken moet je immers niet alleen naar verschillen zoeken, maar moeten er ook overeenkomsten zijn. We willen immers geen appels met peren vergelijken.

Als eerste zijn KeurigOnline, RealHosting en Web-Oke aan de beurt. Het zijn stuk voor stuk middelgrote hosters die webhosting aanbieden en daarnaast ook andere diensten zoals colocatie, dedicated en virtuele servers. Bij de vergelijking zal de nadruk liggen op het webhostingaanbod.

KeurigOnline

Bij KeurigOnline zijn er webhostingpakketten van 1 euro (small) tot 12 euro (extra extra large) per maand. Het enige verschil tussen de verschillende pakketten is in de hoeveelheid schijfruimte, dataverkeer en het aantal database dat is inbegrepen bij elk pakket. Het kleinste pakket heeft 150MB schijfruimte en het grootste 7,5GB. Daarnaast heeft het kleinste pakketten respectievelijk 5GB en 10GB dataverkeer inbegrepen, terwijl het bij de grootste pakketten onbeperkt is. Wel staat er duidelijk aangegeven dat bij excessief dataverkeer (meer dan 100GB) het dataverkeer mag worden ‘gelimiteerd’. Een dergelijke beperking lijkt weinig mis mee.

Verder is er een hele lijst met specificaties die voor alle pakketten gelijk zijn, zoals php, mysql, subdomeinen, backups, dns beheer, etc. Daarnaast staat aangegeven dat het mogelijk is om standaardsoftware als WordPress, Joomla en osCommerce met één klik te installeren is door middel van Installatron.

Prominent staat in beeld dat een klant die niet tevreden is met de hosting van KeurigOnline binnen 30 dagen zijn geld terug kan krijgen. Indien de klant een e-mail stuurt binnen de eerste 30 dagen, dan wordt de bestelling geannuleerd. Echter geldt dat alleen voor de hosting en niet voor de domeinnaam van de klant. De telefonische klantenservice van KeurigOnline is op werkdagen te bereiken van 10.00 tot 17.00 uur. Daarnaast staat ook een 24/7 storingsnummer gewoon vermeld op de website.

Het design van de website van KeurigOnline is redelijk fris, maar wel een beetje saai. De website bevat weinig poespas. Op elke pagina staan de contactgegevens inclusief het 24/7-storingsnummer vermeld. Verder is er een bedrijfspagina met wat gegevens over de omvang van het bedrijf: opgericht in 2005, 12.000 domeinnamen en 7.000 klanten. Op een pagina met wat technische gegevens valt te lezen welke software voor de webhosting wordt gebruikt en over de servers “voornamelijk HP DL360’s [zijn]. Met twee Quad-core processoren en minimaal 16GB aan virtueel geheugen” die worden gehost in “het SIG Telehouse Datacentrum te Groningen, aangesloten op het netwerk van CJ2”. De website is functioneel en minimalistisch.

website-keurigonline

RealHosting

Bij RealHosting zijn er drie hostingpakketten Basis+, Premium+ en Professional+. Bij alle pakketten zit Onbeperkt dataverkeer. Echter wel met een voetnoot naar kleine lettertjes: “1: Op het Basis+ pakket hanteren wij een Fair Use Policy van 2,5 GB schijfruimte en 25 GB dataverkeer per maand. 2: Op het Premium+ pakket hanteren wij een Fair Use Policy van 5,0 GB schijfruimte en 50 GB dataverkeer per maand. 3: Op het Professional+ pakket hanteren wij een Fair Use Policy van 10 GB schijfruimte en 100 GB dataverkeer per maand.” Daarmee weet RealHosting zich meteen te onderscheiden. Helaas niet op een al te positieve manier. Dit is gewoon snoeihard misbruik van het begrip onbeperkt, want elk pakket heeft gewoon wel limieten die zelfs per pakket verschillen. Wie dient er even een klacht in bij de Reclame Code Commissie, want die maken hier gehakt van (zie deze zaak tegen T-Mobile)?

Update: Na publicatie van dit artikel heeft RealHosting dit aangepast en wordt er niet meer gesproken over onbeperkt maar over de daadwerkelijke hoeveelheid schuifruimte en dataverkeer.

