Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Hostingbedrijf USCN Internet Services vraagt eigen faillissement aan – update

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 27 februari 2015 08:00 uur

Hostingbedrijf USCN Internet Services B.V. heeft het eigen faillissement aangevraagd. Wanneer het faillissement daadwerkelijk zal worden uitgesproken, is onbekend. De huidige eigenaar van het bedrijf laat mij weten het bedrijf een jaar geleden te hebben overgenomen en spreekwoordelijk een kat in de zak te hebben gekocht.

Update 28 februari 13:30 uur: Reactie van de vorige eigenaar, Patrick Ekkel onderaan dit artikel toegevoegd.

USCN Internet Services was in 2011 opgericht door de vorige eigenaar. De huidige eigenaar, de 20-jarige Chloë van den Eeden, werkte al voor het bedrijf. In eerste instantie als werknemer en later als freelancer. Eind 2013 ging de vorige eigenaar weer aan de slag als stratenmaker en gaf aan van zijn hostingbedrijf af te willen.

Gezien het werk leuk was en Van den Eeden een goede relatie met de klanten van USCN had wilde zij het bedrijf wel overnemen. In eerste instantie wilde de vorige eigenaar daar een vergoeding van enkele duizenden euro’s voor hebben, maar uiteindelijk werd de overdrachtsprijs een symbolisch bedrag van één euro en het ontwerpen van een tweetal websites voor het nieuwe bedrijf van de vorige eigenaar. Op 31 december 2013 werd de overdracht van de aandelen bij de notaris bezegeld.

Na de overname bleek volgens Van den Eeden dat het bedrijf een flinke schuld had, onder meer bij datacenter Serverius. Daar stond nog een bedrag van ongeveer 18.000 euro open. Als medewerker had Van den Eeden in het controlepaneel van Serverius wel gezien dat er een flink bedrag openstond, maar de vorige eigenaar zou haar er van hebben overtuigd dat dit geregeld was voor de overdracht van de aandelen.

Met financiële hulp van haar omgeving wist Van den Eeden de schuld aan Serverius te voldoen. Echter bleek ook dat de contracten met klanten niet allemaal even veel soeps waren. Veel klanten betaalden minder dan de kostprijs en andere klanten betaalden helemaal niks. Ook bleek configuratie van servers niet goed te zijn, waarbij er servers waren met een RAID-0 hardeschijf opstelling.

Uiteindelijk bleek dat USCN, zelfs na aflossing van de schulden, niet rendabel was:

Ik heb een jaar lang geknokt om het bedrijf omhoog te houden, ik heb een gloednieuwe (mooie) website online gezet, nieuwe diensten, nieuwe klanten kunnen werven maar helaas was dat niet genoeg om de inkomsten omhoog te krijgen.​

Het was daardoor niet langer mogelijk om de rekeningen van onder meer Serverius te betalen. Nadat er opnieuw een schuld van zo’n 10.000 euro was ontstaan, gaf het datacenter aan per 1 februari de stekker uit de dienstverlening te zullen trekken. Dat is ook gebeurd, stelt Van den Eeden.

Omdat de problemen al erg groot waren geworden, was het niet meer mogelijk om het bedrijf te laten overnemen. Daarom heeft Van den Eeden naar eigen zeggen vooral geprobeerd om klanten voordat het bedrijf zou worden afgesloten door Serverius, bij een ander hostingbedrijf onder te brengen.

De webhosting en reseller-klanten van USCN zijn overgenomen door Jouwhost. In een reactie bevestigt eigenaar Jeffrey Zijm aan mij inderdaad zo’n 150 a 200 klanten te hebben overgenomen. Daarbij zou enkel een symbolische vergoeding voor betaald zijn. Het was volgens Zijm ook een flinke klus om alle klanten over te zetten. Een klant meldt aan ISPam.nl dat de rackspace door Deziweb is overgenomen en zijn server op 1 februari is verhuisd naar Serverius DC2 in Meppel.

Achteraf stelt Van den Eeden erg naïef te zijn geweest en te goed van vertrouwen. Daar betaalt ze naar eigen zeggen nu een hoge prijs voor. Eerst door de schulden van de B.V. af te lossen en mogelijk wordt ze achteraf ook aansprakelijk gesteld voor het tekort in het faillissement. Het faillissement is op 20 februari aangevraagd en binnenkort zal een zitting zijn waarna het bedrijf vermoedelijk failliet zal worden verklaard. Daarna is de curator aan zet.

