Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Hoster vraagt: Hoe kan ik het verhuizen van een klant zoveel mogelijk frustreren?

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 22 januari 2015 12:46 uur

Een hoster vraagt aan collega-hosters op webhostingtalk.nl hoe hij het wegverhuizen van een aantal domeinnamen en de webhosting van een bepaalde klant zoveel mogelijk kan frustreren, maar wel op een legale manier die ook toegestaan is volgens de regels van de SIDN. De klant is namelijk van het ‘type zuinige zeur’ die nu ook nog eens naar een andere hoster wil verhuizen.

De letterlijke vraag van de hoster van wie de bedrijfsnaam onbekend is: “Hoe kunnen we de verhuizing zo moeilijk mogelijk maken, door bijv. zo traag mogelijk de verhuiscode door te geven, vragen om handtekening van tekenbevoegde functionaris, KvK uittreksels etc? Wie heeft er leuke tips? Alles moet natuurlijk wel legaal zijn en voldoen aan de SIDN-regels.“

De vraag valt niet in goede aarde bij de meeste collega-hosters. Marin Heideman van DigiState reageert: “Bij klantvriendelijkheid hoort ook een nette opzegprocedure. Het feit dat je hier deze vraag stelt zegt veel over jouw manier van zakendoen.”. Ook oudgediende Rik Blaauw reageert: “Omgekeerde wereld…. En die klant moet ooit nog positief over je praten of bij een nare ervaring elders in de toekomst nog bij je terugkomen?“. Alleen Toine Bloo van Dommelhosting geeft een inhoudelijk advies: “Drop de domeinen. Daarna zijn ze oneindig moeilijk te verhuizen.

Als reactie op de kritiek van de collega’s verweert de hoster zich met:

Snap de reacties hier en normaal zijn we ook graag klantvriendelijk bezig, maar deze klant zoekt de grenzen wel op: Vaak bellen/mailen i.v.m. verloren logingegevens, diverse vragen stellen over problemen door andere PHP/MySQL versies bij nieuwe hoster, bellen over problemen met het overzetten van grote databases met phpMyAdmin. En alles moet als gratis service…

Daarnaast stelt de hoster toch de klant zo snel mogelijk de verhuiscodes te geven want eigenlijk is hij hem ook liever kwijt dan rijk. Daarmee lijkt de hoster af te zien van zijn voornemen om de klant zoveel mogelijk te frustreren bij het verhuizen.

  • Pingback: Tips gevraagd om verhuizing zo moeilijk mogelijk te maken

  • Femke, 22 januari 2015 1:56 pm

    Wat is het doel van dit artikel nu precies? Ik mis een inhoudelijke reactie of conclusie, of is het de bedoeling dat alle topics op WHT voortaan kort samengevat gaan worden hier?

    Arnout Veenman, 22 januari 2015 2:24 pm

    Femke, een hoster die openlijk vraagt om suggesties om een klant zoveel mogelijk te frustreren bij het wegverhuizen van zijn domeinnamen en webhosting is nieuws. Het brengen van nieuws uit het hart van de branche is één van de belangrijkste dingen die we op ISPam.nl doen.

    Marin Heideman, 22 januari 2015 3:36 pm

    Hoi Arnout,

    Ik mis wel een beetje jouw eigen visie (in de zin van een aanvulling in juridische/gebruikelijke zin). Nu heeft het artikel m.i. weinig nieuwswaarde.

    Marin

    Arnout Veenman, 22 januari 2015 3:47 pm

    Marin, ik heb er bewust voor gekozen om dat in dit artikel niet te doen. De opstelling van de hoster is zo bizar dat duiding zou afleiden van het nieuwsfeit zelf, namelijk dat een hoster dit soort fratsen denkt te kunnen uithalen. Al speel ik wel met de gedachte om in een tweede artikel een juridische duiding te geven. Om een voorschot te geven, de volgende woorden komen daar waarschijnlijk in voor: onrechtmatig, misbruik van recht en Berufsverbot.

    Feedback!
    Fill out my online form.
    Laatste reacties

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.