Het verschil tussen de verschillende pakketten van RealHosting is verder een lijst met specificaties. Het verschil tussen de pakketten is vooral dat bij de duurdere pakketten extra databases, mailboxen en php-geheugen is inbegrepen en er zijn wat extra mogelijkheden zoals het zelf kunnen maken van backups van bestanden en databases. Bij het duurste pakket is er daarnaast een 24×7 storingsdienst optioneel mogelijk.

Verder staat er bij de voordelen van de webhosting configureerbaar via het ‘Next-gen panel’, wat dat ook moge zijn. Er worden dagelijks volledige backups gemaakt. Er is een gratis telefonische helpdesk, gratis verhuisservice om je website bij je oude hoster naar Realhosting te kopiëren en 30 dagen niet-goed geld teruggarantie.

Het design van de website van Realhosting is redelijk modern. Op vrijwel elke pagina worden de voordelen van de dienstverlening opgesomd. Daarmee wordt via de website ‘actief’ geprobeerd de bezoeker te overtuigen dat Realhosting de juiste partij is om mee in zee te gaan. De website bevat daarnaast ook veel informatie over het gebruikte (eigen) controle paneel, een pagina met alle medewerkers van het bedrijf, het is zelfs mogelijk om een ‘streetview’ opname van het kantoor te bekijken. Last but not least ontbreekt ook een aparte pagina met de voordelen van Realhosting niet. Realhosting doet er alles aan om als betrouwbare hostingpartner over te komen.

website-realhosting-new

Web-Oke

Bij Web-Oke wordt er onderscheid gemaakt tussen Linux en Windows hosting. Er is een veelvoud aan pakketten. De Linux pakketten van WEBHOST0 (6 euro per jaar) tot WEBHOST10 (200 euro per jaar) en Windows pakketten van WINDOWS1 (36 euro per jaar) tot WINDOWS6 (216 euro per jaar). Het verschil tussen de pakketten is enkel in de hoeveelheid schijfruimte en dataverkeer dat is inbegrepen van 5GB schijfruimte en 30GB dataverkeer tot 55GB schijfruimte en 190GB dataverkeer bij de Linux-pakketten en met WEBHOST0 een soort baby-pakket dat 10MB schijfruimte heeft en 2GB dataverkeer.

De specificaties van de webhostingpakketten staan op een aparte pagina. Daar is een hele lijst met mogelijkheden te vinden waarbij een vergelijking wordt gemaakt tussen de mogelijkheden van Windows en Linux hosting. Dit is een iets uitgebreider overzicht als bij de andere twee partijen, met ook zaken als een PHP GD library, hotlink beveiliging en Awstats die genoemd worden. Ook ontbreekt een 1-klik installer niet voor standaardsoftware.

Prominent bovenaan de pagina met het webhosting aanbod staat een verwijzing naar verschillende instructiefilms die Web-Oke heeft gemaakt. Die zijn een soort webcasts waar te zien is hoe je een domeinnaam naar het bedrijf verhuist. In dat bewust filmpje figureert TransIP als partij waarvandaan verhuisd wordt. Ook biedt het bedrijf een verhuisservice voor de hosting van de nieuwe klant aan. Daar moet de klant dan wel 49 euro voor over hebben.

Een telefonische helpdesk heeft het bedrijf niet. Dat is wel enigszins verstopt. Op de contactpagina staat zelfs: “Telefoon sales en support – Kan ik jullie bellen ? Klik hier.”. Wanneer de klant klikt ziet deze: “Wij zijn telefonisch niet bereikbaar en ook nemen wij telefonisch geen contact met u op. We zullen u in het kort uitleggen waarom.”. Daaronder volgt de uitleg. Onderaan de pagina staat: “Is telefonische support voor u cruciaal dan kunt u het beter bij een provider proberen die dat wel levert. Let wel op dat EN professionele telefonische support EN lage prijzen erg moeilijk samen gaan.