Update 28 februari 13:30 uur: Op webhostingtalk.nl reageert Patrick Ekkel, de vorige eigenaar van het bedrijf op dit artikel. Ekkel erkent dat er een schuld bij Serverius was, maar dat deze maar 8.000 euro bedroeg. Daarnaast zou er wel een tegenslag zijn geweest, waarbij één klant met 600 domeinnamen na verlenging niets meer van zich liet horen en ook niets betaald heeft. Daar staat volgens Ekkel tegenover dat er ook nog voor 6.000 euro aan facturen van klanten openstonden.

Verder stelt Ekkel: “Als ik ten tijde van de overname de gedachte had gehad dat USCN op zich zelf niet rendabel was geweest had ik het wel verkocht aan een ander bedrijf. Waar ik op dat moment nog veel meer geld voor had kunnen krijgen.“. Opvallend is ook deze uitspraak van Ekkel, gezien Van den Eeden een medewerker/freelancer én bekende van hem was: “Uiteraard ben ik het met jullie eens dat zij op dat moment voor de overname een financieel onderzoek had moeten doen of laten doen. Ondanks dat USCN Internet Services een B.V. Was kan ik er geen gedeponeerde jaarstukken van vinden. Dus ja dat word wel gezien als wan beleid.“.

N.B. Voor publicatie van dit artikel had al ik geprobeerd om Ekkel te bellen in het kader van wederhoor maar ik heb hem niet te pakken gekregen. Gezien zijn naam niet in het artikel voorkwam heb ik naar aanleiding daarvan de publicatie van dit nieuws niet uitgesteld.

CAPSLOCK, 27 februari 2015 12:02 pm

Dit is géén manier om met een jonge enthousiaste ondernemer om te gaan en de ondernemer te misleiden en ten gronde te brengen ! Werkelijk schandalig !

Jessica, 28 februari 2015 10:46 am

@CAPSLOCK, februari 27, 2015 12:02 pm

Ik ben erg benieuwd naar het wederhoor, als medeweker heb je meer inzichten dan bij een externe verkoop, daarnaast is raar dat je als nieuwe koper geen kosten/baten analyse maakt, daaruit had verlies redelijk snel zichtbaar moeten worden. Ook het symbolische bedrag van 1 euro doet mij de wenkbrauwen fronzen. (Hier heb je een goed lopend bedrijf wat een lekkere wist draait, special price for you, 1 euro).

Het zou zomaar kunnen zijn dat van den Eeden ook boter op zijn hoofd heeft, ik ben erg benieuwd naar de reactie van de oude eigenaar (als die ooit komt)

Jessica, 28 februari 2015 11:10 am

Wederhoor hier:
http://www.webhostingtalk.nl/hosting-nieuws/187887-hostingbedrijf-uscn-internet-services-vraagt-eigen-faillissement-aan.html#post1298994

Arnout Veenman, 28 februari 2015 11:50 am

Jessica, bedankt voor je aanvulling. Ik de reactie van Ekkel toegevoegd aan het artikel. Overigens heb ik vóór publicatie ook al geprobeerd om Ekkel te bellen in het kader van wederhoor maar hem niet te pakken gekregen. Gezien zijn naam niet in het artikel voorkwam (ten tijde van publicatie) heb ik besloten publicatie van het nieuws daarom niet uit te stellen.

Bart, 28 februari 2015 7:25 pm

Jammer dat Chloë van den Eeden niet in onze regio zit anders had ik er direct uitgenodigd voor een gesprek.

C. Onherkenbaar, 21 juli 2015 12:55 am

Och Chloë toch, we hebben in de vroege opstartfase kort samen mogen 'werken' nadat inderdaad de heer Ekkel mij ook belazert heeft destijds. Jammer om dit te lezen en laten we het erbij houden: 3 maal is scheepsrecht. De volgende keer trekt hij met geluk het kortste rietje. Al zullen we daar niks meer van horen.

Succes!

Even onbekend.

Onbekend, 26 augustus 2015 12:06 am

Dit is de normale gang van zaken bij dhr Ekkel. vlag voordat hij USCN begon mijn servers gehackt en geformatteerd. Daarna heeft hij mij lopen zwartmaken samen met Chloë. Beiden hebben hun verdiende loon.

Alle lof naar het datacenter. Dat zij USCN nog zolang online gehouden hebben en niet direct alles offline gegooid hebben.

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.