Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Tuxis lanceert nieuwe dienst waarbij de klant eigenaar is van de data én de harddisk

  • Door
  • Redactie
  • geplaatst op
  • 25 maart 2015 08:00 uur

Afgelopen week zagen we een opmerkelijk bericht voorbij komen: Tuxis introduceert een nieuwe dienst waarbij klanten zelf eigenaar worden van de harde schijf waarop hun data staat. Diskbay Online, zoals de dienst heet, houdt het volgende in: “U koopt bij Tuxis één of meer harde schijven van 1, 2, 3 of 4 terabyte. Tuxis plaatst ze in het datacenter waarna u de schijven kunt gebruiken binnen uw inbegrepen virtuele server met FreeNAS of Debian.

Een nieuw soort dienst die interessant is en ook enige vragen bij ons opriep. Wij legden deze aan Mark Schouten van Tuxis voor.

Hoe is het idee voor deze dienst ontstaan?

“Het idee voor de dienst is ontstaan doordat we van een aantal mensen de opmerking kregen ‘back-up is eigenlijk best duur, als je veel spullen wilt opslaan. Waarom kan ik niet gewoon een disk bij jullie in een server stoppen, dat is veel goedkoper voor me’. Dat is al best een tijd geleden, dus het heeft een tijdje op de plank gelegen.”

Waarom hebben jullie gekozen voor een dienst waarbij de klant eigenaar is van de harde schijf/harde schijven in plaats van diskspace afneemt?

“Wanneer je schijfruimte als dienst aanbiedt, willen we zelf een bepaalde kwaliteit leveren, die kwaliteit is dan voor iedereen gelijk. Nu kan de klant zelf bepalen of hij de disk na 4 jaar wil vervangen, na 8 jaar of nooit. Ook kan hij zelf bepalen welk RAID-level hij bijvoorbeeld wil gebruiken. Dat zijn allemaal keuzes die direct van invloed zijn op de prijs van de dienst. Daarnaast, in het extreme geval van bijvoorbeeld een faillissement, ben je als klant de pineut op het moment dat je storage als dienst afneemt. Door de disk aan te schaffen (de disks worden gelabeld zodat duidelijk is wie de eigenaar van de disk is) blijft de klant 100% eigenaar van zijn data. In geval van een faillissement moet er alleen een afspraak met de curator gemaakt worden over wanneer de schijven opgehaald kunnen worden.”

Zou je de dienst kunnen beschrijven als een soort van colocatie voor harde schijven in plaats van servers?

“Colocatie voor disks, zo hadden we hem zelf nog niet bedacht. :)”

Op jullie website geven jullie aan geen vervangende disks op voorraad te hebben. Waarom niet?

“Op dit moment hebben we geen disks op voorraad. De wet van de grote getallen moet nog optreden. Op een bepaald moment is het waarschijnlijk dat we zelf een voorraad aanleggen.”

Welke doelgroep zien jullie voor de dienst en zijn jullie regionaal of nationaal georiënteerd?

“De doelgroep zijn mensen en bedrijven die over enige technische kennis beschikken. Die dus geen moeite hebben met het configureren van FreeNAS of Debian. Wanneer iemand veel ruimte nodig heeft, het online wil kunnen benaderen en 100% zekerheid wil over waar de data zich bevindt, valt hij binnen die doelgroep. We richten ons op Nederland, maar dat is puur praktisch.”

Wat zijn de specificaties van de (virtuele) server die is inbegrepen bij de dienst?

Die staan nu ook online. Op dit moment is dat: 1 Core, 1GB RAM, 10GB OS-disk.”

Waarom zou een klant voor jullie oplossing a 25 euro per harddisk kiezen, terwijl er veel cloudaanbieders zijn die een server met 2TB storage voor 20 euro per maand aanbieden?

“Om de eerder genoemde zekerheid. Dat soort aanbiedingen zijn leuk, maar je weet niet hoe ze het opslaan, en waar precies. Daar komt bij, als je 10TB aan data nodig hebt voor disaster recovery kun je niet naar zo’n partij rijden om die disks even op te halen. Dat is bij ons wel mogelijk. Ook het genoemde faillissement is in zo’n geval een uitdaging. Bij ons krijg je overigens zoveel inkomend dataverkeer als dat je grootste disk is. Die mag je bij andere partijen nog even extra aanschaffen.”

Is er verder nog iets wat jullie over de nieuwe dienst dat interessant is om te vertellen?

“Voor zover wij kunnen vinden zijn we de eerste die een dergelijke dienst leveren.”

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.