De website van Web-Oke neemt ons terug naar het jaar 1998. De header, footer en het menu van de website zijn redelijk modern, maar het binnenwerk van de website was ook modern, maar wel in 1998. De inhoud van de website is in belangrijke mate een combinatie van verschillende tabellen met specificaties van de diensten die kunnen worden afgenomen en de additionele extra’s die daarbij kunnen worden besteld. Verder bevat de website enkel zaken als een pagina met contactgegevens. Op een apart subdomein is er een kennisbank met een FAQ. Dat is het wel. De website is dus puur functioneel.

website-web-oke

Vergelijking

De vergelijking gaat over het aanbod, maar toch is het interessant om naar de websites zelf te kijken. De website van Realhosting is het meest ‘modern’ en die van Web-Oke heeft een opmaak die in het beste geval als ‘retro’ te betitelen is. De website van KeurigOnline zit daar een beetje tussenin.

Wat opvalt is dat alle drie de hosters webhostingpakketten aanbieden die gebaseerd zijn op het principe dat bij elk pakket er meer schijfruimte en dataverkeer is inbegrepen. Realhosting doet net alsof bij alle pakketten beide onbeperkt zijn, terwijl dat niet zo is. Daarmee weet het bedrijf zich niet al te positief te onderscheiden. De manier waarop het aanbod wordt gepresenteerd, lijkt ook wel heel sterk op elkaar. Er zijn in alle gevallen lijsten met features waar in staat wat er allemaal (technisch) mogelijk is met de webhosting. Tot slot maken ze stuk voor stuk gebruik van Installatron om standaardsoftware met één klik te installeren. Update: Na publicatie van dit artikel heeft RealHosting het punt van kritiek aangepast.

Verder hebben zowel KeurigOnline en RealHosting een telefonische helpdesk, bij KeurigOnline is er ook een 24/7-storingsnummer, terwijl dat bij RealHosting alleen bij het duurste webhostingpakket optioneel is. Web-Oke daarentegen is helemaal niet telefonisch bereikbaar. KeurigOnline biedt een betaalde verhuisservice aan terwijl Realhosting je website gratis voor je verhuist.

Conclusie

Hoe het zit met het onderscheidend vermogen van KeurigOnline, RealHosting en Web-Oke? Dat onderscheid lijkt vooral te moeten worden gezocht in het design van de verschillende websites en de sfeer die de websites ademen. Het gaat om subtiele dingen die de klant net belangrijk moet vinden. Een ander belangrijk verschil is de aanwezige van een telefonische helpdesk en 24/7-storingsnummer. Grote verschillen tussen het aanbod zelf van de verschillende aanbieders zijn er niet.

Sander, 21 januari 2015 11:09 am

Met veel interesse begon ik het artikel maar een echte vergelijking is dit niet, meer een mening over hoe de website eruit ziet maar geen vergelijking in de diensten.

Had van mij wat dieper gemogen

Arnout Veenman, 21 januari 2015 11:15 am

Sander, ik heb er bewust voor gekozen om te kijken naar het aanbod zoals hosters dat op hun website presenteren. Dat is ook hetgeen waar een klant die overweegt met de hoster in zee te gaan zich op zal baseren. Daarom heb ik gekeken naar op welke wijze verschillende aanbieders die enigszins vergelijkbaar zijn zich van elkaar weten te onderscheiden vanuit het perspectief van de klant. Als er op basis van deze methode zaken zijn die anders of 'dieper' kunnen, dan hou ik me aanbevolen.

Sander, 21 januari 2015 11:26 am

Beste Arnout,

Ik begrijp dat je elke partij tot in detail kan onderzoeken en testen.
Wel had ik gehoopt op het aanvragen van een account, hoe ging dit en wat is de eerste ervaring met het online brengen van het account.

En wellicht een keer bellen met het noodnummer, hoe word hier mee omgegaan.

Arnout Veenman, 21 januari 2015 11:36 am

Sander, bedankt voor je feedback. Wat je voorstelt is zeker een goed idee maar het is wel een andere methode en dat zou dan ook een ander soort artikel worden. Mijn doelstelling met dit type artikel is om naar het onderscheidend vermogen van hosters te kijken op basis van de website. Dat is namelijk het primaire verkoop-/marketingkanaal van hosters en daar zal een klant zich op baseren of hij een bestelling plaatst (bij webhosting) bij of contact opneemt (bij maatwerk oplossingen) met de hoster in de kwestie. Wat ik dus wil vergelijken is op welke manier en met welk aanbod een hoster potentiële klanten probeert te overtuigen met hem in zee te gaan en op welke manier hosters zich daarmee van elkaar onderscheiden.

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.