Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Podcast: SIDN deelnemer worden?

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 5 november 2008 08:03 uur

Zelf .nl-domeinen registreren? Het deelnemerschap categorie I van SIDN kost enkele honderden euro’s per jaar plus de kosten voor registratie van elk .nl-domein. Bij een reseller betaal je alleen maar de registratie kosten. De vraag die veel kleine hosters bezig houdt is wanneer het interessant wordt om zelf SIDN deelnemer te worden? In deze podcast probeer ik die vraag te beantwoorden.

[audio:http://www.ispam.nl/wp-content/uploads/2008/11/podcast-20081022.mp3]

De uitgeschreven podcast staat hieronder.

Welkom bij deze ISPam.nl Podcast: Wanneer wordt het interessant om zelf SIDN deelnemer te worden?

Een vraag die vooral kleine hosters bezig houdt is wanneer het interessant wordt om zelf SIDN deelnemer te worden? Het deelnemerschap kost enkele honderden euro’s per jaar en de domeinregistraties kosten zelf ook jaarlijks een aantal euro’s. Daarnaast zijn er domeinresellers die .nl-domein registraties aanbieden voor soms maar enkele centen meer dan de kosten die SIDN in rekening brengt.

Om te kijken of het interessant is om zelf SIDN deelnemer te worden, pakken veel kleine hosters hun rekenmachine en zoeken naar het aantal domeinnamen waarbij op jaarbasis de kosten voor registratie bij de reseller hoger zijn dan wanneer je de .nl-domeinnamen zelf bij SIDN registreert plus de kosten voor het deelnemerschap zelf. Gezien menig reseller maar enkele centen tot enkele euro’s opslag hanteert, ligt de grens veelal minimaal bij 200  tot wel 5.000 geregistreerde .nl-domeinen, afhankelijk van de prijs van de reseller waarmee vergeleken wordt.

Op eerste gezicht is natuurlijk niets mis met deze denkwijze. Je bent namelijk toch niet gek, je gaat toch niet te veel betalen. Dat geld dat je anders (teveel) aan SIDN betaald kan nu weer worden geinvesteerd in andere dingen zoals het huren van een extra server.

Alleen is een .nl-domein die je rechtstreeks bij SIDN betrekt wel het zelfde product als vanaf een reseller? Allereerst krijg je zelf geen relatie met SIDN, enkel met de reseller, je hebt geen controle over de .nl-domeinen die je al dan niet voor je klanten registreert, bij problemen kun je niet terecht bij SIDN, maar ben je opnieuw afhankelijk van de reseller én als die dan geen thuis geeft dan heb je ineens een probleem.

Nog erger wordt het als de reseller niet aan zijn verplichtingen kan nakomen tegenover SIDN of zelfs failliet gaat. Dat betekent veel narigheid voor jezelf en je klanten, ook veelal dat je nogmaals voor de zelfde domeinregistraties moet betalen. En dan worden een paar uitgespaarde euro’s een verliespost van honderdeneuro’s. Dit gebeurt natuurlijk niet al te vaak, maar hoe goedkoper en kleiner de reseller, hoe groter het risico dat dit gebeurt.

Voordat ik hier nu alle resellers van .nl-domeinen tegen me in harnas jaag wil ik benadrukken dat ik absoluut niet tegen domeinresellers ben noch tegen hosters die er bewust voor kiezen om zelf geen SIDN deelnemer te worden en dit uitbesteden. Echter kan de berekening zich niet louter beperken tot een vergelijking van de inkoopprijs.

Er zijn ook zeer goede redenen om geen SIDN deelnemer te worden. Allereerst kan domeinregistratie geen kerntaak zijn, maar in verband met one-stop-shopping wil je het toch aanbieden. Daarnaast kan je inderdaad ook zodanig klein zijn dat het niet loont om het zelf te doen, maar dan niet enkel in financiele zin, maar ook het bouwen van een systeem om de registraties te verwerken én bij de reseller zijn ook meteen allerlei andere soorten domeinen te registreren. Daarnaast zal elke ondernemer ook nog andere motieven hebben om geen SIDN deelnemer te worden, zolang die zich maar niet beperkt tot een vergelijking van de inkoopprijs is de eigen-wijs-heid van een ondernemer altijd goed.

Als je .nl-domein registraties outsourced, hou er dan rekening mee dat je een stabiele partij zoekt, die solvabel is én ook hier geldt dat goedkoop vaak duurkoop is. Betaal liever een euro extra per .nl-domein per jaar, dan de ellende die je hebt als het misgaat omdat de reseller zijn zaakjes niet goed op orde heeft. Al die ellende, die kan bestaan uit reputatieschade, klanten die je kwijt raakt en directe financiele consequenties zijn op de langere termijn zelfs financieel gezien veel duurder.

En als je toch inspraak bij SIDN wil hebben, voor 20 euro 50 per jaar kun je ook SIDN deelnemer categorie II worden, waardoor je ondermeer de deelnemerbijeenkomsten kan bezoeken en toegang tot de besloten deelnemers website hebt, maar zelf geen .nl-domeinen kan registreren.

Wanneer wordt het interessant om zelf SIDN deelnemer te worden? Dat is aan jou als ondernemer, maar beperk je afweging niet tot een vergelijking van de inkoopprijs bij een reseller en SIDN!

Tot zover deze ISPam.nl Podcast met Arnout Veenman. Ik ben weer heel benieuwd wat jullie er van vonden. Tot de volgende podcast!

Dennis Wijnberg (JR Online), 5 november 2008 1:07 pm

Vergeet niet dat er nogal wat verschil in het product zit per afnemer, een aantal verschillen:
- Inrichting nameservers, primair en secundair gescheiden
- Beheer van de DNS
- Inrichten mail-fallback
- Antispam (al dan niet met quarantaine)
- (on)handige API
- Prijs

Jeroen, 5 november 2008 1:42 pm

Ik ben sinds een weekje SIDN deelnemer, de reden voor mij was niet financieel gerelateerd, wat dat betreft ga ik er op achteruit, maar wel strategisch.. ik heb nu de registraties in eigen hand en ben niet afhankelijk van mijn leverancier.

Arjan Bijnen, 6 november 2008 12:23 am

Zelf ben ik voorstander om de drempel tot het deelnemer I schap wat hoger te leggen... Denk hierbij bijvoorbeeld aan een kwaliteitsnorm waarbij deelnemers aan bepaalde eisen/kennis moeten voldoen. Naar mijn mening zal dit de continuïteit van het uiteindelijke .nl product enkel maar kunnen verbeteren en de (na schooltijd) hobby bedrijfjes en de serieuze partijen nog beter van elkaar kunnen scheiden.

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.