Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Ontoereikend Nederlands cloudaanbod leidt tot onverantwoord cloudgebruik

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 23 maart 2015 08:02 uur

Het is 2015 en bijna iedere hoster biedt inmiddels clouddiensten aan. Of het nu gaat om particulieren of multinationals, alom wordt het gebruik steeds meer de normaalste zaak. Dat zou eigenlijk goed nieuws moeten zijn toch?

Eigenlijk wel, want op het eerste gezicht is hier sprake van een gezonde vraag- en aanbodsituatie. Wie iets beter kijkt en enig verstand heeft van bedrijfsvoering en regelgeving, moet een ongemakkelijk gevoel krijgen. Wat namelijk zichtbaar is voor iedereen die het wil zien, is dat er grote fouten worden gemaakt bij het aanbieden en gebruiken van clouddiensten. Het is volgens sommigen een component van shadow IT, anderen geven het een eigen plek. Hoe dan ook, het is iets waar nog maar weinig aandacht aan wordt besteed. Uit meerdere onderzoeken (waaronder dat van Ovum en Skyhighnetworks) blijkt dat in meer dan de helft van de gevallen bedrijfsinformatie op enige wijze – tijdelijk dan wel voor langere duur – wordt geplaatst in een cloudomgeving die bestemd is voor consumenten.

Europese bedrijven die zich te houden hebben aan Europees recht en dataprotectie-voorwaarden, maken massaal gebruik van diensten zoals GoogleDrive of Dropbox zonder door te hebben dat dit by default onverenigbaar is met de vereiste bescherming van persoonsgegevens (data over klanten, leveranciers en personeel). Meer dan 70% (!) gaat hier de fout in. Dat grotere bedrijven afspraken maken met de cloudaanbieders, met audits vinger aan de pols houden, eisen stellen over de locatie van de data enzovoorts wordt door weinigen opgevat als signaal dat ze zelf ook aan de slag moeten.

De onwetendheid van de gemiddelde kleinzakelijke gebruiker daar gaat het vooral om. Hoe krijg je die gebruiker zover dat hij accepteert dat zijn gekozen consumenten filetransfer- of storage-oplossingen onverantwoord, in strijd met de wet en in principe dodelijk voor zijn imago kan zijn? Alsof dat nog niet lastig genoeg is: het aanbod op de Nederlandse markt helpt ook niet echt. Hoeveel aanbieders zijn er op dit moment die – met name – MKB en SoHo genoemde diensten aanbieden die gelijkwaardig zijn aan het Amerikaanse aanbod, die voldoen aan de Nederlandse en Europese regels en geen voorwaarden hebben die door de rechter hoofdschuddend van tafel geveegd zullen worden? Onverantwoord cloudgebruik gaat wat dat betreft hand in hand met ontoereikend cloudaanbod.

Adrian Ariese, 23 maart 2015 7:53 pm

Rashid heeft gelijk. Je bedrijfsinformatie plaatsen op een consumenten-product is vragen om problemen. Het artikel zou echter meer diepgang hebben als het aan zou geven wanneer het goed en fout is. De aanduiding "zakelijk" en "consument" is te generiek gesteld om een kwalitatief oordeel te borgen. Als laatste is het noemen van foute voorbeeld-producten terecht. Graag zou ik daar tegenover ook de goede zakelijke alteratieven zien.

Rashid Niamat, 24 maart 2015 7:49 am

Adrian,
in de genoemde rapporten - zeker het tweede - staan de nodige voorbeelden.

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.